۲۱ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۵
کد خبر: ۴۷۳۱۸۳

ماهنامه فکه در گام یک‌صد و شصت و چهارم

صد و شصت و چهارمین شماره ماهنامه فکه از سوی مؤسسه فرهنگی هنری جنات فکه منتشر شد.
یک‌صد و شصت و چهارمین شماره ماهنامه فکه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، یک‌صد و شصت و چهارمین شماره ماهنامه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی فکه از سوی مؤسسه فرهنگی هنری جنات فکه ویژه دی 95 به انتشار رسیده است.

این فصلنامه از چهار بخش «یادداشت»، «فردا»، «دیروز»، «رزمنده»، «پایداری» و «فکه+» تشکیل شده است.

 «30 کربلای 5»، «سبز تا سبز»، «به ما چه مربوطه»، «بصیرت در نفاق‌شناسی»، «ثمر درخت انجیر قیام 19 دی  قم»، «برای تحقق مطالبات رهبری در عرصه مبارزه با فساد اقتصادی چه باید کنیم؟» و «در مسیر آزادی» عناوین بخش «یادداشت» است.

یادداشت «بصیرت در نفاق‌شناسی» به قلم سید علی‌اکبر مصطفوی است، در قسمتی از این متن می‌خوانیم:

برای رسیدن به اهداف متعالی اسلام، ائمه و بزرگان دین، جان و مال خود را فدا کردند تا واقعیت اسلامی هم از این قاعده مستثنا نبوده و در مسیر خود  شهدا و جانبازان و آزادگان زیادی را تقدیم کرده که هم چنان ادامه دارد. ما باید بدانیم تنها با یاد آن‌ها  نمی‌شود  فرهنگ  ایثار و شهادت را در جامعه ترویج داد، بلکه  عمل به راه شهدا است که جامعه را از فساد و تباهی نجات می‌دهد.

اگر امام توانست ملتی را از یوغ استعمار بیگانه و دشمنان داخلی نجات دهد، تنها از  طریق عمل به پیام شهدا و کربلا بوده است و عمل به راه شهدا باعث می‌شود، از یاد شهدا سوء استفاده نشود.

رهبر نظام، به عوام و خواص دو مسأله  مهم را گوشزد کرده است که جای تأمل دارد: بصیرت و دشمن‌شناسی.

 بصیرت در ابعاد  مختلف، در چهره‌های امروزی آن و در قالب‌های مختلف بسیار مهم است.

 بعداً از بصیرت، در دشمن‌شناسی باید به یک نکته مهم و سرنوشت‌ساز توجه کرد و آن را سرلوحه امور قرار داد و آن،  بصیرت در نفاق‌شناسی است و اگر نفاق شناخته می‌شد؛ امثال فتنه‌های گوناگون مانند  فتنه 88 آن هم به دوستان و یاران مدعی امام رحمة الله علیه رخ نمی‌داد.

برای  جلوگیری از نفوذ نیاز به بالا بردن سطح آگاهی  و بصیرت است و اگر این طور نشد، امور مملکت به دست نااهلانی خواهد افتاد که جامعه اسلامی را به انحراف سوق می‌دهند و مردم و جوانان را به نظام بدبین خواهند کرد.

در صورت بالا بردن  سطح آگاهی و بصیرت است که جامعه جا ناهنجاری‌های که بیان کردیم نمی‌شود. همان امام فرمودند:‌«پشتیبان ولایت فقه باشد تا به این  مملکت آسیب نرسد.»

در بخش «فردا»  این ماهنامه موضوعاتی همچون «لشکر انقلاب» و «میراث ماندگار در بوته امتحان» بررسی شده است و  در بخش «دیروز» عناوینی همچون «مرد سال» و «دوقلوهای به هم چسبیده» و «سپیده سرزده؛ صبح نزدیک است...» به چشم می‌خورد.

«تخریب‌چی‌های دولت آباد»، «علی‌اکبر لیلا»، «کربلای 4، سکوی پرواز کربلای 5»، «تابستان سخت شام»، «سید مدافعان حرم»، «شما را به خدا می‌سپارم»، «وداع با شهید همت»، «یکی به جای همه»، «با تک تک سلول‌هایم به او عشق می‌ورزم»، «روزهای پر خاطره»، «بوی خون، بوی عطر»، «شهید پایداری» و «هنوز هم خروشان» عناوین بخش «رزمنده» است و مقاله «زمان بی‌زمین» را در بخش «پایداری» مطالعه می‌کنیم.

مصطفی عبدی در  مطلب «یکی به جای همه» به بررسی زندگی سردار سرلشکر  شهید احمد کاظمی در بیان دوستان و هم‌زمانش همچون علی  شمخانی،  محسن  رضایی، قاسم سلیمان  و رسول رحیمی  پرداخته است.

در بخشی از سخنان «علی شمخانی» درباره این شهید می‌خوانیم:

احمد کاظمی آدم  با فراستی  بود،  بسیار زیرک بود در پذیرش مأموریت و مسؤولیت، حساب کتاب می‌کرد.  این  طور نبود که در ساماندهی واحد رزمی لشکر خودش؛  روی خواب‌نمایی تصمیم عملیاتی بگیرید.

احمد کاظمی سنش با عقلش نمی‌خواند.  فکر می‌کنم بشود گفت احمد معتبرترین فرد و در عین حال دوست داشتنی‌تریرین در زمان اعتراض بود چون اعتراضش مبتنی بر یک عقبه سیاسی نبود؛  مبتنی بر یک ارتباط نامعقول نبود. در جنگ، این نوع اعتراضات وجود داشت. توی لشکرش وقتی تصمیمی می‌گرفت، به دلیل نوع برداشتی که افراد یگانش از او داشتند، به سرعت باور می‌کردند که این مأموریت، مأموریت درستی است چون احمد را باور داشتند.

«محسن رضایی» درباره شخصیت شهید کاظمی آورده است:

حاج احمد فرماندهی بود برخاسته از دل جنگ. برخاسته از ساختار فرماندهی خود کنترلی در سپاه به وجود آوردیم تا رشد افراد بر مبنای لیاقتشان باشد. برخاسته از مکتب اسلام راستین، برخاسته از متن امت وفادار به رهبری.  برای من جدای از همه این‌ها، حاج احمد یک دوست و یار همیشگی بود.

ما در مرحله اول جنگ یعنی سلسله عملیات‌های اصلی جنگی که دشمن را در داخل کشور خاک خودمان شکست دادیم؛ بر می‌خوریم  به چهره‌های محدودی که این‌ها در جنگ، محور اصل بودند. مشهور هم هستند بین اهل جبهه، اگر چه در جامع غریب باشند. ازجمله کسانی که غریب بود،  شهید کاظمی بود.  شهید کاظمی محور چند تا فتح بزرگ بود. در جنگ می‌توانم بگوییم که شاه کلید فتوحات او بود.  یکی از برجستگی‌های شهید کاظمی هم همین بود. یعنی اگر گفته بشود که زیرک‌ترین فرمانده در جنگ احمد بود، حتماً سخنی  به گزاف گفته نشده است.

در بخشی از  سخنان «قاسم سلیمانی» درباره زندگی شهید احمد کاظمی می‌خوانیم:

حاج احمد در اخلاقیات و معنویت و ارادات به ائمه معصومین علیهم السلام عجیب بود. وقتی حسینیه  فاطمة الزهرا سلام الله علیها نیروی سپاه را ساخت، یک حال و هوای خاصی داشت و شما نگاه کنید چقدر این حسینیه تمییز است.  می‌گفت می‌خواهم جایی بسازم که مردم استفاده کنند و به مردم خیلی عنایت داشت.

بخش «فکه +» از مطالب «یا «یازده»، «با کاروان حله» و «پیشخوان» تشکیل شده است.

گفتنی است، یک‌صد و شصت و چهارمین  ماهنامه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی فکه در 69 صفحه به قیمت 4000 تومان از سوی مؤسسه فرهنگی هنری جنات فکه منتشر شده است./998/ن601/ق

ارسال نظرات