۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۳
کد خبر: ۴۷۳۹۴۴

چند خبر کوتاه از جامعه المصطفی العالمیه

تدریس قرآن، نهج البلاغه و صحیفه در ابتدای جلسات درسی، نشست تخصصی "پاسخ به شبهات مهدویت" و بازدید دانش‌آموختگان المصطفی از آرامگاه شهید مدرس بخشی از مهم ترین اخبار کوتاه جامعه المصطفی العالمیه است.
جامعه

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعه المصطفی، طرح تدریس قرآن کریم، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه، در همه مقاطع آموزشی مدارس موسسه آموزش عالی علوم انسانی، اجرا می شود.

بر اساس این طرح، اساتید موسسه به تدریس فرازها و نکاتی کوتاه از این سه کتاب نورانی خواهند پرداخت.

شایان ذکر است این طرح از نیمه دوم سال تحصیلی جاری، در ابتدای کلیه جلسات درسی همه مفاطع آموزشی موسسه آموزش عالی علوم انسانی اجرا خواهد شد.

نشست تخصصی "پاسخ به شبهات مهدویت"

نشست تخصصی "پاسخ به شبهات مهدویت" با حضور طلاب ژاپنی شاغل به تحصیل در قم و مسئولان معاونت فرهنگی مسجد مقدس جمکران در اتاق جلسات سالن اداری مسجد جمکران برگزار شد.

این نشست که به همت نمایندگی جامعه المصطفی(ص) العالمیه در ژاپن و همکاری معاونت فرهنگی مسجد مقدس جمکران برگزار شد، پس از قرائت قرآن کریم، حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی، معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران به مهمانان خیر مقدم گفته و به تاریخچه مسجد، جایگاه عبادی – معنوی آن و وظیفه ما در زمینه سازی ظهور حضرت صاحب الزمان(عج) اشاره نمود.

سپس، آقای دکتر طاهری، نماینده جامعه المصطفی العالمیه در ژاپن با خیر مقدم به مهمانان و تشکر از همکاری معاونت فرهنگی مسجد مقدس جمکران، به معرفی طلاب پرداخته و در ادامه هر یک از طلاب حدیثی از امام زمان(عج) را به زبان فارسی و ژاپنی خواند.

پس از آن، حجت الاسلام والمسلمین آقای کلباسی، رئیس مرکز تخصصی مهدویت به توضیحات ابتدایی در خصوص نام حضرت مهدی(عج) و جهانی بودن دعوت ایشان اشاره نموده و  مهم ترین شعارهای جهانی آن حضرت را شامل توحید، عدالت جهانی، امنیت جهانی، رفع جه، حاکمیت علم در دنیا و رفع فقر و تامین نیازهای اساسی مردم دنیا دانست.

وی در ادامه به تعابیر غلط در جامعه در خصوص نحوه ظهور حضرت اشاره نموده و تاکید کرد: شناخت راه های اصلاح جامعه توسط امام زمان(عج) با اتخاذ از قرآن و احادیث اهل بیت ممکن است نه تبلیغات دروغین. لذا باید با شناخت کامل، به تبلیغ مهدویت در عرصه جهانی پرداخت.

رئیس مرکز تخصصی مهدویت شرایط لازم برای ملاقات با امام زمان را شامل صفای باطن، خلوص و مراتب معنوی دانست و معرفت امام را مهم تر از دیدن ایشان تلقی نمود.

گفتنی است در ادامه این نشست، به سوالات دانش پژوهان ژاپنی جامعه المصطفی درباره مهدویت پاسخ داده شد.

بازدید دانش‌آموختگان المصطفی از آرامگاه شهید مدرس

مدیر مجتمع فرهنگی شهید آیت‌الله مدرس از بازدید ۴۰ نفر دانش‌آموختگان جامعة‌المصطفی(ص) العالمیه از بخش‌های مختلف این زیارتگاه در کاشمر خبر داد.

محمد یعقوبی، مدیر مجتمع فرهنگی شهید آیت‌الله مدرس، در حاشیه بازدید دانش‌آموختگان جامعةالمصطفی‌ العالمیه از بخش‌های مختلف زیارتگاه مدرس،  با بیان اینکه این آرامگاه ۲۳ و ۲۴ دی‌ماه میزبان ۴۰ نفر از دانش‌آموختگان غیرایرانی جامعةالمصطفی العالمیة مشهد بود، افزود: این افراد طی اردوی زیارتی و سیاحتی در کاشمر، ضمن زیارت مرقد سیدجلیل‌القدر شهید آیت‌الله سید حسن مدرس، در برنامه‌های فرهنگی و مذهبی از جمله نماز جماعت و ادعیه‌خوانی حضور یافته و از کتابخانه و موزه آثار و خدمات این عالم مجاهد بازدید کردند.

وی هدف از برگزاری این اردو را ایجاد نشاط و شادابی، ارتقای فرهنگ همکاری و مسئولیت‌پذیری، آشنایی با مکان‌های مذهبی و زیارتی این شهرستان و شخصیت عالم مجاهد و مبارز شهید آیت‌الله مدرس دانست و گفت: این زائران غیرایرانی از کشورهای افغانستان، پاکستان، هندوستان، آذربایجان، گامبیا، نیجریه، ساحل‌ عاج، مالزی و بنگلادش بودند.

وی با اشاره به اینکه این دانش‌آموختگان در بدو ورود با حضور در مرقد مرد دین و سیاست، شهید آیت‌الله مدرس به مقام شامخ این شهید راه حق و حقیقت، ادای احترام کردند، یادآور شد: بازدید از موزه آثار و اسناد، کتابخانه و آشنایی با فعالیت‌های فرهنگی و اقدامات عمرانی آستان قدس در این مجموعه زیارتی از دیگر برنامه‌های آنان بود.

یعقوبی با تأکید بر اینکه این دانش‌آموختگان می‌توانند سفیران خوبی برای انتقال فرهنگ ملی و مذهبی ایران به سایر کشورها باشند، عنوان کرد: امیدواریم بتوانیم در راستای معرفی و شناخت اندیشه‌های بزرگان کشور از جمله شهید مدرس، معمار کبیر انقلاب اسلامی و رهبر فرزانه انقلاب گام‌های مؤثری برداریم.

شایان ذکر است، دانش‌آموختگان در این حضور دو روزه در کاشمر به بارگاه امامزادگان سیدحمزه(ع) و سیدمرتضی(ع) نیز مشرف شدند.

نخستین دوره کارگاه های اسلامی سازی علوم انسانی

اولین دوره کارگاه های اسلامی سازی علوم انسانی، با حضور جمعی از طلاب، اساتید و دانش پژوهان دوره دکتری جامعه المصطفی در سالن همایش های مجتمع امین قم برگزار شد.

دکتر حاجی ده آبادی، رئیس موسسه آموزش عالی علوم انسانی، در این مراسم، ضمن اشاره به برخی از بایسته های اسلامی سازی علوم انسانی، اظهار داشت: توجه به تنوع ملیتی دانش پژوهان در حوزه علوم انسانی، یکی از هدفگذاری های موسسه آموزش عالی علوم انسانی است.

وی تغییر در نگرش به دانش های علوم انسانی را یکی از برنامه ریزی های موسسه آموزش عالی علوم انسانی دانست و یادآور شد: علی رغم گستره آموزش مبانی علوم انسانی در ایران اسلامی، همچنان در سه حیطه فهم، نقد و نظریه پردازی علوم انسانی ضعف های زیادی وجود دارد.

رئیس موسسه آموزش عالی علوم انسانی تصریح کرد: دانش پژوهان جامعه المصطفی باید بر مبنای آموزه های اسلامی به نظریه پردازی دست یافت، در تولید دانش اسلامی، ایفای نقش داشته باشند.

سخنران این مراسم حرکت به سمت اسلامی سازی مبانی علوم انسانی را یکی از فلسفه های طراحی این کارگاه ها عنوان کرد و یادآور شد: ارائه گزارشی از برنامه سازی های صورت گرفته در راستای اسلامی سازی علوم انسانی در کشور های مختلف، یکی از مهمترین برنامه های نخستین دوره کارگاه های اسلامی سازی علوم انسانی به شمار می رود.

رئیس موسسه آموزش عالی علوم انسانی با اشاره به این که در نخستین دوره از این کارگاه ها بر آنیم تا ضمن آشنایی با نگرش های فعال در این حوزه، دیدگاه های متنوع مطرح و کرسی های مناظره برای تربیت  و پرورش پرچمداران اسلامی سازی مبانی علوم انسانی در گستره جهانی برگزار گردد؛ موسسه آموزش عالی علوم انسانی بر آن است تا بتواند نظریه پردازانی را در حوزه علوم انسانی با نگاه های دینی تربیت نماید.

وی با بیان این که مباحث فقهی باید در عرصه های مختلف علوم انسانی ورود پیدا کند، خاطرنشان کرد: متاسفانه در حوزه روش شناختی اسلامی سازی علوم انسانی با مشکلاتی مواجه هستیم؛ لذا موسسه آموزش عالی علوم انسانی راه اندازی کارگاه های روش تحقیق، روش نقد و روش های نظریه پردازی را در دستور کار خود قرار داده است.

رئیس موسسه آموزش عالی علوم انسانی با اشاره به این که باید هدفگذاری های کلان جامعه المصطفی را دائماً مرور کنیم، اظهار داشت: مرجعیت علمی المصطفی در گستره جهانی، یکی از مهمترین رویکردهای جامعه المصطفی است و علوم انسانی در این راستا از اهمیت فراوانی برخوردار است.

وی با اشاره به این که مرجعیت علمی دانش آموختگان جامعه المصطفی در جای جای کره خاکی نمود یافته است، یادآور شد: فارغ التحصیل جامعه المصطفی باید کرسی های نظریه پردازی رشته های مختلف علوم انسانی را با رویکرد اسلامی مورد توجه قرار دهند.

دکتر حاجی ده آبادی با بیان این که باید در تحقق مرجعیت علمی المصطفی مشارکت داشته باشیم، خاطرنشان کرد: فراهم سازی زمینه حضور فعال دانش پژوهان در همایش ها و کنفرانس های ملی و بین المللی یکی از هدفگذاری های موسسه آموزش عالی علوم انسانی است.

وی با اشاره به این که باید به سمت ارائه کارهای تحقیقی جمعی حرکت نماییم، اظهار داشت: در عصر کنونی مجامع بین المللی و پژوهشی بر روی فعالیت های تحقیقاتی جمعی متمرکز شده، به ان اهمیت زیادی قائل هستند.

رئیس موسسه آموزش عالی علوم انسانی المصطفی با بیان این که باید سمینارها و همایش های مختلف حوزه علوم انسانی را رصد نموده؛ برنامه ریزی منسجمی برای حضور قوی در آن داشته باشیم، خاطرنشان کرد: ارائه مقالات علمی پژوهشی با رویکرد اسلامی سازی علوم انسانی توسط دانش پژوهان جامعه المصصطفی، یکی از هدفگذاری های مهم موسسه آموزش عالی علوم انسانی به شمار می رود.

وی با بیان این که جامعه المصطفی ضمن توجه به تولید علم در حوزه علوم انسانی، برنامه ریزی خود را در راستای تحقق آرمان بزرگ تمدن و فرهنگ اسلامی سوق داده است، خاطرنشان کرد: علوم انسانی در بستر فرهنگ رشد یافته، تنوع های فرهنگی نظریه های مختلفی را نمایان کرده است.

دکتر حاجی ده آبادی ابراز داشت: با توجه به این که ایده های علوم انسانی بر اساس اقتضائات اجتماعی جامعه هدف ظهور و بروز پیدا می کند، لذا در راستای تحقق تمدن نوین اسلامی، باید این اقتضائات مورد توجه قرار گیرد.

معماری حوزوی ما با خطر جدی مواجه است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم به همراه اعضاءِ کنگره استانی تاریخ معماری و شهرسازی قم با آیت الله اعرافی رئیس حوزه های علمیه سراسر کشور دیدار کردند.

آیت الله اعرافی در دیدار اعضای کنگره تاریخ معماری و شهرسازی استان قم، اظهار داشت: اهمیت میراث فرهنگی روشن است و مقوله راهبردی این میراث به تدریج، مقداری جای افتاده؛ اما هنوز به سطح مطلوب نرسیده است.

رئیس المصطفی ابراز داشت: در حوزه میراث در اقسام گوناگون آن همچون سخت، نرم، ملموس و ناملموس آن باید فعالیتی اسلامی انجام بگیرد؛ البته مباحثی وجود دارد؛ اما به نظر می آید که کار بیشتری را می طلبد.

مدیر حوزه های علمیه خاطرنشان ساخت: باید پایه های فکری و معرفتی این میراث را استخراج نموده و کامل کرد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه تصریح کرد: «صیانت از داشته ها» و «بازآفرینی گذشته در شرایط و أشکال جدید» دو مقوله مهمی است که باید به آن پرداخت و مبانی فکری آن را استخراج و عرضه کرد.

وی بیان داشت: الگوسازی از دیگر مباحث مهم در این مقوله است تا بتوان گذشته را در قالب جدید ارائه نمود.

رئیس جامعه المصطفی اظهار داشت: از غصه های ما این است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی دانشگاه ها، حوزه ها و ... به الگوهای مناسبی از میراث فرهنگی نرسیده اند؛ البته انتظار می رفت که پس از انقلاب اسلامی، الگوهای جدیدی در شهرسازی و معماری ارائه گردد که متأسفانه نشده است.

وی ابراز داشت: در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز تصمیماتی در خصوص معماری و شهرسازی اسلامی گرفته شده که در حال سندنویسی می باشد.

امروز متأسفانه شهرسازی روح داری در کشور نداریم

آیت الله اعرافی خاطرنشان ساخت: امروز متأسفانه شهرسازی روح داری در کشور نداشته و باید به این مقوله توجه بیشتری شود.

وی تصریح کرد: بخشی از این کارها به حوزه های علمیه برگشته و باید در این موضوع وارد شده تا بتوانیم طراحی های نوین و اسلامی به جامعه مخاطب عرضه نماییم.

مدیر حوزه های علمیه بیان داشت: پیشنهاد ما این است که دبیرخانه کنگره دائمی شده و استمرار پیدا کند و قم به عنوان محور، مطرح و فعالیت ها را ادامه دهد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه اظهار داشت: تدوین دانشنامه تاریخ قم از ضرورت هاست که حوزه های علمیه و جامعه المصطفی نیز می توانند در تدوین آن سهیم بوده و تعامل و همکاری داشته باشند.

وی ابراز داشت: باید کارگروهی برای میراث غیرملموس قم راه اندازی شود تا به صورت جداگانه پیگیری گردد.

فرهنگ سازی از مباحث مهم در صیانت از میراث فرهنگی است

امام جمعه قم خاطرنشان ساخت: فرهنگ سازی صیانت از میراث فرهنگی، أمر مهمی است که از ضروریات بوده و می توان با ارائه فکر منسجم و منظم پیام ساز صیانت از میراث فرهنگی شد.

وی تصریح کرد: تعریف دوره های کوتاه مدت برای توریست ها از دیگر برنامه هایی است که می توان در این زمینه داشت و مرکز آموزش های کوتاه مدت جامعه المصطفی نیز می تواند در این زمینه همکاری و تعامل داشته باشد.

آیت الله اعرافی بیان داشت: حساسیت سازی برای صیانت از فرهنگ قم از دیگر مباحث مهم است که ما در نمازجمعه قم می توانیم با شما همکاری داشته باشیم.

امروز ارزیابی ما از ساختمان های مدارس علمیه قم مثبت نیست

وی اظهار داشت: امروز ارزیابی ما از ساختمان های مدارس عملیه قم مثبت نیست و متأسفانه با میراث های فرهنگی، تاریخی و دینی ما سازگار نبوده و معیارها در آن رعایت نشده است.

مدیر حوزه های علمیه ابراز داشت: امروز از منظر معماری حوزوی نیز با خطر جدی مواجه هستیم و دیگر مدارسی شبیه به فیضیه، دارالشفا و ... کم داریم.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه در پایان خاطرنشان ساخت: راه اندازی کارگروه حوزوی، دانشگاهی و میراث فرهنگی از ضروریات امروز قم است تا میراث ناب قم حفظ شده و استمرار پیدا نماید./1325/303/ب3

ارسال نظرات