سه شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۵ Tuesday, January 24, 2017 - ساعت:
زمان : ۱۳۹۵/۱۰/۲۲ - ۲۳:۰۵
شناسه خبر: ۴۷۳۴۲۸
 
استاد حوزه:
امام رضا نیاز به حکومت را اساسی ترین نیاز بشر می دانند
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه برای جلوگیری از هرج و مرج و اجرای شایسته احکام شریعت وجود حاکم الهی و حکومت اسلامی ضروری است، گفت: امام رضا(ع) نیاز بشر به حکومت را یکی از اساسی ترین نیازها می دانند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم زنجانی، استاد حوزه علمیه قم امشب در شبستان نجمه خاتون(س) آستان حضرت معصومه(س) با بیان اینکه انسان نه تنها برای نظم زندگی اجتماعی بلکه برای حسن اجرای قانون نیاز به حکومت داشته و وجود حکومت ضروری است، گفت: امام علی(ع) در نهج البلاغه وجود حاکم فاجر را بر بی حکومتی ترجیح داده و می فرمایند که حاکم فاسق از بی حکومتی بهتر است.

وی افزود: علت این تأکید امام علی(ع) این است که اگر در یک جامعه حاکم و حکومت وجود نداشته باشد هرج و مرج ایجاد می شود؛ زیرا انسان منفعت خواه است و بدون حکومت حاضر نیست به خاطر زیان به منفعت دیگری، منفعت خود را ترک کند.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: امام رضا(ع) در حدیثی درباره حکومت اسلامی و وجود اولی الامر به منظور مراقبت از تعالیم الهی و قوانین اسلامی چنین می فرمایندکه « وقتی به مردم امر شد که از حدود تعیین شده فراتر نروند، این امر حیاتی تثیبت نمی شد و قوانین بر پا نمی گردید مگر آن که امینی بر مردم گمارده شود که از تعدی و تجاوزشان بازدارد و نگذارد در منطقه ممنوعه وارد شوند، چرا که اگر این کار تحقق نمی یافت هیچکس به طور طبیعی حاضر نبود لذت و سود خویشتن را به خاطر پرهیز از زیان و فساد دیگران ترک کند؛ بنابراین خداوند بر آنها سرپرستی قرار داد که مانع فسادشان شده و حدود الهی را که همان قوانین کیفری شرع مقدس است در مورد بزهکاران به موقع به اجرا بگذارد».

زنجانی با بیان اینکه این حدیث امام رضا(ع) به خوبی جایگاه حکومت و حاکم اسلامی را مشخص می کند، گفت: علت اینکه امام رضا(ع) می فرمایند که خداوند باید حاکم را تعیین کند این است که بنابر فرموده ایشان اگر حاکم امین نباشد و بر انسان ها گمارده شود خود نیز مانند بزهکاران عمل کرده و به خاطر منفعت خود حاضر خواهد شد به حدود دیگران تجاوز کند در حالی که اولی الامر و حاکم الهی چون از جانب خدا انتخاب شده و امین است به حکومت به دید امانت نگاه کرده و از قدرت خود سو استفاده نمی کند.

وی یادآور شد: حاکم اسلامی چون صفت امین و امانت داری را دارا است از حاکم و اختیاراتش بیشتر از داشته های خود مراقبت کرده و سعی می کند به نحو احسن به وظایف خود عمل کند؛ بنابراین برعکس حاکمان مادی گرا و منفعت طلب سعی می کند که امانتی را که در دست او بوده را در مسیر حق قرار داده و زمینه پیشرفت و تعالی مادی و معنوی کشورها و جهان را فراهم کند همان گونه که امامان معصوم(ع) به عنوان حاکم اسلامی و الهی به این شکل عمل کردند./968/202/ب3

ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۱۲ + ۸
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0
۱۳۹۵/۱۱/۵ - ۱۶:۲۱
در حرم حضرت معصومه مطرح شد؛
پشتوانه حقانیت «توسل» استدلال‌ فقهی و عقلی است
سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به این‌که الگوی توسل برای شیعه با براهین و استدلال‌های فقهی و عقلی محکمی در شرع مقدس اسلام توصیف‌شده است، گفت: جسم انسان او را به موجودی دو ساحتی تبدیل کرده ا...
۱۳۹۵/۱۱/۴ - ۲۳:۱۷
سخنران حرم حضرت معصومه:
مذاکره با کفر خصلت مشرکان است نه مؤمنان
بهرام پور با اشاره به اینکه لیبرالیسم مصداق شرک جدید است، گفت: کسی که توحید نداشته و به ولایت و فرمانروایی خدا و ولی خدا در زمین معتقد نباشد با هرکسی از عربستان گرفته تا آمریکا با زبان سازش و مذاکره س...
۱۳۹۵/۱۱/۴ - ۱۵:۳۵
آيت‌الله امین‌خراسانی:
شفاعت اهل‌بیت مبتنی بر عمل به آموزه‌های دینی است
استاد درس خارج حوزه علمیه قم به اشاره به ویژگی‌های افرادی که مورد شفاعت اهل بیت(ع) قرار می‌گیرند، گفت: تنها کسانی مورد شفاعت قرار خواهند گرفت که صلاحیت لازم را دارا باشند، به این معنا که در دنیا اهل خ...
۱۳۹۵/۱۱/۴ - ۱۴:۴۶
معاونت تهذیب حوزه های علمیه برگزار می‌کند؛
مسابقه کتابخوانی «الگوهای خانواده اخلاقی»
مسابقه کتابخوانی با عنوان «الگوهای خانواده اخلاقی» ویژه طلاب معیل و همسرانشان از سوی معاونت تهذیب حوزه علمیه قم برگزار می‌شود.
۱۳۹۵/۱۱/۴ - ۱۱:۲۶
به همت مدرسه علمیه حقانی برگزار می شود؛
نشست مهندسی شخصیت قرآنی مهدی یاوران
سلسله نشست های مهدی یاوران مدرسه علمی شهید حقانی با موضوع مهندسی شخصیت قرآنی مهدی یاوران برگزار می شود.
۱۳۹۵/۱۱/۳ - ۲۲:۰۱
استاد برجسته قرآن کریم:
سازوکار آفرینش خداوند علم محوری با نگرش دینی است
استاد برجسته قرآن کریم با اشاره به اینکه اندیشمندان غربی به دلیل نگرش سکولاریستی و الحادی همواره دین و علم را در مقابل هم قرار می‌دهند، گفت: این در حالی است که علم محوری با رویکرد و نگرش دینی سازوکار ...
۱۳۹۵/۱۱/۳ - ۱۵:۳۷
حجت الاسلام ربانی:
شهادت فرد فاسق هیچ اعتباری در اسلام ندارد
استاد حوزه علمیه قم با بیان این‌که مؤمن به‌هیچ‌وجهی نباید بر اخبار فاسق اعتنایی داشته باشد، گفت: توبه از منظر شرع مقدس اسلام واجبی فوری است.
۱۳۹۵/۱۰/۳۰ - ۱۸:۳۸
استاد حوزه علمیه:
یاد‌آوری نعمت‌های الهی، عامل اصلی ایجاد محبت حقیقی است
استاد درس خارج حوزه علمیه گفت: اگر شخص به عنوان مبلغ دین تلاش کند تا نعمت‌های خداوند را برای مردم آن اندازه که می‌شناسد به درستی تبیین کند، مردم خواهان مسائل دینی شده و در برابر اوامر و نواهی الهی سر ...
۱۳۹۵/۱۰/۲۷ - ۱۱:۳۱
آیت الله امین خراسانی:
اطاعت از اهل بیت، شرط ورود به وادی بندگی است
استاد در خارج حوزه علمیه قم با اشاره به آیات 31 سوره نبأ «إِنَّ لِلْمُتَّقِينَ مَفَازًا؛ مسلماً پرهيزگاران را رستگارى است» گفت: انسان های خداترس از معصیت دوری گزیده و در مسیر طاعت الهی قرار گرفته اند...
۱۳۹۵/۱۰/۲۵ - ۲۲:۴۶
در حرم حضرت معصومه مطرح شد؛
امر به معروف و نهی از منکر حقیقت پویایی دین در تاریخ است
کارشناس مسائل فقهی به تشریح جایگاه فقهی امر به معروف و نهی از منکر پرداخت و گفت: اقامه فریضه امر به معروف و نهی در اولین ردیف تکلیف شده از سوی شرع مقدس اسلام برای مؤمن قرار گرفته است؛ در توصیف حقیقت ف...
۱۳۹۵/۱۰/۲۵ - ۱۹:۰۳
حجت الاسلام والمسلمین تراشیون مطرح کرد؛
تسامح بهترین روش برای تغییر الگوهای رفتاری فرزندان است
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه روش های زیادی برای تغییر الگوی های رفتاری فرزندان وجود دارد که تنبیه، مجازت و تسامح از جمله این روش ها است، گفت: تسامح بهترین روش برای تغییر الگوهای رفتاری فرزندا...
۱۳۹۵/۱۰/۲۵ - ۱۸:۰۳
در حرم حضرت معصومه تشریح شد؛
تکالیف معیار مؤمن در تحقق زندگی اسلامی
استاد حوزه علمیه قم علاقه و محبت به ساحت معصوم علیهم‌السلام را دومین تکلیف محوری مؤمن توصیف کرد و گفت: اعتبار و جایگاه حقیقی مؤمن در جریان تمدن سازی اسلامی به میزان ثروت، قیافه و زیبایی، شانیت اجتماعی...
۱۳۹۵/۱۰/۲۵ - ۱۶:۳۰
حجت الاسلام والمسلین غفوری:
تحصیل علم بدون تهذیب کاری بیهوده است
قائم مقام مدیر حوزه های علمیه با بیان این که اساس کار در حوزه تربیت است، تفاوت حوزه علمیه با دیگر نهادهای علمی دنیا را در مسئله اخلاق دانست و گفت: اگر مجموعه تهذیب در مدارس علمیه موفق باشد، فعالیت م...
۱۳۹۵/۱۰/۲۵ - ۱۶:۲۸
حجت الاسلام حسینخانی ارائه کرد؛
گزارشی از هشت سال فعالیت در معاونت تهذیب حوزه های علمیه
معاون تهذیب سابق حوزه های علمیه با ارائه گزارشی از عملکرد خود در معاونت تهذیب انتصاب حجت الاسلام والمسلمین ملکی را به این سمت شایسته دانست.
۱۳۹۵/۱۰/۲۵ - ۱۶:۲۷
فعالیت دو هزار و ۷۰۰ خادم خواهر به صورت افتخاری در آستان مقدس حضرت معصومه
مسؤول رواق خواهران آستان حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه دو هزار 700 خادم افتخاری خواهر در رواق خواهران آستان حضرت معصومه(س) مشغول به فعالیت هستند، گفت: هزار و ۷۰۰ خادم در بخش انتظامات و ارشاد، ۶۰۰ ن...
۱۳۹۵/۱۰/۲۵ - ۱۶:۲۵
معاون تهذیب حوزه های علمیه:
سنت های فراموش شده حوزه های علمیه باید احیا شود
حجت الاسلام والمسلمین ملکی با تقدیر از اقدامات انجام شده در زمینه تهذیب طلاب، احیای سنت های فراموش شده حوزه را از مهم ترین برنامه های خود دانست.
۱۳۹۵/۱۰/۲۳ - ۲۳:۱۶
استاد حوزه:
عمل به آیات قرآن جاذب رحمت الهی است
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه مهم ترین عوامل جذب رحمت خاص خداوند شش مورد است، گفت: رحم کردن، استغفار کردن، عفو و بخشش، احسان کردن، حیا و شرکت در مجالس دعا و ذکر مصیبت اهل بیت(ع) زمینه ساز تعا...
۱۳۹۵/۱۰/۲۲ - ۲۳:۰۵
استاد حوزه:
امام رضا نیاز به حکومت را اساسی ترین نیاز بشر می دانند
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه برای جلوگیری از هرج و مرج و اجرای شایسته احکام شریعت وجود حاکم الهی و حکومت اسلامی ضروری است، گفت: امام رضا(ع) نیاز بشر به حکومت را یکی از اساسی ترین نیازها می دا...
۱۳۹۵/۱۰/۲۲ - ۲۳:۰۱
آیت الله استادی:
سکولاریزه شدن، آغاز انحطاط حوزه است
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه متأسفانه امروزه روحانیت نیز همانند سایر شغل ها به سوی سکولاریزه شدن در حال حرکت است، گفت: سیره علما اینگونه بوده که برای تدریس یا تبلیغ معارف دین پولی در...
۱۳۹۵/۱۰/۲۲ - ۲۲:۳۸
حجت الاسلام والمسلمین تراشیون مطرح کرد؛
حق تربیت دینی مهم ترین حق کودک نسبت به والدین است
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه خانواده محیطی است که کودک به ناچار باید در آن زندگی کند، گفت: قانون هایی که در خانه حکمفرما هستند بر کودک تحمیل می شوند و او باید آنها را بپذیرد؛ بنابراین حق ترب...