۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۵
کد خبر: ۴۷۳۴۲۸
استاد حوزه:

امام رضا نیاز به حکومت را اساسی ترین نیاز بشر می دانند

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه برای جلوگیری از هرج و مرج و اجرای شایسته احکام شریعت وجود حاکم الهی و حکومت اسلامی ضروری است، گفت: امام رضا(ع) نیاز بشر به حکومت را یکی از اساسی ترین نیازها می دانند.
حکومت ديني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم زنجانی، استاد حوزه علمیه قم امشب در شبستان نجمه خاتون(س) آستان حضرت معصومه(س) با بیان اینکه انسان نه تنها برای نظم زندگی اجتماعی بلکه برای حسن اجرای قانون نیاز به حکومت داشته و وجود حکومت ضروری است، گفت: امام علی(ع) در نهج البلاغه وجود حاکم فاجر را بر بی حکومتی ترجیح داده و می فرمایند که حاکم فاسق از بی حکومتی بهتر است.

وی افزود: علت این تأکید امام علی(ع) این است که اگر در یک جامعه حاکم و حکومت وجود نداشته باشد هرج و مرج ایجاد می شود؛ زیرا انسان منفعت خواه است و بدون حکومت حاضر نیست به خاطر زیان به منفعت دیگری، منفعت خود را ترک کند.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: امام رضا(ع) در حدیثی درباره حکومت اسلامی و وجود اولی الامر به منظور مراقبت از تعالیم الهی و قوانین اسلامی چنین می فرمایندکه « وقتی به مردم امر شد که از حدود تعیین شده فراتر نروند، این امر حیاتی تثیبت نمی شد و قوانین بر پا نمی گردید مگر آن که امینی بر مردم گمارده شود که از تعدی و تجاوزشان بازدارد و نگذارد در منطقه ممنوعه وارد شوند، چرا که اگر این کار تحقق نمی یافت هیچکس به طور طبیعی حاضر نبود لذت و سود خویشتن را به خاطر پرهیز از زیان و فساد دیگران ترک کند؛ بنابراین خداوند بر آنها سرپرستی قرار داد که مانع فسادشان شده و حدود الهی را که همان قوانین کیفری شرع مقدس است در مورد بزهکاران به موقع به اجرا بگذارد».

زنجانی با بیان اینکه این حدیث امام رضا(ع) به خوبی جایگاه حکومت و حاکم اسلامی را مشخص می کند، گفت: علت اینکه امام رضا(ع) می فرمایند که خداوند باید حاکم را تعیین کند این است که بنابر فرموده ایشان اگر حاکم امین نباشد و بر انسان ها گمارده شود خود نیز مانند بزهکاران عمل کرده و به خاطر منفعت خود حاضر خواهد شد به حدود دیگران تجاوز کند در حالی که اولی الامر و حاکم الهی چون از جانب خدا انتخاب شده و امین است به حکومت به دید امانت نگاه کرده و از قدرت خود سو استفاده نمی کند.

وی یادآور شد: حاکم اسلامی چون صفت امین و امانت داری را دارا است از حاکم و اختیاراتش بیشتر از داشته های خود مراقبت کرده و سعی می کند به نحو احسن به وظایف خود عمل کند؛ بنابراین برعکس حاکمان مادی گرا و منفعت طلب سعی می کند که امانتی را که در دست او بوده را در مسیر حق قرار داده و زمینه پیشرفت و تعالی مادی و معنوی کشورها و جهان را فراهم کند همان گونه که امامان معصوم(ع) به عنوان حاکم اسلامی و الهی به این شکل عمل کردند./968/202/ب3

ارسال نظرات