۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۱
کد خبر: ۴۷۳۸۰۸
معاون آموزش حوزه علمیه همدان:

روان سازی و تدوین متون باید با جدیت آغاز شود

معاون آموزش حوزه علمیه همدان گفت: مسایل آموزشی حوزه باید کارشناسی شده و کارگروه هایی مرتبط به تدوین نظر عمیق و دقیق بپردازند تا در راستای روان سازی و تدوین متون جدید که متناسب با نیاز طلبه ها باشد حرکت کنند.
تحول حوزه تحول تحول در حوزه علمیه

حجت الاسلام محمد فراهانی معوان آموزش حوزه علمیه همدان در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در همدان با اشاره به بحث رشد و تعالی حوزه های علمیه گفت: مقام معظم رهبری نزدیک به دو دهه است که اشاره به تحول در حوزه های علمیه دارند.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب می فرمایند که باید دروس مناسب با نیاز امروز طلبه ها و جامعه تدوین شود و از سختی و پیچیدگی پرهیز و به روان سازی متون درسی پرداخت و هر درسی که سبب اتلاف عمر طلبه می شود را باید حذف کرد.

معاون آموزش حوزه علمیه همدان گفت: مسایل آموزشی حوزه باید کارشناسی شده و کارگروه هایی مرتبط به تدوین نظر عمیق و دقیق بپردازند تا در راستای روان سازی و تدوین متون جدید که متناسب با نیاز طلبه ها باشدحرکت کنند.

وی خاطرنشان کرد: برخی بر این باور هستند که حذف بعضی از متون و روان سازی آن ها به معنی این است که سنت گذشته را فراموش کرده و دروسی را که سال ها در حوزه های علمیه تدریس می شده را حذف کنیم، اما این گونه نیست و بلکه با حفظ سنت های گذشته که علمای ربانی در گذشته میراث دار علم اهل بیت(ع) بودند می توان دروسی طبق نیاز طلاب و جامعه کنونی تدوین کرد.

حجت الاسلام محمد فراهانی تصریح کرد: چالش هایی متوجه طلبه ها است که از جمله آنها می توان به مدرک گرایی اشاره کرد که در عین حال مدرک لازم است و راهی برای تشخیص میزان تحصیل است اما نباید تمام هم و غم طلبه ها باشد.

وی ابراز داشت: از دیگر چالش ها می توان به کم رنگ شدن سنت های اصیل که نگاه به عقبه حوزه از این حیث که طلبه ها در گذشته شش سال یا ده سال به طور ممحض در حوزه بوده و وقت خود را به طور جدی صرف درس و بحث می کردند.

وی در پایان اظهار داشت: باید نسبت به پذیرش ورودی های حوزه دقت لازم را نسبت به نگاه کمی به نگاه کیفی تغییر داد تا اینکه فرصت برای طلابی که دارای علاقه و استعداد بهتری هستند مهیا شود./979/302/ب3

 

 

 

      

 

 

ارسال نظرات