۲۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۳
کد خبر: ۴۷۳۱۸۷
آیت الله مکارم شیرازی:

مداحان از بیان مطالب و اشعار خرافی پرهیز کنند/ ضرورت رعایت وحدت در مجالس

حضرت ‌آیت الله مکارم با بیان این که اشعار مداحان باید از منابعی باشد که ارزش تاریخی داشته باشند، گفت: اشعار و مداحی ها نباید خرافات و مطالب خرافی شود که سبب تغییر چهره مذهب می شود.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید امشب در دیدار جمعی از مداحان مشهدی با اشاره به روایتی از رسول اکرم(ص) گفت: حضرت می فرمایند دوچیز بیش از همه سبب ورود امت من به بهشت می شود که عبارت از تقوا و حسن خلق است.

وی افزود: تقو حالت بازدارنده وجود انسان است، در مسائل اخلاقی و معنوی در درون انسان باید حس بازدارنده وجود داشته باشد تا جلوی گناه را بگیرد، تقوا درجاتی دارد که عدالت یکی از آن و بالاترین مقام تقوا عصمت است و امام معصوم را از همه پیز که خلاف رضای الهی است باز می دارد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که قرآن کریم بسیار بر مسأله تقوا تأکید دارد، اظهار داشت: یکی از آثار نماز هم تقوا است، انسان باید خود را به خدا بسپارد و و تسلیم هوای نفس و وسوسه های شیطان نشود.

وی ادامه داد: سفارش دیگر پیامبر اسلام حسن خلق است که سرمایه مهمی به شمار می رود، برخورد خوب و مناسب با مردم یکی از دو عامل ورود به بهشت است؛ مداحان هم افتخار و هم مسؤولیت دارند، این قشر می تواند با برنامه های خود امر به معروف و نهی از منکر انجام دهد و مردم را جذب اسلام کند.

حضرت آیت الله مکارم با بیان این که انسان به ویژه مداحان باید مراقب باشند که وظیفه خود را انجام دهند، ابراز داشت: اگر انسان در لباس مداحان مداحان اهل بیت(ع) حق و وظیفه را ادا نکند ممکن است به عاقبت سوء گرفتار شود.

وی عنوان کرد: اشعار مداحان باید از منابعی باشد که ارزش تاریخی داشته باشند از این رو باید به کتب و شاعران معتبر مراجه شود، در این زمینه به اشخاص دارای معرفت هم می توان مراجعه کرد، اشعار و مداحی ها نباید خرافات و مطالب خرافی شود که سبب تغییر چهره مذهب می شود.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: در عصر کنونی با توجه به شرایط موجود نباید کاری کرد که به مقسات دیگر مذاهب توهین شود، این کار سبب جنگ داخلی مسلمین می شود؛ اگر با چنین مطالبی عده ای تحریک شوند و شیعیان را به قتل برسانند انسان شریک است.

وی اضافه کرد: اگر زبان گزنده نباشد مؤثر خواهد بود از این رو باید رعایت مسأله وحدت بین مسلمین را رعایت کرد؛ اثر کارهای فردی کم بوده اما کارهای جمعی اثرات بسیاری دارد، مداحان باید در جلساتی دور هم جمع شوند و تجربیات خود را منتقل کنند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که از زبان مداحان باید امربه معروف و نهی از منکر انجام شود، گفت: مثلا گوشه ای از شعرها می تواند درباره حجاب، غیبت نکردن و مسائل دیگر باشد، مداحان می توانند با اشعار خود مردم را به سوی خداوند دعوت کنند.

وی افزود: عمل مداحان باید با افراد عادی فرق داشته باشد و کار خلافی از آن ها سر نزند، اگر عمل انسان در تضاد با ادعا و سخنانش باشد مصیبت است؛ مداحان نباید مناعت طبع را فراموش کنند و خود را به مادیات بفروشند./1323/پ202/ج1

ارسال نظرات