۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۲
کد خبر: ۴۷۲۹۲۹
آیت الله مجتهد شبستری:

جهاد ابتدایی دفاع از حقوق انسان و حیات فطری است

امام جمعه تبریز با بیان اینکه جهاد ابتدایی نیز نوعی دفاع است، گفت: جهاد ابتدایی در حقیقت دفاع از حقوق انسان و حیات فطری انسان است که احیای حیات او بعد از مرگ فطری آن است.
آیت الله شبستری در درس خارج فقه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله محسن مجتهد شبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در جلسه درس خارج فقه باب جهاد با بیان اینکه در وجوب جهاد در میان عامه و خاصه هیچ اختلافی وجود ندارد، ‌اظهار داشت: به ادله اربعه بر اساس آیات و روایات فراوان، اجماع و دلیل عقلی جهاد واجب است.

وی با اشاره به آیه «کتب علیکم الکتاب»، گفت: این آیه به طور صریح دلالت بر وجوب این فریضه الهی دارد، از میان قدمای فقها ابن زهره در غنیه دارد که «الجهاد فرض من فرائض الاسلام بلا خلاف»، از متوسطان صاحب جواهر دارد که جهاد بدون خلاف و بالاتر از اجماع و از ضروریات دین است.

امام جمعه تبریز با اشاره به بیان مرحوم خوئی در رساله منهاج الصالحین، افزود: مرحوم خویی دارد که «لا خلاف فی ذلک بین المسلمین قاطبتا»، بنابراین در لسان فقها نیز اجماع بر این مطلب وجود دارد که در این جا به سه تن از فقها و بیان آنها اشاره شد که خلافی در وجوب آن وجود ندارد.

وی ادامه داد: در روایات نیز جهاد با عبارت «فرض» آمده است که دلالت بر وجوب دارد، دلیل عقلی نیز بر این مطلب دارد که برخی از مستقلات عقلی دانسته اند، جهاد چیزی است که حفظ دین بر آن مترتب است، دین لازمه زندگی بشری است و باید حفظ شده و اعتلاء یابد.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: اسلام دین صلح و هم زیستی است، اما در میان بشر جنگ هایی نیز وجو دارد، در صدر اسلام آتش جنگ همیشه زبانه می کشد، بنابراین دفاع از اصل دین و اسلام لازم است و در اسلام حکمی در اسلام به نام جهاد وجود دارد که شکی در آن نیست.

وی با بیان اینکه عقل بشری دلالت بر آن دارد که در صورت تجاوز دفاع لازم و ضروری است، گفت: فطرت بشری ایجاب می کند که بر اساس غریزه جلب منفعت و دفع ضرر از خود دفاع کند، بنابراین این عقل بشر در دفاع و جهاد دفاعی شکی نداشته است و آن را ضروری می داند.

آیت الله مجتهد شبستری با بیان اینکه وجوب جهاد بر اساس فتوای اغلب فقها کفایی است، بیان داشت: عده ای به قدر کفایت اگر در جهاد شرکت کنند از همه ساقط است و در غیر این صورت همه مسؤول هستند، ابن ادریس در سرائر دارد که جهاد فریضه اسلامی است و رکن آن است و واجب کفایی است.

وی ادامه داد: آیا جهاد ابتدایی واجب است یا جهاد دفاعی واجب است؟ آیات در این جا دو دسته است، دسته ای مطلق جهاد را بیان کرده اند، دسته دیگر مشروط بر تجاوز جهاد را واجب دانسته است، سوره توبه آیه ۱۲ به صورت مطلق که شامل جهاد ابتدایی نیز است، جهاد را واجب دانسته است، آیه ۱۲۳ توبه، آیه ۱۹۳سوره بقره نیز به طور مطلق وارد شده است.

رییس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) با اشاره به آیاتی که جهاد دفاعی را بیان کرده اند، گفت: آیه « وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَفَسَدَتِ الْأَرْضُ» از آیات است که دلالت بر جهاد دفاعی دارد، جهاد دفاعی هدف اسلام است و آیات مطلق نیز دلالت بر آن دارد.

وی افزود: بر اساس المیزان جهاد دفاعی بر طبق فطرت انسانی واجب است، جهاد ابتدایی نیز به نوعی دفاع از حقوق انسانی است، اگر جمعی مشرک بماند هلاکت انسانیت و مرگ فطرت است، در قتال دفاع از حق انسان و دفاع از حیات انسان و احیای حیات بعد از مرگ فطری کفار است./۸۵۴/302/ب2

ارسال نظرات