۲۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۵
کد خبر: ۴۷۳۱۲۰
امام جمعه موقت اصفهان:

بصیرت، مؤید عقل و هوای نفس زینت دهنده شهوت است

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی با اشاره به روایتی از امیرمؤمنان(ع) گفت: انسانی که نمی اندیشد از عقلش کاسته می شود و انسانی که هوا پرستی می کند، از دستورات شهوتش پیروی خواهد کرد.
حجت الاسلام سید مجتبی میردامادی امام جمعه موقت اصفهان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین سید مجتبی میردامادی در سخنرانی شب گذشته که در مسجد الغفور خیابان سروش برگزار شد، گفت: ریشه بسیاری از ناهنجاری های اجتماعی فقدان کرامت انسانی در برخی از افراد است.

وی در ادامه تفسیر حکمت 449 که امیرمؤمنان(ع) در آن می فرمایند، هر کس برای خودش ارزش و شخصیت قائل باشد، از نفسش پیروی نمی کند، افزود: بر اساس آیه بیست و چهارم سوره یوسف که می فرماید «وَلَقَدْ  هَمَّتْ بِهِ وَهَمَّ بِهَا لَوْلا أَنْ رَأَى بُرْهَانَ رَبِّهِ کَذَلِکَ لِنَصْرِفَ عَنْهُ السُّوءَ وَالْفَحْشَاءَ إِنَّهُ مِنْ عِبَادِنَا الْمُخْلَصِینَ»، حضرت یوسف(ع) نیز به زلیخا تمایل داشته است ولی به سبب داشتن کرامت انسانی و ارتباط با پروردگار زیر بارِ درخواست زلیخا و هوای نفسش نرفته است.

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی با بیان اینکه هوا پرستی انواع مختلفی دارد، تشریح کرد: حبّ ریاست، حبّ ثروت و حبّ شهوات جنسی از مهمترین چیزهایی استکه انسانهای هوا پرست را در زمینه های مختلف گرفتار کرده است.

امام جمعه موقت اصفهان ادامه داد: اگر انسان برای مدتی خواهش های دلش را سرکوب کند و بر هوای نفسش چیره شود، دارای کرامت انسانی می شود و به هیچ عنوان ذلیل کسی یا چیزی نخواهد شد.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان روایتی از پیامبر(ص) که می فرمایند، من برای امّتم از دو چیز نگران هستم، اول هواپرستی و دوم آرزوهای طول و دراز دنیایی، تشریح کرد: انسان هواپرست از پذیرش حق، گریزان است و انسانی که به دنبال آرزوهای طول و دراز دنیایی حرکت می کند، مرگ و حسابرسی قیامت را فراموش خواهد کرد.

وی با بیان یک داستان خاطرنشان کرد: یکی از افرادی که برای پرداخت وجوهات به بنده مراجعه می کند، می گفت روزی یکی از دوستان صمیمی ام از فعالیت در ساخت پروژه های ساختمانی برایم تعریف کرد و من هم به اینکه پولی را در این کار سرمایه گذاری کنم تمایل پیدا کردم، به سختی پولهایی را برای خرید یک منزل مسکونی تهیه کردم و به او دادم ولی به سبب رفاقت دیرینه ای که داشتیم چک یا سفته ای از او نگرفتم، بعد از مدتی به او گفتم زمان تحویل منزل کی فرا می رسد، گفت منزلی وجود ندارد، من در ابتدا فکر کردم در حال شوخی کردن با من است.

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی در ادامه داستان افزود: آن شخص می گفت، دوست صمیمی بنده مسأله پول گرفتن را انکار کرد تا از او شکایت کردم و او به راحتی دست روی قرآن گذاشت و گفت من هیچ پولی از این آقا دریافت نکرده ام و قاضی نیز به دلیل نبود شواهد کافی به نفع او رأی داد.

امام جمعه موقت اصفهان با اشاره به روایتی از امیرمؤمنان(ع) که می فرمایند، عقل لشکر خداوند و هوای نفس فرمانده لشکر شیطان است، انسان در میان این دو قرار دارد، هر کدام بر وجود انسان غلبه کند، انسان نیز به سمت آن گرایش پیدا می کند، اظهار کرد: گاهی عقل انسان به گونه ای مغلوب شهوتش می شود که راهی برای جبران گذشته باقی نمی ماند.

استاد اخلاق حوزه علمیه در پایان گفت: امیرمؤمنان(ع) در روایتی دیگر می فرمایند، عقل و نفس ضد یکدیگر هستند و آن چیزی که عقل را تأیید می کند دانش و بصیرت است و هوای نفس، زینت دهنده شهوت است./867/202ب2

ارسال نظرات