۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۵
کد خبر: ۴۷۲۸۶۴
استاد حوزه علمیه:

نحوه حضور زنان در جامعه از مهم‌‌ترین بخش های سبک زندگی حضرت معصومه است

استاد حوزه و دانشگاه گفت: از آنجا که یکی از مهم‌‌ترین بخش های سبک زندگی اسلامی حضرت فاطمه معصومه(س) بیانگر نحوه حضور زنان و دختران در جامعه و چگونگی ارتباطات و تعاملات ایشان است از این رو می توان ایشان را نمونه ای عالی برای زندگی بانوان در عصر حاضر بدانیم.
وفات حضرت فاطمه معصومه (س)

خانم محبوبه اسماعیل زاده استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، ضمن عرض تسلیت به مناسبت وفات حضرت فاطمه معصومه (س) اظهار داشت: برخی بزرگان مقام حضرت فاطمه معصومه (س) را در بین خواهرانشان والا و برجسته می دانند و برخی دیگر همچون شیخ مفید دختران امام موسی کاظم (ع) را 18 تن می داند و معتقد است در میان فرزندان امام کاظم (ع) حضرت معصومه (س) مقام بسیار والایی پس از امام رضا (ع) دارد.

وی بیان داشت: جایگاه والای آن حضرت را می توان از روایاتی که در باب ثواب زیارت ایشان بیان شده است نیز بفهمیم چنانکه در روایتی از امام صادق (ع) آمده است: حرم خداوند مکه، حرم رسول خدا (ص) مدینه است و حرم امیرالمؤمنین کوفه است و برای ما اهل بیت حرمی دیگر وجود دارد که آن شهر قم است و به زودی بانویی از اولاد من در آنجا دفن می شود که نامش فاطمه است پس هر که او را زیارت کند بهشت بر وی واجب می شود.

اسماعیل زاده افزود: امام صادق (ع) در جایی دیگر فرمودند: همانا قم کوفه کوچک است آگاه باشید که بهشت هشت در دارد که سه در آن برای قم است که بانویی از اولاد من در آنجا از دنیا می رود که نامش فاطمه دختر موسی است و با شفاعت این بانو تمام شیعیان وارد بهشت خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: از جمله ویژگی های بارز آن حضرت، می توان به تقوا، عفاف و حجاب، مقام علمی ایشان و از همه مهمتر مدافع حریم ولایت بودنشان اشاره کرد که حتی در این راه سختی بسیاری را به جان خریدند.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: آنچه امروز کاملا ملموس و مشهود هست بحث موقعیت کنونی شهر قم از نظر معنوی و علمی است چرا که به برکت حضور فاطمه معصومه (س) امروز شهر قم به مرکز نشر معارف دینی به ویژه معارف شیعی تبدیل شده است از این رو باید این نعمت بزرگ را شاکر باشیم.

وی اشاره کرد: ارادت ویژه ای که شیعیان نسبت به این بانوی بزرگوار دارند نشان از جایگاه با عظمت ایشان در میان ملّت مسلمان ایران دارد که البته لازم است با معرفت بیشتری آمیخته شود تا ان شاالله از فیوضات معنوی ایشان بیش از پیش بهره مند شویم.

اسماعیل زاده با اشاره به وظایف شیعیان نسبت به آن بانوی بزرگوار گفت: لازم است شیعیان نسبت به  پر رنگ کردن جایگاه ایشان، شناساندن شخصیت آن حضرت، تبیین جایگاه واقعی دختران در دین مبین اسلام با تأسی از سبک زندگی ایشان، تلاش کنند تا همگان با این الگوی برجسته آشنا شده و از افراط و تفریط ها بپرهیزند.

این کارشناس مذهبی ابراز داشت: از آنجا که یکی از مهمترین بخش های سبک زندگی اسلامی حضرت فاطمه معصومه (س) بیانگر نحوه حضور زنان و دختران در جامعه و چگونگی ارتباطات و تعاملات ایشان است از این رو می تواند ایشان را نمونه ای عالی برای زندگی بانوان در عصر حاضر بدانیم چرا که ایشان به عنوان زن مسلمان خود را محصور و مبحوس نکرده و با حفظ حجاب و حریم در جامعه زمان خود حضور مؤثر داشتند./302/9703/ب1

ارسال نظرات