۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۹
کد خبر: ۴۷۳۸۳۷
آیت الله مجتهد شبستری:

مبارزه با تروریسم در سوریه و عراق سبب امنیت بیشتر در کشور شده است

امام جمعه تبریز با بیان اینکه جنگ در سوریه و عراق را اگر ابتدایی بدانیم، این خود جنبه دفاعی و پیشگیرانه داشت، گفت: جهاد دفاعی همیشه به معنای آن نیست که منظر باشیم تا دشمن حمله کند تا دفاعی باشد، بلکه پیش گیری نیز خود جهاد دفاعی است.
آیت الله شبستری در درس خارج فقه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله محسن مجتهد شبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در جلسه درس خارج فقه جهاد با بیان اینکه حتی جهاد ابتدایی نیز در اسلام جنبه دفاعی دارد، اظهار داشت: اگر دین اسلام حکم جهاد را نداشت از دین اثری باقی نمی ماند، جهاد برای ترویج توحید و ریشه کن کردن شرک و بت پرسیتی است.

وی فطرت بشری را توحیدی و الهی دانست و گفت: انسان باید از حکم فطری خود دفاع کند و اجازه ندهد که کسانی در جهان باشند که با این حکم فطری و توحیدی او مخالفت کند، فقدان دین بالاترین بلاها است، اگر دین گرفتار باشد تمام مصالح جامعه به خطر خواهد افتاد.

امام جمعه تبریز ادامه داد: دین اسلام مخالف جنگ و خون ریزی است، اما جهاد در اسلام برای صیانت از این حق بشری یعنی دیانت است، در ماه های حرام پیش از اسلام یعنی دوران جاهلیت جنگ جایز نبود، اسلام به طور معمول احکام جاهلی را نسخ کرده است اما این حکم را تأیید کرده است که جنگ و خون ریزی کاهش یابد، این نشان از صلح طلبی دین سالام است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه امروز اگر ایران از سوریه حمایت نمی کرد، کشور ما نیز دچار نا امنی می شد، گفت: از این رو ایران برای پیش گیری از جنگ و نا امنی نیرو و تجهیزات ارسال می کند، احتمال این بود که نفوذ به داخل بشود، در این جا نباید گفت که منتظر باشیم تا به ما حمله کنند.

وی تروریسم داعشی و صهیونیسم را یک غده سرطانی دانست که دفاع و جهاد در برابر اینها که به دنبال ماجرا جویی هستند را لازم است، افزود: هدف صهیونیسم نیل تا فرات بود، افکار جنگ طلبانه اسرائیل سبب می شود که در برابر آنها آماده و جهاد باشیم، در این موارد جهاد ابتدایی نیز لازم است.

آیت الله مجتهد شبستری با بیان اینکه از سوی دیگر نیز می توان این شیوه ها را جهاد دفاعی دانست، گفت: بازدارندگی در برابر دشمن می تواند دفاعی باشد، اگر حالت بازدارندگی از قبیل تجهیز نظامی و پیش گیری در برابر تروریسم نباشد دچار نا امنی و تضعیف خواهیم شد.

وی افزود: حق مسلمان رواج مرام توحیدی خود است، رواج این مرام مستلزم آن است که گاهی وارد میدان نبرد شود، در جاهایی که ما احساس خطر از جنگ کردیم باید آمادگی داشته باشیم، در جایی که احساس خطری نباشد جهاد ابتدایی لازم نیست، ما در سوریه و عراق احساس خطر کردیم و مبادرت به جهاد در برابر تروریسم کردیم./854/202/ب3

ارسال نظرات