۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۴
کد خبر: ۴۷۳۴۰۱
در کتاب «حوزه باید انقلابی بماند» می‌خوانیم:

متن و تحلیل بیانات رهبر معظم در جمع نمایندگان طلاب

کتاب «حوزه باید انقلابی بماند؛ متن و تحلیل بیانات مقام معظم رهبری در جمع نمایندگان طلاب حوزه علمیه قم اسفند 94» از سوی دفتر گفتمان انقلاب اسلامی با همکاری نشر شهید کاظمی منتشر شد.
کتاب «حوزه باید انقلابی  بماند»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب «حوزه باید انقلابی بماند؛ متن و تحلیل بیانات مقام معظم رهبری در جمع نمایندگان طلاب حوزه علمیه قم اسفند 94» با تدوین محمدرضا شیروانی از سوی دفتر گفتمان انقلاب اسلامی با همکاری نشر شهید کاظمی منتشر شد.

این کتاب از «مقدمه؛ تحلیل محتوای متن»، «نقطه‌های مرکز سخن»، «حقیقت و اهداف انقلاب اسلامی و وظیفه حوزه»، «روند پیروزی انقلاب و نقش حوزه»، «خطر تحریف مکتب امام»، «تعریف گفتمان»، «خطر تحریف»؛ «راه مقابله و نقش مأموریت حوزه» و «فهرستی از ضرورت‌های که متوجه مجمع نمایندگان طلاب است» تشکیل شده است.

در بخش  دوم این کتاب «متن بیانات رهبر معظم انقلاب در جمع مجمع نمایندگان طلاب حوزه علمیه قم» آورده شده است و «امکان صحبت درباره مسائل حوزه از دو دیدگاه»، «نقش دانشگاه و حوزه در پیروزی انقلاب»، «مبارزات حوزوی»، «علت اثرگذاری حوزه قم در جامعه»، «اثر در قم بودن امام خمینی»، «حضور مردم عامل پیروزی انقلاب»، «خطر انقلابی زدایی از حوزه»؛  «محورهای مخالفت با انقلاب»و  «راه مقابله» از جمله عناوینی است که در این بخش مطالعه می‌کنیم.

محمدرضا شیروانی در بخش از مقدمه این کتاب می‌نویسد: در انتهای سال 94 خبر یک رویداد عمومی تأملات و تحلیل‌هایی را در فضای عمومی حوزه‌هایی علمیه و قدری هم فضاهای نخبگانی برانگیخت. خبر این بود که رهبر معظم انقلاب «مجمع نمایندگان  طلاب حوزه علمیه قم» را به حضور پذیرفته‌اند و سخنانی  مهمی را با ایشان در میان گذاشته‌اند و آنچه از این سخنرانی منعکس می‌شد این بود که رهبر معظم انقلاب  مخاطبان را متوجه مخاطره «انقلاب‌زدایی از حوزه» کرده‌اند.

«مسأله انقلابی‌گری در حوزه قم در معرض خطر است، این را باید توجه کنید. باید جزء مسائل  اصلی شما باشد.»

همه دلسوزان انقلاب به یاد آوردند که سال‌ها  پیش از سخن از ضرورت  پیشتازی حوزه‌های علمیه در نهضت مقدس تمدن‌سازی اسلامی بود و به دنبال تحول  و تعالی حوزه تا مرتبت تصدی‌گری راهبری این تحول بزرگ انسانی بودیم و مخاطره‌ای که مطرح می‌شد این بود که حوزه از این جایگاه بیافتند و به رسالت تاریخی و تخصصی خویش به خوبی نرسد، اما امروز توسط دیده‌بان آگاه و دلسوز انقلاب سخن از یک استحاله وحشتناک در میان آمده بود. 

نقطه‌های مرکز سخن

به دریافت نگارنده این سخنرانی دو مرکز ثقل و تأکید دارد:

باید دوباره سخنان انقلاب را در جامعه تبلیغ کرد و به گوش مردم رساند و باید برای این کار هوای طلاب داشته باشید و آن‌ها را تجهیز کنید.

بله این دو سخن مرکزی تفاصیلی دارد که  همگی مهم  و قابل استفاده است. در این تحلیل نیاز نبوده تا دقیقاً سیر سخن مراعات شود؛  بلکه برداشت نهایی طرح شده و بدین شواهد ارائه شده است.

رهبر معظم انقلاب همان طور خود فرموده‌اند در این سخنرانی قصد ندارند به مسائل علم، تربیت علمی،  تحقیق، اخلاق مسائل مدیریتی مسائل سازمانی در حوزه قم بپردازند.

بلکه می‌خواهند «وضعیت انقلابی» و «رشد و بلوغ تفکر انقلابی» در حوزه قم را بررسی کنند و در مورد تداوم «روحیه انقلابی» و « منش انقلابی» در حوزه قم و دیگر حوزه‌ها به دعوت به فکر و کار کنند. این مقوله را تز از مقوله می‌شمارند و می‌فرمایند:‌ «این مقوله اگر از آن مهم‌تر نباشد، به همان اندازه وزانت و اهمیت دارد.»

معلوم است که خواسته محوری رهبر انقلاب  پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی است و نقش حوزه را راهبری و هدایت جامعه در این مسیر می‌داند و همواره حوزه را در این جایگاه و این نقطه خواسته و از آن صرف نظر نکرده است. اما  این روزها قدری خاص‌تر و علمی‌اتی و کوتاه مدت و میان مدت‌تر است.

 

 

در عنوان «تحریف یک پدیده منطقی، زنده و اثرگذار» می‌خوانیم:

حداقل  قریب به 27 سال است که دشمن با تمام تجارب؛ توان و هوشمندی در کار تحریف این مکتب است. به این جمع باید مخالفان امام را نیز اضافه کرد و مطمئناً باید جمع مخالفان امام و دشمنان داخلی انقلاب را جدی گرفت و به جهاتی در صدر لیست  قرار داد.

این مشکل گریبان‌گیر نهضت نبوی نیز شد و در ادامه همواره دشمنان حقیقت با حقیقت اسلام درگیر بوده و درصدد تحریف آن برمانده‌اند.

حضرت آقا تحریف‌گران را این گونه توصیف می‌کنند: ین مجموعه، نه افراد پراکنده (کاملاً سازمان یافته و با فکر و تدبیر)؛ مصمم، نه از  سر گلایه‌مندی  و یأس و باز در آوردن (قاطعیت)؛ اخیراً پنهان کار، نه همچون دوران اصلاحات و قدری بیش از آن آشکار رو در رو (منافقانه)؛ یعنی عملاً به تحریف می‌پردازند در حالی  تظاهر به همراهی هم خواهند کرد و پرکار، نه معترض و مخالف خواهد (دشمنان پرخط).

راه مقابله و نقش مأموریت حوزه

برای مقابله با این خطر مهم چه کنیم؟ درهمان  سخنرانی  کلیدی سالگرد امام در 94) را ه ایستادن در برابر این تحریف را بازخوانی اصول فکری حضرت امام می‌خواند.

برای آنکه  گفتمان  عمومی جامعه تعییر کند باید این بازخوانی  اصول فکری امام با تبیین، تکرار و اصرار همراه شود. اگر گفتمان  را همان اندیشه و خواست فراگیر تعریف کنیم مقام معظم رهبری عامل متعددی  را برای خلق این گفتمان  برشمرده‌اند و این عوامل  تبیین عاقلانه و عالمانه است، یکی از تکرار فراوان، یکی تشکیل حلقه‌های فکری، یکی شروع از جامعه نخبگانی،  یکی از ارائه الگوی عینی و عملی و موارد از این دست.

در منطق امام و رهبری  کارهای مهمی از این قبیل را باید همه انجام بدهند و در این میان نقش حوزه و عالمان دین مهم‌تر و حساس‌تر است.

خطر انقلاب زدایی از حوزه

اگر بزرگان دین، حوزه عزیز علمیه و آن کسانی که حوزه تأثیری تا عمق‌های دل‌های مردم دارند به میان آمدند و مجدانه به تبیین حقیقت انقلاب و واقعیات امروزی انقلاب پرداختند و از نیازهای ضرورت‌ها گفتند، نگرانی‌ها برطرف می‌شود.

اما اگر خود حوزه گرفتار دسیسه یا آفت انقلاب‌زدایی گردید، دیگر مخاطره عمیق‌تری پیدا می‌شود و یأس‌های می‌آفریند.

 گفتنی است، کتاب «حوزه باید انقلابی بماند» در  96 صفحه، با شمارگان 3000 نسخه، به قیمت 6 هزار تومان از  سوی دفتر مطالعات گفتمان انقلاب اسلامی با همکاری  نشر شهید کاظمی منتشر شده است./998/پ202/ق

ارسال نظرات