۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۶
کد خبر: ۴۷۳۳۸۸
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی:

هدف‌شناسی و راه‌شناسی پیش‌نیاز پیمودن صحیح راه بندگی است

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به مفاهیم والای سوره حمد، گفت: بر اساس آیات شریفه این سوره، هدف‌شناسی و راه‌شناسی پیش‌نیاز پیمودن صحیح راه بندگی است.
حجت الاسلام یعقوبی - تفسیر قرآن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، شامگاه چهارشنبه در نشست تفسیر قرآن کریم که با حضور اقشار مختلف مردم برگزار شد، در ادامه تفسیر سوره حمد، اظهار کرد: این سوره چهار نکته اساسی و مهم دارد که نخستین آن هدف‌شناسی است.

وی با بیان اینکه در این سوره هدف زندگی خود را ترسیم کرده و می‌گوییم «ایاک نعبد و ایاک نستعین»، اضافه کرد: بر اساس این آیه شریفه شناخت هدف از نکات مهم سوره حمد است که نقش مهمی برای حرکت در مسیر بندگی خداوند دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به اینکه دومین نکته اساسی سوره حمد راه‌شناسی است، خاطرنشان کرد: برای رسیدن به هدف ابتدا باید راه درست را پیدا کنیم؛ زیرا صراط مستقیم همان راه درستی است که ما را به هدف بندگی می‌رسند.

وی افزود: بر اساس این آیه هدف‌شناسی و راه‌شناسی پیش‌نیاز پیمودن صحیح راه بندگی بوده و تا زمانی که انسان راه و هدف خود را مشخص نکرده باشد نمی‌تواند مسیر بندگی را به‌درستی بپیماید.

رییس شورای استانی حوزه‌های علمیه خراسان شمالی ادامه داد: ما در مسیر راه، راهبر و راهنما می‌خواهیم تا ما را به‌درستی به مقصد رهنمون کند و سوره حمد هم راه را نشان داده و هم رهبران را به انسان می‌شناساند.

وی با اشاره به اینکه ممکن است در مسیر راه بندگی انسان دچار راهزن شود، اظهار کرد: به همین دلیل در سوره حمد آیه «غیر المغضوب علیهم» به راهزنانی اشاره دارد که ممکن است راه را به ما ببندند و یا ما را گمراه کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به آیه شریفه «صراط الذین انعمت علیهم»، افزود: راه راست همان راهی است که خداوند نعمت داد و در طول تاریخ به عده‌ای عنایت کرد.

رییس شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی با یادآوری مصادیق نعمت‌یافتگان الهی، اظهار کرد: اگر انسان زندگی خوشگوار و حال نیک داشته باشد، این یک نعمت است.

وی با بیان اینکه در قرآن در برابر نعمت کلمه «بعث» به معنای تنگنا آمده است، ادامه داد: نعمت آن است که زندگی انسان خوشگوار باشد؛ اما بعث یعنی زندگی ناگوار بوده و انسان در تنگنا و مضیقه قرار گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: بر اساس آیات قرآن چهار دسته شامل انبیا، صدیقین، شهدا و گواهان اعمال در قیامت و صالحان در زمره نعمت‌یافتگان الهی هستند.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی افزود: یکی از مصادیق صراط مستقیم راه پیامبران است؛ زیرا انبیا مصداق صراط المستقیم هستند و هر که از این راه بازگردد یا جزء ضالین بوده و یا جزء مغضوب علیهم است./202/9314/ب1

ارسال نظرات