۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۵
کد خبر: ۴۷۳۲۲۸
رییس دفتر آیت الله جوادی آملی در مازندران:

افرادی مانند آیت الله هاشمی امانت الهی را پذیرفته و لحظه ای سستی نکردند

رییس دفتر آیت الله جوادی آملی در مازندران با بیان این که آیت الله هاشمی از بزرگ مردانی است که امانت الهی را پذیرفت و خود را مکلَّف دید و عمر خویش را صرف کرد، گفت: این عالم بزرگوار هرگز از فشارهای خارجی و داخلی گردی بر دامن عزم و اراده اش ننشست و در ادای این تکلیف الهی هرگز سستی به خود راه نداد و چون کوه پر صلابت و پایدار ایستاد.
آمل آمل آمل آمل آمل حجت الاسلام محمودی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در آمل، حجت الاسلام حسن محمودی، رییس دفتر حضرت آیت الله جوادی آملی در مازندران شب گذشته در مراسم بزرگداشت آیت الله هاشمی رفسنجانی که در مسجد هدایت آمل برگزار شد با اشاره به آیه 72 سوره احزاب که بیان می کند «إِنَّاعَرَضْنَا الْأَمانَةَ عَلَى السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ الْجِبالِ فَأَبَيْنَ أَنْ يَحْمِلْنَها وَ أَشْفَقْنَ مِنْها وَ حَمَلَهَا الْإِنْسانُ إِنَّهُ كانَ ظَلُوماً جَهُولًا»، اظهار داشت: يقيناً ما امانت را كه تكاليف شرعيه سعادت بخش است‏ بر آسمان‏ها، زمين و كوه‏ها عرضه كرديم و آن‏ها از به عهده گرفتنش به سبب اینکه استعدادش را نداشتند امتناع ورزيدند، از آن ترسيدند و انسان آن را پذيرفت که بى‏ ترديد او به علت ادا نكردن امانت‏ بسيار ستمكار و نسبت به سرانجام خيانت در امانت‏ بسيار نادان است.

وی با اشاره به این که در این آیه کریمه سه مسأله قابل بررسی است، تصریح کرد: این امانت چیست، برای کیست و برای چیست مورد بررسی و توجه قرار می گیرد.

حجت الاسلام محمودی با بیان این که طبق بیان قرآن کریم خداوند منان حقیقتی را به انسان عطا فرمود که سایر موجودات تحمل پذیرش آن را نداشتند، ادامه داد: این انسان است که در امر پذیرش گوی سبقت را از دیگران ربوده و این امانت الهی را پذیرفته است.

رییس دفتر حضرت آیت الله جوادی آملی در مازندران خاطرنشان کرد: امانت الهی یک امر جسمی و مادی نیست بلکه حقیقتی معنوی و ملکوتی است و در تمام عالم این انسان بود که استعداد و تحمل امر امانت را دارا بوده است.

وی اظهار داشت: منظور از آن امانت تکلیف، مسؤولیت و وظیفه ای است که بر عهد و عهده انسان گذاشته شده و سایر مخلوقات از دایره این امانت و تکلیف خارج هستند و به دلیل نداشتن استعداد ذاتی از حلقه بیرون و فارق از این ماجرا بوده و ملائک از این جریان بیرون هستند که در آنها کمالات بالفعل است و سلوکی ندارند.

حجت الاسلام محمودی تصریح کرد: سایر موجودات از این حلقه بیرون هستند که ظرفیت وجودی آنان مستعد این امر خطیر نیست و در حیوانات غریزه می بینید نه وظیفه و تکوین می بینید نه تکلیف و اما انسان معجونی از غرایز، وظایف، تکوین و تکلیف است.

رییس دفتر حضرت آیت الله جوادی آملی در مازندران بیان داشت: در غیر انسان تکامل و ترقی معنا ندارد چون تکلیف معنا نداشته و در موجودی که تکلیف معنا نداشته باشد انحراف و سقوط، رذایل و فضایل، زیبا و زشت معنا ندارد که اما تمام این گذاره ها در عالم انسانی معنا پیدا می کند که انسان موجودی مکلَّف است.

وی با بیان این که بنابراین تکلیف و مسؤولیت چیزی است که قرآن کریم از آن به امانت یاد کرده است، تصریح کرد: آفریدگار انسان خدای علیم و حکیم است که او را برای مقصد و هدفی عالی آفرید و پذیرش این تکلیف و مسوولیت و انجام این رسالت انسان را به سعادت و حیات جاودانه می رساند و آدمی را در جوار معبودش سکنی می دهد.

حجت الاسلام محمودی خاطرنشان کرد: این تکلیف در قالب یک مجموعه ای از اوامر الهی، نواهی، معارف و حقایق به نام دین از طریق انبیاء به ما عرضه شده و دین در سازماندهی دنیای مردم  نقش مؤثر و در تأمین حیات آنان سهم بسزایی دارد.

رییس دفتر حضرت آیت الله جوادی آملی در مازندران ادامه داد: مؤمن دین شناس و دین باور در مسیر تکلیف، طلب یاری و استعانت از خدای منان می کند تا در پرتو انوار و الطاف الهی به حسنات در دنیا و آخرت نائل شود و حسنات در دنیا همانند معلم صالح، فرزند نیکو، توسعه در رزق و معیشت، نظام اقتصادی سالم، نظام سیاسی و اجتماعی صحیح، مصاحب و رفیق خوب و صالح و دیگر امور و در آخرت رضوان خدا و بهشت است.

وی با اشاره به آیه 201 سوره بقره که بیان می کند «وَ مِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ رَبَّنا آتِنا فِي الدُّنْيا حَسَنَةً وَ فِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنا عَذابَ النَّارِ اظهارداشت: در روایتی از امام صادق(ع) در بيان حسنات دنيا و آخرت بیان می شود «رضوان الله و الجنة فى الاخرة و السعة فى المعيشة و حسن الخلق فى الدنيا» حسنه آخرت، رضوان خدا و بهشت است و حسنه دنيا، توسعه در معيشت و اخلاق خوب است.

حجت الاسلام محمودی تصریح کرد: با تورق در تاریخ در می یابیم که تمدنها دوره هایی دارند که گاهی شکوه و عظمت و گاهی به سوی انحطاط و نابودی می روند و اگر افراد و بزرگان جامعه پذیرفتند که امانتی و تکلیفی بر عهده شان است و در ادای این امانت سعی و تلاش داشته باشند آن جامعه به شکوه و عظمت می رسد و اگر از پذیرش و ادای امانت کوتاهی کنند آن تمدن به انحطاط و نابودی کشیده می شود.

رییس دفتر حضرت آیت الله جوادی آملی در مازندران با بیان این که در کشور اسلامی ایران بزرگ مردانی بودند که احساس تکلیف کرده و حماسه ها خلق کردند و تاریخ ساز شدند، گفت: در رأس این انسانهای بزرگ امام امت حضرت آیت الله خمینی هستند که با اقتدای بر معصومین(ع) قدم در راهی گذاشتند تا جامعه را به ساحل سلامت و سعادت برسانند و اين راه دشوار و طريق پرخار تنها با عصای استواری و  پايمردی آن انسان يگانه و آن كامل فرزانه ممكن بود.

وی ادامه داد: شخصیتهای تأثیرگذار و انسانهای پرصلابت که دارای روح قوی عقلی ژرف‌ نگر، جانی پاك، ايمانی راسخ، پيمانی استوار و ميثاقی پايدار بودند که قبل و بعد از انقلاب، امام امت را در امر خطیر انقلاب اسلامی ایران یاری رساندند و یار و یاور امام عزیز شدند.

حجت الاسلام محمودی تصریح کرد: افرادی مانند شهید بهشتی، شهیدان رجایی و باهنر، شهید مطهری و دیگر بزرگان و دو یار و قرین و عزیز امام، علمدار نظام و کشور ما، مقام معظم رهبری که انشاءالله خداوند عمری طولانی به ایشان عنایت فرماید و دیگری نیز مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی بوده است.

وی با بیان این که این بزرگ مردان کسانی هستند که امانت الهی را پذیرفتند و خود را مکلَّف دیده و عمر خویش را صرف کردند، اظهار داشت: این عزیزان هرگز از فشارهای خارجی و داخلی گردی بر دامن عزم و اراده شان ننشست و در ادای این تکلیف الهی هرگز سستی به خود راه ندادند و چون کوه پر صلابت و پایدار ایستادند.

رییس دفتر حضرت آیت الله جوادی آملی در مازندران افزود: به فرموده امام علی(ع) «لَوْ كَانَ جَبَلًا لَكَانَ فِنْداً وَ لَوْ كَانَ حَجَراً لَكَانَ صَلْداً» ایشان کسانی بودند که در مهندسی و معماری انقلاب اسلامی ایران و در حفظ و صیانت از آن مجاهدت ها کردند.

حجت الاسلام محمودی تصریح کرد: امیدواریم که خداوند منان توفیق قدرشناسی و قدر دانی را به ما  مرحمت فرماید و بزرگان و دلسوزان نظام و مقام معظم رهبری و مراجع تقلید بزرگوار ما را در سایه الطاف خود حفظ کرده و به ما نعمت بهره مندی از بزرگان را عنایت کند.

گفتنی است، ویژه برنامه های بزرگداشت آیت الله هاشمی رفسنجانی در روزهای هفته جاری و در سطح شهرستان آمل برگزار می شود./1314/202/ب2

ارسال نظرات