۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۹
کد خبر: ۴۷۳۲۹۳
استاد تربیت مشاور حوزه علمیه قم:

روزه راهی اثر بخش برای اخلاص در اعمال است

حجت الاسلام شور ورزی گفت: روزه از جمله اموری است که انسان را در پیشبرد اهداف اخلاقی و از بین بردن رذائل یاری می کند و طبق روایتی از حضرت زهرا(س) خداوند روزه را برای تثبیت اخلاص قرار داده است.
حجت الاسلام شورورزی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در همدان، حجت الاسلام علی شور ورزی استاد مشاوره حوزه علمیه همدان در نشست آموزشی دوره تربیت مشاور در مدرسه آخوند که ظهر امروز برگزار شد با اشاره به جایگاه مشاوره اظهار داشت: درمان بیماری های رفتاری و فکری باید در اولویت امور جامعه قرار گیرد.

وی افزود: اهمیت روش تحمیل به نفس این است که می توان با این روش در میان مخاطبان نفوذ کرد و این روش توسط روایات ائمه(ع) تایید شده است و تا زمانی که سختی موردها و مراجع های فراوان را نکشیم در کار مشاوره موفق نخواهیم بود.

استاد مشاوره حوزه علمیه قم در ادامه خاطر نشان کرد: آثار روش تربیتی تحمیل بر نفس بسیار زیاد است که از آن میان می توان به انجام عبادات واجب اشاره کرد مانند روایتی از امام صادق(ع) که فرمود کسی که کارهای خود را انجام دهد و کفش های خود را وصله زند از تکبر به دور خواهد بود.

وی افزود: در جلسه مشاوره گاهی اوقات اختلالات شخصیت مانند خود شیفتگی بروز می کند که یکی از 18 روان گونه مشکل و دشوار در مشکلات است اما برای برطرف شدن تکبر می توان خود را به انجام امور مشکل عادت داد.

حجت الاسلام شور ورزی تصریح کرد: از دیگر روش های تحمیل بر نفس فرو بردن خشم است که اهم راه های آن وضو گرفتن، ذکر و لمس ذی رحم است و زمانی که انسان از دست نزدیکان خود خشمگین شد بدن آن افراد را لمس کند.

وی با اشاره به اهمیت توجه به لقمه حرام در زندگی انسان ابراز داشت: در زمینه قساوت قلب تحمیل بر نفس مورد توجه و قابل استفاده است و در این زمینه انسان باید از خوردن حرام پرهیز کند و در خوردن بیش از اندازه خودداری کند.

استاد مشاوره حوزه علمیه قم به بیان برخی امر برای تقویت تحمیل به نفس پرداخت و گفت: صبر، سکوت و حلم از اموری هستند که توسط روش تحمیل بر نفس در وجود انسان نهادینه می شود و ظرفیت انسان را بالا می برد.

وی از دیگر ویژگی های تحمیل بر نفس نهادینه شدن اخلاص در انسان را برشمرد و گفت: روزه از جمله اموری است که انسان را در پیشبرد اهداف اخلاقی و از بین بردن رذائل یاری می کند و طبق روایتی از حضرت زهرا(س) خداوند روزه را برای تثبیت اخلاص قرار داده است.

حجت الاسلام شور ورزی گفت: انجام عمل و قرائت قرآن از جمله اموری هستند که برای تسلط بر ترس در افراد به کار می رود و توسط این راهکارها می توان ملکه ترس را از وجود انسان خارج کرد./979/202/ب3

 

ارسال نظرات