۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۶
کد خبر: ۴۷۳۹۵۲

چند خبر کوتاه از خراسان رضوی

رونمایی از 6 جلد کتاب ویژه انقلاب اسلامی ایران همزمان با رویداد پایتخت فرهنگ اسلامی، تقدیر هنرمندان برجسته مرتبط با انقلاب در مشهد و برگزاری کنفرانس معماری ایران در پایتخت فرهنگی جهان اسلام از مهمترین عناوین اخبارکوتاه خراسان رضوی است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا درمشهد، سید جواد رفائی، رییس حوزه هنری خراسان رضوی با اشاره به آغاز رویداد مشهد 2017، ورود سیل عظیم زائران و گردشگران داخلی و خارجی به مشهد را فرصت مناسبی جهت معرفی ظرفیت های فرهنگی مشهد ذکر کرد.

وی تصریح کرد: جهت آشنایی گردشگران خارجی با انقلاب اسلامی ایران 6جلد کتاب با موضوع انقلاب اسلامی به زبان های فارسی، اردو، عربی و انگلیسی در حال طراحی است و در سال 2017 رونمایی می شود .

هنرمندان برجسته مرتبط با انقلاب در مشهد تقدیر می شود

رئیس حوزه هنری خراسان رضوی همچنین از معرفی هنرمندان برجسته مشهدی در رویداد مشهد2017 خبر داد و اظهار داشت: همزمان با این رویداد بزرگ از هنرمندان برجسته مرتبط با انقلاب در مشهد تقدیر می شود.

رفائی افزود: جهت بزرگداشت شاعران و مشاهیر ادب خراسانی 10جلد کتاب برگرفته از آثار هنرمندان استان طراحی  و در سال آینده رونمایی خواهد شد.

وی در ادامه، برگزاری اختتامیه جشنواره فیلم  رویش را مهمترین برنامه حوزه هنری در قالب رویداد مشهد2017 برشمرد و افزود: اختتامیه جشنواره فیلم رویش مهمترین برنامه مشهد 2017 خواهد بود.

رئیس حوزه هنری خراسان رضوی با اشاره بازگشت دبیرخانه دائمی جشنواره فیلم رویش بعد از دو سال به مشهد اظهار داشت: بعد از رایزنی‌های فراوان جشنواره رویش و دبیرخانه دائمی آن به مشهد بازگشت و پس از این تمام بخش‌های این جشنواره در مشهد برگزار خواهد شد.

رفایی هدف از برگزاری این جشنواره را ایجاد گفتمان دینی در سینما عنوان کرد و افزود:رویداد مشهد 2017ظرفیت مناسبی  را جهت معرفی سینمای دینی ایجاد می کند.

کنفرانس معماری ایران در پایتخت فرهنگی جهان اسلام برگزار می شود

دبیر کنفرانس معماری ایران با بیان این مطلب، اظهار کرد: این کنفرانس با محورهای فراگیر موضوعی گذشته، اکنون و آینده ( از اصالت تاریخی و فرهنگی، معماری با نگاهی با توسعه پایدار تا آینده نگاری معماری ایران) با مضمون ویژه طراحی فضاهای مذهبی و آیینی و با هدف هم افزایی تجارب و دانش و یافته های تازه در باره گذشته، حال و آینده معماری ایران در تاریخ 7و8 اردیبهشت 96 در مشهد برگزار می شود.

سیدمحمدباقر طباطبایی، (دبیر کنفرانس) ادامه داد: این رویداد بنا به توصیه راهبردی منشور مشهد2017 پایتخت فرهنگ اسلامی، به گونه ای برنامه ریزی شده است که در سال های آتی نیز تداوم و توسعه یابد و به همین سبب برای سال نخست آن، متناسب با جایگاه معنوی حرم مطهر رضوی، مضمون ویژه طراحی فضاها و بناهای مذهبی و آیینی برگزیده و اعلام شده است.

طباطبایی ادامه داد: محورهای موضوعی کنفرانس معماری ایران در بستر اصالت تاریخی و فرهنگی، معماری ایران و توسعه پایدار و آینده نگاری معماری ایران می باشد و به گونه ای تنظیم شده که با همه موضوعات متنوع معماری ایران از گذشته باستانی و تاریخی تا معماری معاصر و معماری آینده ایران، با نگرش به سرزمین فرهنگی ایران در پرتو اندیشه ایرانشهری، سازگار باشد و همه را در بر گیرد.

طباطبایی افزود: این کنفرانس با حمایت دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و نهادهای حرفه ای معماری و مهندسی و انجمن های صنفی، برگزار خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: این کنفرانس متشکل از چهار قسمت است در آینده هریک با برند کنفرانس معماری ایران، به بزرگترین رویداد معماری در جهان اسلام تبدیل می شود و هر نهادی که در این مرحله با آغاز کار همراهی کند، در آینده از مزایای علمی و هنری آن بهره مند خواهد شد.

طباطبایی ادامه داد: همچنین مقالات برتر ارایه شده به این کنگره در نشریات معتبر بین المللی منتشر و به شرکت کنندگان با احراز شرایط خاصی از نهادهای علمی بین المللی، گواهینامه معتبر اعطا می شود.

علاقمندان به شرکت در این کنفرانس می توانند مقالات خود را از تاریخ 20 دی ماه تا اول بهمن ماه امسال به دبیرخانه این کنفرانس ارسال نمایند.

وی خاطرنشان کرد: آدرس سایت کنفرانس جهت پذیرش مقالات متعاقبا اعلام خواهد شد.

رویداد مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلامی بهانه خوبی برای معرفی داشته های فرهنگی این شهر است

سید سعید سرابي در نشست صمیمی با شعرا و نویسندگان مشهد كه در هتل فرهنگ و هنر برگزار شد اظهار کرد: مشهد در سایر هنرها هم مانند تئاتر و سینما سرآمد است که این مهم به وجود پیشینه بسیار بالا و قدمت زیاد این شهر در ادبیات دارد .

وی به قدمت این شهر در ادبیات  بویژه شعر اشاره کرد و آن را الگو و نمونه ای برای سرمشق دیگر بلاد اسلامی و بخصوص فارسی زبانان در عرصه ادبیات دانست .

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی مقوله شعر و داستان نویسی  را از مباحث و ضرورت های عرصه فرهنگ دانست و شعرا و داستن نویسان را از پیشروان عرصه فرهنگ خواند .

وی با گسترده دانستن عرصه فرهنگ عنوان داشت: هر قدر در این زمینه هم کار و تلاش داشته باشیم باز هم کم است.

وی با برجسته نمودن نقش شعرا در گسترش فرهنگ متعالی در جامعه تصریح کرد: علاوه بر موضوع نمایش و تئاتر که در چند سال اخیر مشهد در این زمینه سرآمد دیگر شهرهاست، والاترین نقطه افتخار مشهد در عرصه فرهنگی مقوله شعر است.

سید سعید سرابی علاوه بر اشاره به توانمندی بسیار بالای مشهد در عرصه شعر در حال حاضر و وجود شعرای بسیار قدرتمند در این شهر که نام مشهد را اعتلا بخشیده است، به  وجود عقبه و پیشینه بسیار طولانی این شهر در این مقوله و داشتن بزرگترین مفاخر جهان همچون حکیم ابوالقاسم فردوسی و دیگر بزرگان اشاره کرد.

مدیر کل فرهنگ و اشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: در حوزه شعر در سطح ملی آنچنان که باید سهم مشهد ادا نشده است.

وی در ادامه به فقدان گفتمان مشترک بین شعرا و مسئولان و مدیران فرهنگی اشاره کرد و توجه جدی به برگزاری و تداوم جلسات به صورت دغدغه اصلی مدیران فرهنگی دانست و ضرورت بازنگری در طرح و برنامه ریزی در این امر را مهم برشمرد.

درادامه این مراسم شعرا و نویسندگان با بیان دغدغه و مشکلات پیش روی ادبیات با وی گفتگو کردند.

خادم نمونه فرهنگ رضوی منطقه کشمیر درگذشت

حجت الاسلام والمسلمین سید مقصودحسین رضوی که از علمای شناخته شده منطقه کشمیر و مدیر حوزه علمیه امام رضا(ع) در این منطقه بود، بیش از چهل سال از عمر شریف خود را در راه ترویج معارف اهل بیت به ویژه فرهنگ رضوی گذراند و با تاسیس حوزه علمیه امام رضا(ع) و حوزه علمیه حضرت فاطمه الزهرا(س) صدها شاگرد و مبلغ دینی تربیت كرد.

او تحصیلات حوزوی اش را از شهر نجف اشرف آغاز کرد، اما به دلیل فشارهای رژیم بعث مجبور به مهاجرت از نجف به قم شد و تحصیلات حوزوی خود را در حوزه علمیه  قم ادامه داد به همین دلیل مسلط به زبان فارسی بود.

مرحوم رضوی که از نسل سادات رضوی در منطقه کشمیر بود و علاوه بر تبلیغ معارف قرآن و عترت، تلاش زیادی نیز در راه نشر افکار انقلاب اسلامی در منطقه کشمیر داشت.آن مرحوم سال گذشته نیز به عنوان عضو مجمع جهانی خادمان فرهنگ رضوی در اختتامیه سیزدهمین دوره جشنواره امام رضا(ع) در مشهد حضور یافت که گفت و گویی با وی انجام دادیم که در ادامه می آید.

او که موسس حوزه علمیه  امام رضا(علیه السلام) در کشمیر بود درباره این مدرسه علمیه گفت: وقتی انقلاب اسلامی پیروز شد من در نجف بودی و بعد به کشمیر برگشتی و با کمک بعضی از برادران، حوزه علمیه‌ای بنام امام رضا (علیه السلام) در وادی کشمیر تاسیس کردیم که در این سالها حدود 350 نفر فارغ التحصیل داشته است. بعضی ها نجف رفته و برگشته اند. بعضی ها مانند من به قم آمدند و پس از فراگیری علوم دینی توانستند به منطقه خودشان برگردند و به این ترتیب به شیعیان منطقه خدمات دینی و مذهبی و البته فرهنگی مورد نیازشان را ارائه دهند. البته ناگفته نماند که جامعه المصطفی نیز در این زمینه واقعا کمک بزرگی به همه ما کرده است.

در ابتدا در هند حدود 8 حوزه علمیه بیشتر فعال نبودند. اکنون این عدد به 80 حوزه رسیده است که مشغول فعالیت هستند. در کشمیر هم بحمدالله 8 حوزه دایر است و اساتید خوبی در آن تدریس می کنند. امیدواریم در آینده نزدیک این منطقه که به دلیل شباهت به ایران، به ایران صغیر مشهور است، واقعا لیاقت این نام را داشته باشد و از لحاظ فرهنگی و علمی نیز در سطح منطقه رشد پیدا کند.

برگزاری جشنواره تئاتر استانی بسیج

سرهنگ سیدجواد کمالی، مسئول برگزاری جشنواره تئاتر استانی بسیج اظهار داشت: هدف از برگزاری تئاتر بسیج شناسایی استعدادهای درخشان در مرکز استان است.

مسئول برگزاری جشنواره تئاتر استانی بسیج بیان کرد: از 24 کانونی که در استان خراسان رضوی فعالیت می‌کنند، 57 اثر از مشهد، خواف، سبزوار، چناران، قوچان، نیشابور و کاشمر به دبیرخانه ارسال شد که پس از داوری و بازخوانی اولیه، 20 اثر به تهران فرستاده شده تا مورد ارزیابی قرار بگیرند./934/303/ب2

ارسال نظرات