۲۳ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۶
کد خبر: ۴۷۳۶۴۱
استاد حوزه:

عمل به آیات قرآن جاذب رحمت الهی است

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه مهم ترین عوامل جذب رحمت خاص خداوند شش مورد است، گفت: رحم کردن، استغفار کردن، عفو و بخشش، احسان کردن، حیا و شرکت در مجالس دعا و ذکر مصیبت اهل بیت(ع) زمینه ساز تعالی و رستگاری ابدی انسان ها است.
حجت الاسلام والمسلمین بیگدلی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام بیگدلی امشب در مراسم قرائت دعای پرفیض کمیل که در مسجد مقدس جمکران برگزار شد، با بیان آیه 175 سوره نساء «فَأَمَّا الَّذينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَ اعْتَصَمُوا بِهِ فَسَيُدْخِلُهُمْ في رَحْمَةٍ مِنْهُ وَ فَضْلٍ وَ يَهْديهِمْ إِلَيْهِ صِراطاً مُسْتَقيم؛ اما کسانی که به خدا ایمان آورده و به او تمسک جستند، به زودی آنان را در رحمت و فضلی از جانب خود درمی آورد و به راهی راست به سوی خود هدایت می کند» گفت: با توجه به معنای آیه مذکور درمی یابیم که این آیه خبر از شرط داخل شدن به رحمت الهی می دهد؛ بنابراین با در نظر گرفتن روایات وارد شده در این زمینه می توان گفت رحمت الهی به دو نوع رحمت عام(رحمانیه) و رحمت خاص(رحیمیه) تقسیم می شود.

استاد حوزه علمیه قم به تبیین اقسام دوگانه رحمت الهی پرداخت و اظهار داشت: رحمت عام خداوند فراگیر بوده و بر تمامی بندگان یکسان است، همانند نزول باران که هنگام باریدن بر همگان می بارد و تفاوتی میان انسان خوب و بد وجود ندارد؛ بر این اساس رحمت خاص الهی تنها شامل بندگان خالص خداوند می شود.

حجت الاسلام بیگدلی با اشاره به اینکه  مهم ترین عوامل جذب رحمت خاص خداوند شش مورد است، عنوان داشت: پیامبر اکرم(ص) فرمودند «إرحَم مَن في الأَرضِ يَرحَمُك من في السَّماء؛ به آنها كه در زمينند رحم كن تا آنكه در آسمان است بر تو رحم كند»؛ بنابراین نخستین عامل جذب رحمت خاص الهی «رحم کردن» است.

وی ادامه داد: در قیامت یک عده در جهنم فریاد می زنند «آیا کسی است به ما رحم کند؟» در این هنگام ندا می آید «آیا شما در دنیا رحم کردید که ما بر شما رحم کنیم؟»؛ بنابراین مورد رحم قرار گرفتن در قیامت مبتنی بر رحم در این دنیا است.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه «استغفار کردن» دومین عامل جذب رحمت خاص الهی است، ابراز داشت: در زمان امام حسن مجتبی(ع) مردی عقیم به معاویه گفت «من مردی عقیم هستم، آیا دارویی برای درمان من وجود دارد؟» معاویه که قصد داشت با این  جریان سعی کند امام(ع) را ناتوان جلوه دهد وی را نزد امام حسن(ع) راهی کرد، هنگامی که محضرحضرت رسید و جریان را برای ایشان بازگو کرد، امام حسن(ع) به وی فرمود «استغفار کن»؛ مرد این عمل را پیوسته انجام داد تا خداوند به او 11 فرزند عطا کرد.

در این هنگام معاویه در صدد این امر برآمد که درمان مرد عقیم را امری عادی جلوه دهد، مرد دوباره به محضر امام حسن مجتبی(ع) رسید و سبب امر را جویا شد، در این حال حضرت برای او آیات 10، 11 و 12 سوره نوح «فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ إِنَّهُ کَانَ غَفَّارًا* یُرْسِلِ السَّمَاء عَلَیْکُم مِّدْرَارًا * وَ یُمْدِدْکُمْ بِأَمْوَالٍ وَبَنِینَ وَیَجْعَل لَّکُمْ جَنَّاتٍ وَیَجْعَل لَّکُمْ أَنْهَارَ؛ گفتم از پروردگارتان آمرزش بخواهید که او همواره آمرزنده است تا بر شما از آسمان باران پى در پى فرستد و شما را به اموال و پسران یارى کند و برایتان باغها قرار دهد و نهرها براى شما پدید آورد» را قرائت کردند؛ بر این اساس می توان گفت انسان هنگامی که استغفار کند، رحمت خاص الهی شامل حال او شده و به زندگی وی برکت داده خواهد شد.

حجت الاسلام بیگدلی با اشاره به آیه 22 سوره نوح «وَلْيَعْفُوا وَلْيَصْفَحُوا أَلَا تُحِبُّونَ أَن يَغْفِرَ اللَّهُ لَكُمْ»، «عفو و بخشش» را عامل سوم جذب محبت خاص الهی دانست و افزود: شامل شدن رحمت و بخشش الهی بر احوال انسان ها مبتنی بر این است که انسان روحیه بخشش را درون خود زنده کند؛ بر این اساس شایسته است مؤمن از کینه توزی بر حذر باشد و همواره باگذشت و مهذّب به اخلاق و آداب دینی باشد.

وی با بیان بخشی از آیه 56 سوره اعراف «إِنَّ رَحْمَتَ اللَّهِ قَرِيبٌ مِنَ الْمُحْسِنِينَ؛ همانا رحمت‏ خدا به نيكوكاران نزديك است» گفت: امام حسن عسکری(ع) به ابوهاشم جعفری فرمود «در میان ابواب هشتگانه بهشت، یک باب ویژه اهل احسان است و ایشان در قیامت هم به نیکوکاری می پردازند و از انسان های خطاکار دستگیری خواهند کرد؛ بنابراین «احسان کردن» چهارمین عامل جذب رحمت خاص الهی است.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به حدیث نبوی(ص) «رَحِمَ اللَّهُ عَبْداً اسْتَحْیَا مِنْ رَبِّهِ حَقَّ الْحَیَاء؛ خدا رحمت كند كسى كه حق حياء را نسبت به پروردگار خويش ادا كند» اظهار داشت: حیا آن ودیعه الهی و غریزه انسانیه است که انسان را از اعمال زشت باز می دارد؛ یعنی چه قبل از عمل که انسان عمل را تصویر می کند و چه بعد از عمل، حیا نقش بازدارندگی دارد. به این معنا که روح وقتی با یک عمل زشت روبرو می شود و وقتی که عمل زشت را تصویر می کند، منفعل و منکسر می شود و همین حالت موجب بازدارندگی او است و بعد از عمل هم، این حالت بازدارندگی نسبت به تکرار آن عمل زشت پیدا می شود.

وی افزود: حیایی که انسان نسبت به ناظر دارد، گاهی «حیاء من الخلق» است، گاهی «حیاء من النفس» بوده و گاهی «حیاء من الملائکه» می باشد؛ یعنی فرشتگانی که مأمور ضبط اعمال انسان هستند. گاهی «حیاء من اولیاء الله» است. پنجمین نوع آن «حیاء من الله» است، یعنی از خدا خجالت کشیدن و شرم کردن؛ بنابراین «حیا» پنجمین عامل جذب رحمت خاص الهی است.

وی در پایان با بیان اینکه ششمین عامل جذب رحمت خاص الهی «شرکت در مجالس دعا و ذکر مصیبت اهل بیت(ع)» است، عنوان داشت: طبق روایات، اگر کسی وارد جلسه عزای اهل بیت(ع) شود و عزاداری کند، گناهان او آمرزیده می‌شود چنانکه از پیامبراکرم(ص) و ائمّه طاهرین(ع) رواياتی در زمینه اهميّت عزاداري و اينکه گریه بر مصائب اهل بیت(ع) بهشت را واجب می کند، وارد شده است؛ بنابراین آمرزش گناهان، ثواب فراوان و دستیابی به حسن عاقبت را می توان از برکات حضور در مجالس توسل به اهل بیت(ع) دانست./841/202/ب3

ارسال نظرات