۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۹
کد خبر: ۴۷۳۹۵۹
معاون فرهنگی اوقاف مازندران مطرح کرد؛

نقش موثر رسانه ها در ترویج وقف های مشارکتی

نقش موثر رسانه ها در ترویج وقف های مشارکتی، ضرورت تلاش رسانه‌ها برای نهادینه شدن فرهنگ وقف در جامعه و نقش مهم مجلس براساس قانون اساسی در گسترش فرهنگ وقف بخشی از اخبار کوتاه سازمان اوقاف و امور خیریه است.
اخبار کوتاه
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مازندران، حجت‌الاسلام مسعود قربانی گفت: سید حسن فلاحت‌گر منزل مسکونی خود را به مساحت ۳۷۸ متر مربع در شهرستان بابلسر وقف کرد.
وی افزود: این وقف که ارزش تقریبی آن ۴ میلیارد ریال است به نیت امور قرآنی و فرهنگی وقف شده است.
معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه مازندران وقف را سنت حسنه و چشمه جاریه دانست و تصریح کرد: تلاش رسانه‌ها و مشاوران اوقاف برای توجه واقفان به وقف‌های جدید و مورد نیاز جامعه موثر واقع شد.
وی افزود: استان مازندران موقوفات زیادی دارد و بیش از ۷۰ درصد موقوفات به نیت امام حسین(ع) نیت شده است.
قربانی اظهار کرد: برای رسیدن به جامعه به دور از فقر و ایجاد عدالت اجتماعی و نیز برای داشتن منابع پایدار در حوزه فرهنگی و قرآنی نیاز است همه در تشویق مردم به وقف در این حوزه تلاش کنند.
وی افزود: رسانه‌های مجازی و مطبوعات به ویژه رسانه‌های دینی که به شکل تخصصی به موضوعات دینی می پردازند در حوزه تشویق مردم به وقف به ویژه وقف جمعی و مشارکتی سهم موثر خود را ایفا کنند.
ضرورت تلاش رسانه‌ها برای نهادینه شدن فرهنگ وقف در جامعه

محمد کاظمی در همایش" یاوران وقف" در ملایر اظهار داشت: واقفین و  خیران ملایر مال خود را در زمینه پیشرفت و رشد ملایر هزینه کردند و قطعاً نام آنها در تاریخ این شهر ماندگار شده است.

کاظمی با اشاره به جایگاه شهرستان ملایر در زمینه وقف و واقفین افزود: واقفین این شهر اقدامات ارزنده‌ای در زمینه آموزشی و درمانی انجام داده‌اند و اگر بخواهیم سنت حسنه وقف را ترویج کنیم نیازمند به گسترش فرهنگ وقف هستیم  و این وظیفه خطیر بر عهده عالمان، اساتید و طلاب حوزوی است.

نماینده مردم ملایر با اشاره به نگاه معرفتی به مقوله وقف افزود: اگر این رویکرد در جامعه ترویج شود همگان درمی‌یابند که وقف به معنای جاودانه‌سازی اموال مادی است.

 کاظمی با اشاره به نقش آموزشی رسانه‌ها و به ویژه صداو سیما در نهادینه کردن فرهنگ وقف در جامعه  بیان کرد: با نهادینه کردن این فرهنگ در جامعه علاوه بر مبارزه با تهاجم فرهنگی دشمنان، رشد و توسعه علمی و دینی نیز در جامعه ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه برخی نیت واقفین با نیازهای امروز جامعه همخوانی ندارد افزود:اگر اطلاع رسانی و آموزش داده شود که واقفین چگونه و در چه زمینه‌هایی  می‌توانند وقف کنند، بسیاری از نیازهای جامعه مرتفع می‌شود .

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن قدردانی از برپایی موکب حضرت فاطمه الزهرا (س ) در راستای خدمات رسانی به زائران اربعین حسینی این کار را بسیار ارزشمند دانست و افزود: این کار برای مردم ملایر ارزش و افتخار آفرید.

نقش مهم مجلس براساس قانون اساسی در گسترش فرهنگ وقف

حجت الاسلام والمسلمین  سید رضا اکرمی عضو سابق کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت و گویی در خصوص نقش اعضای این کمیسیون پارلمان در گسترش فرهنگ وقف در جامعه گفت: قطعا نمایندگان مجلس شورای اسلامی می توانند براساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در فعال تر شدن مساله وقف در سطح  جامعه تاثیر بسزایی داشته باشند.

وی به وظیفه اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس در این رابطه اشاره کرد و افزود: اعضای این کمیسیون با برگزاری جلسات مختلف با مسئولین حوزه وقف و امور خیریه و همچنین فعالین این سنت حسنه یا خیرین بزرگ در جامعه می توانند از مشکلات این عرصه اطلاع کافی را به دست آورده  و با توجه به اطلاعاتشان در صحن علنی برای حل مشکلات فرهنگ وسنت  وقف گام های  محکم تر و اصولی تری بردارند .

رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری همچنین خاطرنشان کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در رابطه با فعال تر و گسترده تر شدن مساله وقف در زمینه های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشور هم می توانند گام های مثبتی را بردارند و به حمایت از سازمان اوقاف در این زمینه بپردازند.

 زمین 7 میلیارد ریالی وقف موسسه قرآنی با نیت کمک به بیماران سرطانی شد

وقف سنت حسنه و صدقه جاریه است که آثار و برکات آن همواره در جامعه برای سالیان طولانی نمایان است و ما شاهد برکات موقوفاتی که گذشتگان انجام داده اند هستیم.

ترویج فرهنگ وقف در بین افراد جامعه امری ضروری است و در سال های اخیر با فرهنگ سازی و فعالیت های فرهنگی در این زمینه از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه وسازمان های فرهنگی و آموزشی روبرو هستیم.

این امر سبب حضور گسترده خیرین و نیکوکاران در این بخش شده و هر روز یک وقف جدید با نیت جدید را می بینیم.

سنت حسنه وقف از زمان های دور در جامعه اسلامی رواج داشته و اولین واقف پیامبر گرامی اسلامی بودند که مسجدی ساخته و آن را وقف کردند و از آن پس نیز وقف های بزرگی از ائمه اطهار علیه السلام و بزرگان دینی بجا مانده که آثار و برکات خیری برای مسلمین داشته است.

در گذشته بیشتر وقف ها در زمینه ترویج فرهنگی دینی و اسلامی همچون روضه خوانی، برگزاری مراسم و برنامه های مذهبی و عزاداری، عتبات عالیات، ساخت مسجد و حسینه بوده است که در سال های اخیر با توجه به نیاز سنجی و خواسته های روز جامعه

و برگزاری جلسات مشاوره برای واقفین و همچنین آگاهی آنان از نیازهای جامعه شاهد وقف های جدید در زمینه های مختلف هستیم.
اجرای طرح مهر تندرستی با نیات کمک به محرومین و بیماران

حجت الاسلام محمد باقر حسینی اراکی، مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی با اشاره به اجرای طرح مهر تندرستی در استان مرکزی گفت: طرح مهر تندرستی برای خدمت رسانی به محرومان جامعه و بیماران نیازند اجرا می شود.

وی افزود: پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر عمل امینانه به نیات واقفین و در راستای رسالت های خطیر اوقاف و امور خیریه استان مبنی بر نظارت و صیانت از نحوه اجرای صحیح و امینانه نیات واقفین خیر اندیش، این اداره کل در قدم نخست اقدام به

جمع آوری دقیق اطلاعات وآمار موقوفات مرتبط بامسئله دارو و درمان پرداخته و پس ازاحصاء کامل اطلاعات و استخراج ارقام ریالی موقوفات مرتبط، اقدام  به اجرای طرح مهر تندرستی کرده است.

وی افزود: در استان مرکزی موقوفه مرتبط با این طرح در شهرستان خنداب و از موقوفه مرحوم سید رضا شکرایی است و درآمد حاصله بنا بر نیت واقف باید در بیمارستان شهرستان تفرش اجرای نیت شود.

این مقام مسئول ادامه داد: امروز نیز شاهد انجام وقف جدید توسط واقف خیر اندیش آقای حسن اخلاقی بودیم که زمینی به مساحت ۱۲۰۰ متر مربع را در منطقه کرهرود اراک به ارزش تقریبی ۷ میلیارد ریال وقف کرد.

حجت الاسلام حسینی اراکی اضافه کرد: این موقوفه به منظور ساخت مجتمع فرهنگی و قرآنی وقف شده است که درآمد حاصل از آن صرف درمان بیماران سرطانی می شود.

وی ادامه داد: در کنار وقف ها با نیت های گذشته که ساخت مسجد و مدرسه و مسایل اینچنینی بود امروز شاهد وقف های جدید و فرهنگ سازی در این زمینه هستیم.

موقوفات به برکت انقلاب اسلامی احیا شد

حجت الاسلام ستار علیزاده مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مازندران امروز در گفت و گو با ما اظهار کرد: حفظ و حراست از موقوفات مورد تاکید مقام معظم رهبری است و ایشان بارها نسبت به این مسئله تاکید کردند.

وی حراست از موقوفات را وظیفه اصلی و قانونی سازمان اوقاف و امور خیریه دانست و افزود: خط قرمز سازمان اوقاف، محافظت از موقوفات و اجرای امینانه نیت وقف است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مازندران با اشاره به اینکه قبل از انقلاب اسلامی ایران، موقوفات مورد چپاول رژیم منحوس پهلوی و برخی سوءاستفاده کنندگان قرار می گرفت، بیان کرد: امروزه به برکت انقلاب اسلامی موقوفات مورد توجه قرار گرفته و شاهد رشد و ترویج فرهنگ وقف در جامعه هستیم.

این مسئول با اعلام اینکه اوقاف مازندران یکی از استانهای برتر در حوزه ترویج و تبلیغ فرهنگ وقف و همچنین ایجاد وقف های جدید است، عنوان کرد: موقوفات به برکت انقلاب اسلامی احیا شد و باید قدردان نظام جمهوری اسلامی باشیم./1325/303/ب3

 
 
 
 
ارسال نظرات