۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۳
کد خبر: ۴۷۳۹۱۱
در حرم حضرت معصومه تشریح شد؛

تکالیف معیار مؤمن در تحقق زندگی اسلامی

استاد حوزه علمیه قم علاقه و محبت به ساحت معصوم علیهم‌السلام را دومین تکلیف محوری مؤمن توصیف کرد و گفت: اعتبار و جایگاه حقیقی مؤمن در جریان تمدن سازی اسلامی به میزان ثروت، قیافه و زیبایی، شانیت اجتماعی و مناسک اعتباری جامعه حاضر نیست؛ این در حالی است که اسلام ناب محمدی قیمت مؤمن را تقوا و قلب پاک مؤمن توصیف می‌کند.
حرم حضرت معصومه (س)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،حجت‌الاسلام قدرتی امروز در شبستان بزرگ امام خمینی(ره) آستان مقدس حضرت معصومه(س) برگزار شد به تعریف حقیقت و هویت مفهومی عاقبت‌به‌خیری در تعریف شرع مقدس اسلام پرداخت و اظهار داشت: در زیارت‌نامه حضرت معصومه(س) که از سوی امام رضا(ع) تقریر شده است به صراحت آمده است«اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ أَنْ تَخْتِمَ لِي بِالسَّعَادَةِ فَلا تَسْلُبْ مِنِّي مَا أَنَا فِيهِ وَ لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إِلا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيم؛ خدايا از تو مى خواهم سرانجام را ختم كنی به خوشبختى، و آنچه را كه در آنم از من باز نگيرى، و جنبش و نيرويى نيست جز به خداى والاى بزرگ»؛ بر این اساس بر الگوی زیست اسلامی باقی ماندن مؤمن را می‌توان از مصادیق بارز عاقبت‌به‌خیری در مسیر بندگی دانست.

کارشناس علوم معارف ثقلین قم را پایگاه انتشار مبانی اسلامی توصیف کرد و عنوان داشت: مؤمن در برابر ساحت ملکوتی حضرت معصومه(س) سه تکلیف اساسی دارد؛ بر این اساس عمل به بر معیار این سه تکلیف حقیقت شفاعت را در ساحت اخروی مؤمن از سوی حضرت معصومه(س) محیا خواهد کرد.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این‌که صریح زیارت‌نامه حضرت معصومه(س) فصل الخطاب حقیقت شافعت مؤمن در ساحت اخروی او توصیف‌شده است، گفت: در این زیارت‌نامه مؤمن می‌خواند«يَا فَاطِمَةُ اشْفَعِي لِي فِي الْجَنَّةِ فَإِنَّ لَكِ عِنْدَ اللَّهِ شَأْنا مِنَ الشَّأْنِ؛ اى حكيمه شفاعت كن برايم در بهشت، به‌درستی كه تو را نزد خدا مقامى از مقامات بلند است.» این در حالی است که قیامت سخت‌ترین ساحتی است که بر اساس ثقلین انسان درک خواهد کرد چنانچه که خداوند متعال در آیه 110 سوره کهف این حقیقت را چنین توصیف می‌کند که«قُلْ إِنَّما أَنَا بَشَرٌ مِثْلُکُمْ يُوحي‏ إِلَيَّ أَنَّما إِلهُکُمْ إِلهٌ واحِدٌ فَمَنْ کانَ يَرْجُوا لِقاءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عملاً صالِحاً وَ لا يُشْرِکْ بِعِبادَةِ رَبِّهِ أَحَداً؛ بگو جز این نیست که من هم مانند شما بشر هستم لکن به من وحی می‌شود که بی تردید معبود شما معبودی یگانه است پس هر که امید دیدار پروردگار خود دارد باید عملی شایسته انجام دهد و احدی را در پرستش پروردگار خود شریک نسازد.»

حجت‌الاسلام قدرتی با بیان این‌که معرفت و شناخت حضرت معصومه(س) اولین تکلیف مؤمن در ساحت ملکوتی حضرت معصومه(س) است، اظهار داشت: معرفت به ساحت معصوم کلید راه‌یابی به حقیقت ایمان دینی است؛ بر این اساس شناخت صحیح از ساحت حضرت معصومه(س) مقدمه راه‌یابی به زیست معیار اسلامی است و تنها راه مقابله با هجوم فرهنگی است.

استاد حوزه علمیه قم علاقه و محبت به ساحت معصوم علیهم‌السلام را دومین تکلیف محوری مؤمن توصیف کرد و اظهار داشت: اعتبار و جایگاه حقیقی مؤمن در جریان تمدن سازی اسلامی به میزان ثروت، قیافه و زیبایی، شانیت اجتماعی و مناسک اعتباری جامعه حاضر نیست؛ این در حالی است که اسلام ناب محمدی قیمت مؤمن را تقوا و قلب پاک مؤمن توصیف می‌کند.

حجت‌الاسلام قدرتی در پایان سومین تکلیف مؤمن را اسوه‌گی معصوم در سبک زندگی مؤمن دانست و ابراز داشت: خداوند متعال در آیه 35 سوره متعال چنین فرموده است«إِنَّ الْمُسْلِمينَ وَ الْمُسْلِماتِ وَ الْمُؤْمِنينَ وَ الْمُؤْمِناتِ وَ الْقانِتينَ وَ الْقانِتاتِ وَ الصَّادِقينَ وَ الصَّادِقاتِ وَ الصَّابِرينَ وَ الصَّابِراتِ وَ الْخاشِعينَ وَ الْخاشِعاتِ وَ الْمُتَصَدِّقينَ وَ الْمُتَصَدِّقاتِ وَ الصَّائِمينَ وَ الصَّائِماتِ وَ الْحافِظينَ فُرُوجَهُمْ وَ الْحافِظاتِ وَ الذَّاکِرينَ اللَّهَ کَثيراً وَ الذَّاکِراتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُمْ مَغْفِرَةً وَ أَجْراً عَظيماً؛ به یقین مردان مسلمان و زنان مسلمان که شهادتین را گفته و عملاً تسلیم دین شده‌اند و مردان مؤمن و زنان مؤمن که اعتقاد قلبی به اصول و فروع اسلام پیداکرده‌اند و مردان مطیع و خاضع و زنان مطیع و خاضع و مردان راست‌گو و زنان راست‌گو و مردان صابر و شکیبا و زنان صابر و شکیبا و مردان فروتن از درون قلب و زنان فروتن از درون قلب و مردان صدقه دهنده و زنان صدقه دهنده و مردان روزه‌دار و زنان روزه‌دار و مردان حافظ شهوات و زنان حافظ شهوات و مردان بسیار یاد کننده خدا و زنان یاد کننده، خداوند برای همه آنان آمرزش و پاداشی بزرگ آماده کرده است.»

وی افزود: این آیه شاخص و معیار مؤمن در تشخیص مسیر زیست اسلامی که حقیقت عبد بودن است را ترسیم کرده است./837/پ202/س

ارسال نظرات