۲۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۷
کد خبر: ۴۷۳۱۷۵
آیت الله مجتهد شبستری:

شایسته سالاری معیار اسلام در قبول مسؤولیت ها است

امام جمعه تبریز شایسته سالاری را از مسائل مهم در دین مقدس اسلام دانست و گفت: شایسته سالاری معیار اسلام در قبول و تفویض مسؤولیت ها است.
آیت الله مجتهد شبستری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله محسن مجتهد شبستری نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در دیدار مدیران و اعضای هسته گزینش ادارات استان در بیت امام جمعه تبریز، شایسته سالاری را از مسائل مهم در دین مقدس اسلام دانست و اظهار داشت: شایسته سالاری معیار اسلام در قبول و تفویض مسؤولیت ها است.

وی با بیان اینکه اگر فردی بدون امتیازات لازم به مقامی برسد و یا قبول مسؤولیت کند خلاف شایسته سالاری، توصیه های دین اسلام و منافع مجموعه است، تصریح کرد: ایمان و تعهد نخستین ملاک در شایسته سالاری دینی است، درحکومت اسلامی افرادی باید مسئولیتها را به عهده بگیرند که از سرمایه ایمان و باورهای دینی برخوردار باشند.

امام جمعه تبریز آثار تعهد و ایمان به خدا را صداقت، امانت داری و خدمت به مردم دانست و گفت: هرکس از این سرمایه برخوردار باشد، آن شخص مورد تأیید اسلام است،  دومین ملاک در شایسته سالاری دانش و علم  و به تعبیر دیگر تخصص، است، افرادی که در حکومت اسلامی عهده دار مسؤولیتی می شوند، باید از علم و آگاهی و تخصص لازم برخوردار باشند.

وی ادامه داد: قرآن انسان را توصیه به رجوع به اهل علم و آگاهی کرده است، زمانی که حضرت یوسف (ع) برای خزانه داری کشور پهناور مصر مطرح می شوند، ایشان می فرمایند، مرا مسؤول اقتصاد کشور کنید که من هم دستکار، پاکدستم و هم تخصص و آگاهی دارم.

نماینده مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: توانایی فردی سومین ملاک شایسته سالاری است، توانایی در انجام امور محوله مهم و اساسی است، فردی ممکن است از نظر معنویت دارای ایمان قوی و اعتقادات محکم بوده و از نظر دانش هم دارای تحصیلات عالیه باشد، ولی توانایی انجام وظیفه مربوطه را نداشته باشد.

وی با بیان اینکه در حکومت اسلامی افزون بر تخصص، قدرت در انجام مسؤولیت مسأله مهمی است، تصریح کرد: کسی که دارای توانایی انجام مسؤولیت نباشد، آن فرد هم قطعاً مصداق عنوان شایسته سالاری نمی تواند باشد، شایسته کسی است که ایمان، تعهد، تخصص و قدرت بر انجام امور را داشته باشد.

آیت الله مجتهد شبستری با بیان اینکه حضرت امام خمینی(ره) در مسأله گزینش افراد برای سپردن مسؤولیتهای خطیر حکومتی بسیار حساس بودند، خاطرنشان کرد: در انتخاب و گزینشها باید معیار، شایسته سالاری باشد تا شاهد ترفی و پیشرفت همه جانبه کشور باشیم نه رکود و عقب ماندگی بر کشور حاکم باشد./202/854/ب1

ارسال نظرات