۲۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۸
کد خبر: ۴۷۳۶۶۶
حجت الاسلام والمسلمین قریشی:

عاقلانه زیستن مسؤولان قدرت پاسخگویی آنان در محضر الهی را افزایش می دهد

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: انسانی که در پست و مقامهای مهمتری است باید به حساسیت موقعیت خود توجه کرده و عاقلانه زندگی کند تا در محضر خداوند متعال قدرت و حجت برای پاسخگویی داشته باشد.
حجت الاسلام سید مهدی قریشی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در سلسله مباحث شرح نهج البلاغه به خطبه 25 پرداخت و اظهار داشت: در این خطبه حضرت علی(ع) به غایت زندگی بشر، فرا رسیدن قیامت و ضرورت برداشت زاد و توشه از دنیا برای چنین روزی اشاره می فرمایند.

وی افزود: در کلام امیرمؤمنان دنیا به گذرگاهی تشبیه شده است که همه آیندگان آن بر روندگانش افزوده شده و چاره ای جز پذیرش این روال وجود ندارد، پس در این شرایط عاقل کسی است که وزر و وبال دیگران را به گردن نگرفته و با باری سبک به سمت آخرت حرکت کند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با بیان اینکه دقت در تاریخ و مشاهده مرگ میلیارها انسان عبرت آموز است، گفت: حضرت علی(ع) چنین روندی را مورد توجه قرار داده و به انسانها در مورد عدم اعتماد به روزگاری که گذشتگان را با خود برده است هشدار می دهند.

وی ادامه داد: در کلام امیر مومنان دنیا به مانند شتربانی است که با آواز و سرود شترها را حرکت داده و آنان را به سمت و سوی مقصدی که در نظر گرفته شده است، طی می کند.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی با اشاره به عدم توجه و دقت بشر از گذر عمر و کاسته شدن از فرصتها، عنوان کرد: در گیر و دار حرکت به سمت آخرت کسی متضرر می شود که خود را رها کرده و به کنکاش در مورد دیگران بپردازد.

وی گفت: خدای متعال انسانها را به سمت سبقت گرفتن برای جلب رضایت و نعمتهای خود دعوت می کند و انسان مومن باید تلاش کند در این مسیر از دیگران پیشی بگیرد.

امام جمعه ارومیه با تاکید بر این مساله که انسان بیهوده خلق نشده است، ادامه داد: خدای منان همه عالم را بخاطر بشری خلق کرده است که به مانند زر و طلای ناب ارزش و قیمت دارد و باید چنین فرد باارزشی جایگاه خود را حفظ کند.

وی جان دادن را خط فاصل رسیدن انسان به نتیجه اعمال خود خواند و افزود: هاشمی رفسنجانی نزدیک به 60 سال برای این انقلاب کوشید، اما به هر حال لحظه حسابرسی هر فردی فرا می رسد و فرار از این واقعه ممکن نیست.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی تأکید کرد: انسانی که در پست و مقامهای مهمتری است باید به حساسیت موقعیت خود توجه کرده و عاقلانه زندگی کند تا در محضر خداوند متعال قدرت و حجت برای پاسخگویی داشته باشد.

وی گناهان را عامل لذت نبردن از عبادات دانست و تصریح کرد: اینکه در هنگام نماز کسی احساس کند که در لای منگنه است و باید نماز خود را به سرعت بخواند تا از این وضعیت خلاص شود، چنین حسی به عملکرد او قبل از نماز و ابتلای این فرد به گناهان بر می گردد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی حضور در مساجد و راز و نیاز با خدای متعال را برای رقیق شدن قلب موثر عنوان و اضافه کرد: از ترس خداوند متعال گریه کنید و بر اساس روایات هر قطره اشکی که از ترس خدا ریخته شود یک دریا آتش جهنم را خاموش می کند.

وی نعمتهای دنیا را خلق شده برای استفاده بشری و گذران عمر خواند و ادامه داد: پیروی از هوای نفس سبب انباشت ثروتی می شود که فرد مجال و فرصت استفاده از آن را ندارد و مومن باید از سنگین بودن هزینه زندگی خود کاسته و به ساده زیستی روی آورد.

امام جمعه ارومیه با اشاره به حضور سلمان فارسی در مدائن، گفت: وی با یک الاغ، تشک و ظرفی برای طهارت به مدائن آمدند و در هنگام وقوع سیل در این شهر ابزار خود را به دست گرفته و بر بلندی رفته و فریاد زدند که ای مردم در عالم آخرت نیز کسی که سبک بالتر است راحتتر نجات پیدا می کند./936/202/ب2

ارسال نظرات