۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۷
کد خبر: ۴۷۳۹۲۶

بررسی آثار گریه بر امام حسین و اسرار زیارت عاشورا در یک اثر

چاپ چهاردهم کتاب «معجزه اشک؛ آثار شگرف گریه، عزاداری و زیارت امام حسین علیه السلام و اسرار زیارت عاشورا» از سوی انتشارات عطر یاس منتشر شد.
 کتاب «معجزه اشک»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، چاپ چهاردهم کتاب «معجزه اشک؛ آثار شگرف گریه، عزاداری و زیارت امام حسین علیه السلام و اسرار زیارت عاشورا» به قلم حمزه کریم‌خانی از سوی انتشارات عطر یاس منتشر شد.

در بخشی از پیشگفتار این کتاب می‌خوانیم:

امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف در زیارت ناحیه مقدسه می‌فرمایند: «ای جداه! اگر روزگار مرا به تأخیر انداخت و از یاری تو دور ماندم و نبودم تا با دشمنان تو جنگ کنم و با آنها به پیکار بپردازم؛ هم اکنون در هر صبح و شام بر شما اشک می‌ریزم و به جای اشک در مصیبت شما خون از دیده می‌بارم و آه و حسرت از دل پردرد بر این مصیبت می‌کشم.»

بدون تردید واقعه کربلا و مصائب امام حسین علیه السلام تلخ‌ترین و دردناک‌ترین واقعه و مصیبت تاریخ بشریت از آغاز خلقت تا پایان تاریخ است؛ مصیبتی که همه پیامبران و اولیای الهی از آدم ابوالبشر تا خاتم پیامبران صلی الله علیه و آله و سلم با شنیدن حتی گوشه‌هایی از آن دل‌هایشان مملو از اندوه غصه شده و چشم‌هایشان سراسر اشک و گریه گردیده است.

مصائب امام حسین علیه السلام بالاتر از فهم و درک بشری است؛ چرا که در شهادت او نه تنها آدمیان؛ بلکه همه موجودات اشک ریختند و گریستند.

 امام صادق علیه السلام می‌فرمایند: «در زمانی که حسین بن علی علیه السلام به شهادت رسید آسمان‌ها و زمین‌های هفت گانه و آنچه در آنها بود و کسانی که در بهشت و جهنم بودند و آنچه دیده می‌شد و آنچه نمی‌شد بر آن حضرت گریستند.»

آری! پیشوایان قبل از واقعه عاشورا و چه پس از آن همواره از مصیبت‌های امام حسین علیه السلام یاد می‌کردند و اشک می‌ریختند و به شیعیان توصیه می‌نمودند تا با یاد کربلا و زیارت امام حسین علیهم السلام از سوگواری و عزاداری بر آن حضرت غفلت ننمایند که بدون شک یاد امام حسین علیه السلام و اشک بر آن حضرت دل‌ها را به نور امام و عشق و تعالی زنده می‌دارد و از کفر و ذلت باز خواهد داشت.

کتاب معجزه اشک با نگاهی گذارا بر سوگواری انبیای الهی و ائمه معصومین علیهم السلام در مصائب امام حسین علیه السلام به بررسی سیره و سخنان علما و بزرگان امام حسین علیه السلام می‌پردازند و بیان آثار شگفت سرزمین کربلا و زیارت امام حسین علیه السلام و به طور ویژه زیارت عاشورا از دیگر مباحث این کتاب است.

 این کتاب از «پیشگفتار»، و شش فصل با عناوین «سوگواری انبیای الهی در مصائب امام حسین علیه السلام»، «سوگواری رسول خدا و اهل‌بیت علیهم السلام در مصائب امام حسین علیهم السلام»، «سوگواری علما و بزرگان در مصائب امام حسین علیه السلام»، «آثار شگفت‌انگیز سرزمین کربلا و تربت امام حسین علیه السلام»، «فضیلت و آثار شگفت‌انگیز زیارت امام حسین علیه السلام»، «فضیلت و آثار شگفت‌انگیز زیارت عاشورا» تشکیل شده است.

در فصل «سوگواری علما و بزرگان در مصائب امام حسین علیه السلام» سیره و سخنانی از علما و بزرگانی همچون حضرات آیات: سید علی قاضی، بهجت، مجتهدی تهرانی، میرزا جواد تبریزی، صافی گلپایگانی، مرعشی نجفی، و علامه محمدحسین طباطبایی و علامه محمدتقی جعفری آورده است.

در بخش از گفتار و سیره این بزرگان می‌خوانیم:

حضرت آیت الله سید علی قاضی: در مستحبات عزاداری و زیارت سیدالشهدا علیه السلام مسامحه ننمانید و روضه هفتگی و لو دو سه نفری داشته باشید که سبب گشایش است.

حضرت آیت الله بهجت: بنده خیال می‌کنم فضیلت بکاء بر سیدالشهدا علیه السلام بالاتر از نماز شب باشد... بکاء بر مصائب اهل‌بیت علیه السلام و به خصوص حضرت سید الشهدا علیه السلام از آن قبیل مستحباتی است که مستحبی افضل از آن نیست.

حضرت آیت الله مجتهدی تهرانی: علت موفقیت من، همین مجالس توسل و روضه‌خوانی و سینه‌زنی در کنار درس‌های طلبگی بوده است.

حضرت آیت الله وحید خراسانی: وای بر کسانی که در این شعائر خدشه می‌کنند. بیدار باشید ای مردم ایران! بدانید کوچک‌ترین کلمه که شعائر را سست کند؛ کمر خاتم النبیین صلی الله علیه و آله و سلم را می‌شکند. این عزاداری‌ها و این سینه‌زنی‌ها و این زنجیرزنی‌ها باید در حد اعلی حفظ شود، بازیچه که نیست.

 حضرت آیت الله میرزا جوادی تبریزی در مجالس عزاداری همیشه دستمال سیاهی به همراه داشت که در هنگام ذکر مصیبت، اشک‌های خود را با آن پا ک می‌کردند و بارها به فرزندان خود فرموده بودند که اگر من از دنیا رفتم این دستمال‌ها را در کفن من قرار دهید.

 علامه محمدحسین طباطبایی: ای کاش بنده یک مرثیه‌خوان حضرت سید الشهدا علیه السلام بودم. همه سال‌هایی که سرگرم بحث درس و بحث بوده‌ام با یک مرثیه‌خوانی امام حسین (ع) برابری نمی‌کند.

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی: سوگواری برای امام حسین علیه السلام یکی از نعمت‌های بزرگی است که خداوند نصیب شیعیان کرده است. شیعیان باید در کنار سوگواری برای سیدالشهدا (ع) با تفکر و دریافتن پیام مکتب عاشورا بسیاری از مسائل خود را اصلاح کنند و زیارت و اظهار تأثیر برای معصومین علیهم السلام در اسلام موضوعیت دارد و هر گونه فعالیتی در این زمینه، از عبادات منظور می‌شود که موجب تقرب به خداوند است.

 حضرت آیت الله مرعشی نجفی در فرازی از وصیت نامه خود می‌نویسد: سفارش می‌کنم دستمالی که اشک‌هایی زیاد در رثای جدم حسین مظلوم علیه السلام و اهل‌بیت مکرم او ریخته و صورت خود را با آن پاک می‌کردم بر روی سینه در کفنم بگذارید.

علامه محمدتقی جعفری: بشر مقدس‌ترین اشکش را در راه حسین علیه السلام ریخت و اشکی که از اعماق دل بر می‌آید و جان را می‌شوراند، آنگاه رهسپار پیشگاه اقدس خداوندی می‌شود.

چاپ چهاردهم کتاب معجزه اشک با شمارگان 2000 نسخه، در 168 صفحه، با قیمت 6 هزار تومان از سوی انتشارات عطر یاس منتشر شده است./998/ن601/ق

 

ارسال نظرات