۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۳
کد خبر: ۴۷۳۳۷۳

چند خبر فرهنگی از خراسان شمالی

پیام حضور باشکوه مردم در تشییع پیکر آیت‌الله هاشمی وحدت و پیروی از ولایت بود، برگزاری کارگاه دانش‌افزایی ادبیات عرب در حوزه علمیه خراسان شمالی، اجرای دو نمایش برگزیده خراسان شمالی در جشنواره تئاتر فجر و صرف 1.8 میلیارد ریال برای بازسازی مجتمع فرهنگی شیروان عناوین برخی از اخبار فرهنگی استان است.
اخبار کوتاه

حجت‌الاسلام ابوالقاسم تاتاری، امام جمعه گرمه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، با تسلیت رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رییس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام، به تلاشها و فعالیتهای صورت گرفته از سوی این عالم بزرگوار اشاره کرد و گفت: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی یار صدیق و قدیمی انقلاب و امام و رهبری بود که بیش از ۶۰ سال از عمر خود را در راه انقلاب صرف کرد.

وی با اشاره به اینکه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی ازجمله افرادی بود که تا پایان عمر بابرکت خود وفادار به نظام ماند، اضافه کرد: درگذشت این مبارز و مجاهد انقلابی ضایعه بزرگی برای نظام اسلامی و ملت ایران بود.

حجت‌الاسلام تاتاری خاطرنشان کرد: تلاش و مبارزه برای تثبیت نظام جمهوری اسلامی ایران از مهم‌ترین فعالیت‌های این مرد بزرگ بود که برای همیشه به‌عنوان نقطه عطفی در تاریخ انقلاب ماندگار خواهد ماند.

وی با بیان اینکه حضور گسترده مردم در مراسم وداع با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، دشمنان را ناامید و زمین‌گیر کرد، تصریح کرد: پیام بزرگ این حضور وحدت ملی و پیروی از ولایت فقیه بود.

حجت‌الاسلام تاتاری ادامه داد: این حضور گسترده و باشکوه و پیامهای آن نشان داد که اگر همه با هم اتحاد داشته باشیم و پشت ولایت حرکت کنیم، دشمنان انقلاب هیچ کاری از دستشان برنمی‌آید.

امام جمعه گرمه همچنین خاطرنشان کرد: تلاش دشمنان ایجاد رخنه در بین مردم و به‌تبع آن نفوذ به مراکز حساس کشور است؛ ازاین‌رو باید همه مردم و مسؤولان در برابر این نقشه‌های دشمن هوشیار باشند.

وی با قدردانی از حضور حماسی مردم در مراسم تشییع و تدفین پیکر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، گفت: حضور پرشور مردم در این مراسم نشانه جایگاه والای این مرد انقلابی و عشق مردم به روحانیان است.

حجت‌الاسلام تاتاری همچنین با اشاره به بداخلاقی برخی افراد خاص و معاندان نظام اسلامی در چند روز اخیر به‌ویژه در مراسم تشییع و تدفین رییس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام، افزود: این افراد همان کسانی هستند که در روز قدس سال 88 و در ماه مبارک رمضان با بطری آب به صحنه آمدند و حرمتها را شکستند.

وی با بیان اینکه همان افراد دیروز هم در مراسم تشییع و تدفین پیکر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی هتک حرمت کردند، اظهار کرد: در چنین مواقعی وظیفه مردم تبعیت از رهبری و حفظ وحدت است که به فضل الهی قریب به‌اتفاق شرکت‌کنندگان در مراسم خاک‌سپاری مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی این مشی و رویه را در پیش گرفتند.

گفتنی است، آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، شامگاه یکشنبه نوزدهم دی‌ماه در سن ۸۲ سالگی درگذشت.

عصر یکشنبه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به دلیل عارضه قلبی به بیمارستان شهدای تجریش منتقل شد، اما کمی بعد خبر درگذشت این عالم بزرگ به دلیل ایست قلبی تأیید شد.

مراسم تشییع رییس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام روز گذشته با حضور انبوه عزاداران برگزار و پیکر وی در حرم مطهر امام خمینی (ره) تدفین شد.

 

برگزاری کارگاه دانش‌افزایی ادبیات عرب در حوزه علمیه خراسان شمالی

حجت‌الاسلام فرهاد حسین ‌زاده، مسؤول اداره آموزش حوزه علمیه خراسان شمالی از برگزاری کارگاه آموزشی دانش‌افزایی ادبیات عرب در حوزه استان خبر داد و افزود: این کارگاه آموزشی ویژه طلاب حوزه علمیه استان در محل مدرسه علمیه بقیه‌الله (عج) آشخانه برگزار شد.

وی اضافه کرد: استاد کارگاه آموزشی دانش‌افزایی ادبیات عرب در این استان حجت‌الاسلام محمد اسدی جهان استاد حوزه علمیه خراسان شمالی بود.

حجت‌الاسلام حسین زاده با بیان اینکه این کارگاه آموزشی با حضور 50 نفر از طلاب برگزار شد، گفت: هدف از برگزاری این کارگاه ارتقاء و تقویت سطح علمی طلاب حوزه علمیه استان بود.

اجرای دو نمایش برگزیده خراسان شمالی در جشنواره تئاتر فجر

ابوالحسن حیدری، سرپرست معاونت امور هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی از اجرای دو نمایش منتخب استان در بخش مرور سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در نهم و دهم بهمن‌ماه امسال در تهران خبر داد.

وی اظهار داشت: نمایش «اسب‌ها ایستاده می‌میرند» به کارگردانی و نویسندگی حسن عابدی و «هزار سال و یک روز» به کارگردانی و نویسندگی عباس کریمی ازجمله نمایش‌های منتخب استان هستند که در جشنواره تئاتر فجر اجرا خواهند شد.

حیدری تصریح کرد: نمایش هزار سال و یک روز با دو اجرا نهم و دهم بهمن‌ماه در تالار هنر تهران و نمایش اسب‌ها ایستاده می‌میرند با یک اجرا و دهم بهمن‌ماه سال جاری در تالار قشقایی تهران به روی صحنه خواهند رفت.

1.8 میلیارد ریال برای بازسازی مجتمع فرهنگی غدیر شیروان هزینه می‌شود

احمد زیبایی، رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شیروان گفت: برای بازسازی و تجهیز مجتمع فرهنگی هنری غدیر این شهرستان افزون بر یک میلیارد و 800 میلیون ریال هزینه می‌شود.

وی با بیان اینکه تجهیز صوت این مجتمع اولویت نخست تعمیر و بازسازی آن است اظهار کرد: اعتبار در نظر گرفته شده از محل اعتبارات تملک دارایی است.

زیبایی با بیان اینکه اعتبار مزبور برای تجهیز اتاق گریم نمایش، ساخت و احداث یک پلاتوی جدید و ... هزینه می‌شود گفت: در حال حاضر مجتمع فرهنگی هنری غدیر شیروان با مساحت 2 هزار و 200 مترمربع دارای ظرفیت 330 نفر است.

اجرای ویژه‌برنامه «۱۰ شب ۱۰ مسجد» در بجنورد

حجت‌الاسلام محمدعلی سالاری، رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان شمالی از برگزاری ویژه‌برنامه «۱۰ شب ۱۰ مسجد» در ایام‌الله دهه فجر خبر داد و افزود: 22 بهمن و دهه فجر متعلق به همه کسانی است که به انقلاب، نظام جمهوری اسلامی، خون شهدا و رهبری پایبند هستند.

وی دهه فجر را فرصتی برای تبیین و بازبینی عوامل تأثیرگذار در انقلاب دانست و اظهار کرد: رویکرد اصلی برنامه‌های این دهه بصیرت افزایی و نشاط‌آفرینی اجتماعی است.

حجت‌الاسلام سالاری انتقال اهداف انقلاب اسلامی ایران به نسل‌های سوم و چهارم را مورد تأکید قرار داد و گفت: انقلاب اسلامی ریشه‌دار است، ولی باید مراقب جوسازی‌های دشمنان علیه نظام اسلامی باشیم و نسل نوجوان و جوان را از نقشه‌های شوم دشمنان آگاه سازیم.

وی با اشاره به برگزاری برنامه «10 شب 10 مسجد» در ایام‌الله دهه فجر، خاطرنشان کرد: تمام مردم و مسؤولان باید خود را مدیون انقلاب اسلامی و خون شهدا بدانند و زمینه را برای برگزاری خلاقانه، پرشور و باشکوه‌تر برنامه‌های ایام‌الله دهه فجر آماده کنند./9314/202/ب2

ارسال نظرات