۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۰
کد خبر: ۴۷۲۸۶۶
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی تشریح کرد؛

شرک و جایگاه آن در اسلام

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: بتهایی که از خلق یک پشه حتی عاجز است اگر مورد قبول و پذیرش قرار گیرد، شرک بوده و پیروی از شیطانی است که مانند یک درخت خشک و پوسیده بی ثمر است.
حجت الاسلام والمسلمین قریشی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت‎الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در سلسله مباحث تفسیر قرآن کریم به شرح آیه 116 سوره نسا پرداخت و اظهار داشت: در این آیه خدای متعال می فرماید: «مسلّما خداوند ( گناه ) شرک به او را ( بدون توبه ) نمی آمرزد و غیر آن را برای هر که بخواهد ( هر چند بدون توبه، طبق برخی از شرایط ) می آمرزد ، و هر کس به خدا شرک ورزد حقّا که به گمراهی دور و درازی افتاده است».

وی افزود: هر گناه و معصیتی انسان انجام دهد اگر توبه کرده و به سمت خدای متعال برگردد مورد رحمت و غفران قرار می گیرد، فردی که سالها مشرک زیسته و توبه کند بخشیده می شود و معصیتی وجود ندارد که انسان از آن توبه کند و مورد بخشش قرار نگیرد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی شرک را تنها گناهی خواند که اگر انسان بدون توبه از دنیا برود به هیچ عنوان بخشیده نمی شود، گفت: هر گناه دیگری اگر فرد بدون توبه بمیرد احتمال بخشیده شدن آن بنا به دلایلی مانند احسان ورثه یا شفاعت دیگران وجود دارد.

وی به آیات 117 تا 119 این سوره اشاره و ابراز کرد: در این آیات کریمه خدای متعال می فرماید: «مشرکان به جای خدا جز جماداتی را نمی پرستند و در حقیقت جز شیطانِ سرکشِ گمراه را اطاعت نمی کنند، خدا شیطان را از رحمتش دور کرد؛ و گفت: سوگند می خورم که از میان بندگانت سهمی مُعیّن برخواهم گرفت و یقیناً آنان را گمراه می کنم و دچار آرزوهای دور و دراز می سازم و آنان را وادار می کنم که گوش های چهارپایان را بشکافند و فرمانشان می دهم که آفرینش خدایی را تغییر دهند و هر کس شیطان را به جای خدا سرپرست ویار خود گیرد، مسلماً به زیان آشکاری دچار شده است».

امام جمعه ارومیه با اشاره به وجود باور تثلیث در مسیحیت، خاطرنشان کرد: عده ای که خدای متعال را سه نفر تصور می کنند از نظر ما مشرک هستند، هر چند که مسیحی موحد هم وجود دارد.

وی تاکید کرد: بیانات عامیانه مانند اینکه نان من وابسته به رئیس فلان اداره است با علم به این که او واسطه ای بیش نیست هر چند که سخن پسندیده ای نیست، ولی شرک محسوب نمی شود، شرک این است که تصور شود فردی یا چیزی بدون واسطه گری و مستقل نیازهای دیگران را تامین کند یا تصور شود که تامین می کند.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی گفت: داعش و جریان تکفیر دایره شرک را تلاش می کند وسعت دهد و هر کس را که از کسی شفاعت و حاجت طلب کند چه با واسطه و چه بی واسطه همگی را مشرک می داند در حالی که همه این افراد را نمی توان مشرک نامید، شرک به معنای حقیقی نه آن معنایی که تکفیر تعریف می کند در جهان تعداد کمی طرفدار دارد.

وی افزود: کسی که خدای متعال را اصلا قبول نمی کند لائیک و بی دین است، ولی تاکید به شرک به خاطر روشن نبودن این مساله است که برخی خدا را قبول دارند اما کسانی را در ملک و ملکوت او به طور مستقل شریک می دانند و گرنه تکلیف فرد کافر صریح و مشخص است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی اضافه کرد: خواست خدای متعال از روی حکمت و دلیل است و هر فردی را که می بخشد یا نمی بخشد به طور حتم دلیل و حکمتی دارد و اگر از روی حساب و کتاب نبود و تنها از روی میل افراد را می بخشید یا نمی بخشید در این صورت عادل نبود.

وی در ادامه توضیح داد: به مانند معلمی است که هر دو شاگرد او به طور مثال در امتحان هشت گرفته اند اما یکی مودب و سر به زیر است و دیگری افزون بر نمره کم گرفتن کلاس را هم به هم می ریزد اگر معلم ارفاق قائل شده و به شاگرد مودب نمره قبولی دهد، سزاوار است.

امام جمعه ارومیه گفت: خدای متعال همه ما را آفریده و نیازها و ضرورات زندگی ما را تامین فرموده است، اگر کسی با وجود همه الطاف الهی همواره نسبت به او دشمنی کرده و در راه لطمه زدن به راه او تلاش کند در این صورت سزاوار است که چنین فردی مورد غفران قرار نگیرد.

وی با اشاره به آیه 117 سوره نسا، افزود: اوناث به معنای شیئی نرم و انعطاف پذیر است که مشرکان اشیا را خود برداشته و با تغییر در آنها به عنوان بت پرستش می کردند و حضرت عیسی(ع) را برخی از مسیحیان خود پسر و شریک خدا تصور کردند.

استاد حوزه و دانشگاه در پایان گفت: بتهایی که از خلق یک پشه حتی عاجز است اگر مورد قبول و پذیرش قرار گیرد، شرک بوده و پیروی از شیطانی است که مانند یک درخت خشک و پوسیده بی ثمر است./202/936/ب1

ارسال نظرات