۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۷
کد خبر: ۴۷۳۲۳۹
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی:

جنایات تکفیری ها مصداق بارز پیروی از شیطان است

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی مصداق بارز گمراهی انسانها را عملکرد و جنایات وحشیانه تکفیریها در مقابل زنان و کودکان دانست و گفت: اینکه چنین جنایتها را با عنوان دین انجام می دهند نشان از پیروی از شیطان است که آنان را بدتر از حیوانات و جانی ترین موجودات کرده است.
امام جمعه ارومیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجتالاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در سلسله مباحث تفسیر قرآن کریم به شرح آیه 118 سوره نساء پرداخت و اظهار داشت: در این آیه خدای متعال می فرماید: «خدﺍ ﺷﻴﻄﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺭﺣﻤﺘﺶ ﺩﻭﺭ ﻛﺮﺩ ﻭ ﮔﻔﺖ: ﺳﻮﮔﻨﺪ ﻣﻰ ﺧﻮﺭم ﻛﻪ ﺍﺯ ﻣﻴﺎﻥ ﺑﻨﺪﮔﺎﻧﺖ ﺳﻬﻤﻰ ﻣﻌﻴﻦ ﺑﺮﺧﻮﺍﻫﻢ ﮔﺮﻓﺖ».

وی افزود: در آیات قبل به پرستش بتها از سوی مشرکان و پیروی از مسیر غلط و بی فایده شیطان اشاره شد که در صورت عدم توبه اهل دوزخ و عذاب می شوند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: در آیه فوق به وعده شیطان برای فریب انسانها اشاره می شود که بتهای منفعل و بی اثر را به دست خود ساخته و پرستش می کنند.

وی با اشاره به معنی اناث در آیه 117 سوره نساء، ادامه داد: عرب هر چیز منفعل و معطف را اناث می گوید و اینکه به زنان مؤنث می گویند به دلیل روحیه انعطاف پذیر آنان است.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی به آیه ای از سوره حج اشاره و اضافه کرد: بتهایی که مشرکان می پرستند حتی قادر به خلق پشه ای نبوده و حتی در مقابل پشه ای قادر به دفاع از خود نیست و ساخته و پرداخته بت پرستان است.

وی توضیح داد: بت پرستی و پیروی از شیطان عملی بی فایده است و بر اساس نظر مفسران، شیطان دو نوع است؛ برخی معبودهایی که هیچ کاری از دست آنان ساخته نیست مثل بتهای بی جان و برخی طغیانگر است مثل خود شیطان و فراعنه که خلق را به عبادت خود می خواندند.

امام جمعه ارومیه لعن را به معنای محروم کردن خواند و افزود: ملعون کسی است که از رحمت خدا دور شده و در آیه 118 به این موضوع اشاره و از سوگند شیطان برای فریب انسانها خبر می دهد که عده ای از شیطان پیروی کرده و تبدیل به لشکر او می شوند.

وی با بیان اینکه گمراه شدگان به دست شیطان از بندگان خدا هستند اما متوجه این موضوع نبوده و گرفتار گمراهی می شوند، گفت: در جای دیگر شیطان قسم می خورد که جز بندگان خالصت همه را گمراه می کنم و خدای متعال هم در مقابل اغوای شیطان دو پیامبر عقل و درون و انبیا(ع) را برای هدایت بشر قرار داده است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با اشاره به آیه 119 سوره نساء، ادامه داد: در این آیه خدای متعال می فرماید: «ﻭ ﻳﻘﻴﻨﺎ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﮔﻤﺮﺍﻩ ﻣﻰ ﻛﻨﻢ ﻭ ﺩﭼﺎﺭ ﺁﺭﺯﻭﻫﺎﻯ ﺩﻭﺭ ﻭ ﺩﺭﺍﺯ ﻣﻰ ﺳﺎﺯم ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﻭﺍﺩﺍﺭ ﻣﻰ کنم ﻛﻪ ﮔﻮﺵ ﻫﺎﻯ ﭼﻬﺎﺭﭘﺎﻳﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺸﻜﺎﻓﻨﺪ ﻭ ﻓﺮﻣﺎﻧﺸﺎﻥ ﻣﻰ دﻫﻢ ﻛﻪ ﺁﻓﺮﻳﻨﺶ ﺧﺪﺍﻳﻰ ﺭﺍ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﺩﻫﻨﺪ ﻭ ﻫﺮ ﻛﺲ ﺷﻴﻄﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺟﺎﻯ ﺧﺪﺍ ﺳﺮﭘﺮﺳﺖ ﻭ ﻳﺎﺭ ﺧﻮﺩ ﮔﻴﺮﺩ، ﻣﺴﻠﻤﺎ ﺑﻪ ﺯﻳﺎﻥ ﺁﺷﻜﺎﺭﻯ ﺩﭼﺎﺭ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ».

وی مشغول ساختن به آرزوهای بیهوده را ابزار شیطان برای فریب انسانها دانست و تصریح کرد: شیطان با فریب سبب می شود انسان از حقایق فاصله گرفته و با اوهام و خیال خود را سرگرم سازد.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی به فریبکاری شیطان در مورد آدم و حوا(ع) اشاره و ابراز کرد: با وصف آرزوهای باطل و بیهوده و با دروغ و فریبکاری سبب ابتلاء حضرت آدم به اوهام شده و موجب اخراج ایشان از بهشت شد.

وی تبدیل حلال الهی به حرام را با داغ و نشاندار کردن حیوانات از فتنه های شیطان عنوان و اضافه کرد: بدعت های موجود در جامعه همه از تحریکات شیطان است که سبب آسیب شده و درست در مقابل دستورات الهی است.

امام جمعه ارومیه پذیرایی از مهمانان در مراسم ترحیم درگذشتگان، آتشبازی در چهارشنبه سوری و مانند آن را از بدعت های وارد شده به دین و جامعه خواند و گفت: اینکه مردم تا سه روز به منزل متوفا هجوم آورده و مورد پذیرایی قرار می گیرند درست خلاف توصیه دین است که از مسلمانان خواسته تا سه روز از کسانی که داغدار شده پذیرایی کنند تا آنان جز عزاداری برای میت خود دغدغه ای نداشته باشند.

وی تغییر ماهیت و فطرت انسانی را مصداق بارز تغییر خلقت الهی عنوان و تصریح کرد: خداشناسی و قبول حق و درستی را خدای متعال در نهاد ما قرار داده است و شیطان این فطرت را تغییر داده و به جای پرستش خداوند با او دشمنی می کند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: اینکه مسیحیت ادعا می کند که انسان از ابتدا گنهکار خلق شده و حضرت عیسی(ع) برای تطهیر انسانها قربانی شده است، سخن درستی نیست و خدا همه را با فطرت پاک آفریده است که در اثر نوع تربیت و عوامل مختلف در جامعه تغییر می کند.

وی مصداق بارز گمراهی انسانها را عملکرد و جنایات وحشیانه تکفیریها در مقابل زنان و کودکان دانست و افزود: اینکه چنین جنایت هایی را با عنوان دین انجام می دهند نشان از پیروی از شیطان است که آنان را بدتر از حیوانات و جانی ترین موجودات کرده است.

استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: اینکه کسی خدا را رها کرده و شیطان را اطاعت کند در اوج زیان و گمراهی است که برخی کاملا به طرف شیطان می روند و برخی هم خدا را می شناسند و هم از شیطان پیروی کرده و پشیمان می شوند.

سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم از سوی نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی هر شب در مسجد امام صادق (ع) ارومیه برگزار می شود./936/202/ب2

ارسال نظرات