۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۴
کد خبر: ۴۷۲۹۷۸
آیت الله مصباح:

آیت الله هاشمی رفسنجانی خدمات فراوانی به نظام داشت

آیت الله مصباح یزدی درگذشت آیت الله هاشمی را تسلیت گفت و تاکید کرد: آیت الله هاشمی رفسنجانی یار امام راحل و همراه رهبر معظم انقلاب بودند و خدمات فراوانی نسبت به نظام اسلامی داشتند.
آيت الله مصباح يزدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی، ظهر امروز در جلسه درس اخلاق خود در دانشگاه علوم اسلامی رضوی که با موضوع «بررسی اخلاقی آثار غفلت در پیدایش فتنه» برگزار شد، ابتدا به ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی اشاره کرد و ضمن تسلیت به رهبر معظم انقلاب، خانواده هاشمی و مردم شریف ایران، گفت: آیت الله هاشمی رفسنجانی یار امام راحل و همراه رهبر معظم انقلاب بودند و قبل و بعد از انقلاب اسلامی در خدمت نظام اسلامی بوده و خدمات فراوانی نسبت به نظام اسلامی داشتند که دعا می‌کنیم خداوند ایشان را با اولیای‌ خود، امام راحل و شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی محشور بفرماید.

آیت الله مصباح یزدی قضاوت درباره نیات اشخاص را یکی از عوامل تأثیرگذار بر فتنه گون شدن شرایط برشمرد و گفت: وقتی از نیت افراد خبر نداریم اگر فکر کنیم شخصی کاری را با نیت فاسد انجام داده، به گونه ای قضاوت می کنیم در حالی که دیگران بابت همین رفتار نسبت به آن شخص ارادت پیدا می کنند.

مدیر مؤسسه پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: عمق دل های افراد را فقط خدا می داند و از همین رو قضاوت درباره افراد به آسانی ممکن نیست.

وی با بیان این که چون نیت افراد به صورت عریان برای انسان آشکار نیست، نمی توان بدون معطلی به آن استناد کرد، خاطرنشان کرد: وقتی ما حقیقتی را با علم حضوری می یابیم، برای استدلال به آن معطلی وجود ندارد اما آن جایی که استدلال با واسطه صورت بگیرد، امکان اشتباه بیشتر می شود.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به وجود اختلاف در ارزش گذاری رفتارها و تأثیر آن بر اخلاق اجتماعی، تفاوت در «نیت» را عامل صحت یا غلط بودن رفتارهای مشابه دانست و اظهار کرد: برای نمونه گاهی انسان بر حسب سفارش قرآن به «تألیف قلوب» به فقیر کافری کمک می کند و از آن جایی که این کار موجب خوش بین شدن آن کافر به دین و قرآن می شود و توسط چند واسطه می تواند کافر را به تحقیق درباره اسلام ترغیب کند، این کار مورد تأیید قرآن است. به شرط این که این رفتار ادامه پیدا کند و به ارزش واقعی برسد.

آیت الله مصباح یزدی افزود: گاهی یک کار می تواند دارای دو اثر متفاوت باشد. مثلا برای جهاد احتیاج به شمشیر داریم اما این شمشیر خودش مشخص نمی کند که طرف مقابل ما کافر است و یا مؤمن. امر به معروف و نهی از منکر نیز همین گونه است و باید به شکلی صورت گیرد که نتیجه درست داشته باشد.

وی در جمع بندی سخنان خود خاطرنشان کرد: برای این که در دام اختلافات در افعال ارزشی نیفتیم، در وهله اول باید حساسیتی نسبت به قضاوت های دیگران نداشته باشیم. امام باقر(ع) خطاب به جابر بن یزید جعفی فرمودند «اهل ولایت ما نخواهی بود مگر زمانی که اگر مردم بدِ تو را گفتند، نگران نشوی و اگر همه جمع شدند و از تو تعریف کردند، شاد شوی. باید همواره ببینی که خداوند از تو رضایت دارد یا خیر.»/820/پ202/ج

ارسال نظرات