۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰
کد خبر: ۴۷۲۷۸۵

پیام های تسلیت بین المللی به مناسبت ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی

مقامات و سازمان های بین المللی درگذشت رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران را تسلیت گفتند.
هاشمی رفسنجانی

به گزارش خبرگزاری رسا، مقامات و سازمان های مختلف جهان با صدور پیام هایی، درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی ایران را تسلیت گفتند.

بحرین

* وزیر خارجه بحرین از جمله اولین مقام‌های رسمی بود که نسبت به این خبر واکنش نشان داد.

بر این اساس، «شیخ خالد بن حمد الخلیفه » وزیر خارجه بحرین در پیام توئیتری درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی را که از وی به عنوان رییس جمهور سابق ایران یاد کرد، تسلیت گفت و برای او طلب آمرزش و رحمت خدا را کرد.

کویت

* «شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح» امیر کویت روز یکشنبه در پیامی به «حسن روحانی» رییس جمهور ایران درگذشت رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران را تسلیت گفت.

* «شیخ نواف الاحمد جابر الصباح ولیعهد» کویت نیز پیام تسلیتی را به همین مناسبت برای حسن روحانی ارسال کرد.

* «شیخ جابر مبارک الاحمد الصباح» نخست وزیر کویت نیز پیام مشابه‌ای را برای رییس جمهور ایران ارسال کرد.

هند

* نخست وزیر هند نیز طی پیامی از طرف تمامی شهروندان این کشور درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت.

"نارندرا مودی" نخست وزیر هند طی پیامی در توئیتر اعلام کرد که از طرف یک میلیارد و 250 میلیون نفر از هموطنانم عمیق‌ترین تسلیت‌ها را برای درگذشت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی به ملت ایران ابراز می‌کنم.

عراق

* فواد معصوم رییس جمهور عراق در پيامي به حسن روحاني ، درگذشت ايت الله هاشمي رفسنجاني را تسليت گفت. در اين پيام از مواضع ايت الله هاشمي در حمايت از دولت و ملت عراق تقدير كرد . 

وی در ادامه پيامش آیت الله هاشمی رفسنجاني را دوست دولت عراق و پشتوانه اي بزرگ براي مردم اين كشور توصيف كرد.

* نوری المالکی نخست وزیر سابق عراق نیز درگذشت آیت الله علی اکبر هاشمی رفستجانی را تسلیت گفت.

رییس حزب الدعوه اسلامی عراق در پیامی درگذشت آیت‌الله رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام را به آیت‌الله سید علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران تسلیت گفت.

پاکستان

* دبیرکل حزب منهاج القرآن پاکستان با انتشار توئیتی در شبکه اجتماعی توئیتر، ضایعه درگذشت آیت‌الله رفسنجانی را تسلیت گفت.

در این توئیت آمده است: «با نهایت تأسف خبر درگذشت ناگهانی آیت‌الله شیخ اکبر هاشمی رفسنجانی را دریافت کردیم، این مصیبت را با دلی آکنده از غم و اندوه به ملت ایران تسلیت عرض می‌نمایم».

فلسطین 

* جنبش مقاومت اسلامی حماس درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت.

اسامه حمدان مسؤول روابط بین‌الملل این جنبش، اعلام کرد که ایران یکی از برجسته‌ترین دولتمردان انقلاب خود علیه ظلم، سرکشی و استبداد رژیم شاهنشاهی را از دست داد؛ رژیمی که خود را به رژیم صهیونیستی و حامیانش وابسته کرده بود.

اسامه حمدان در گفت‌وگویی کوتاه با مرکز اطلاع رسانی فلسطین تاکید کرد که فلسطین نیز یک بزرگ مرد حامی پایداری و مقاومت ملت خود را از دست داد؛ ایشان نقشی پررنگ در حمایت از مقاومت فرزندان فلسطین داشت.

مسؤول روابط بین الملل جنبش حماس در پایان گفت که درگذشت جانسوز این سیاستمدار بزرگ را به رهبری و دولت جمهوری اسلامی و ملت شریف ایران تسلیت می گوید و برای ایشان رحمت و مغفرت الهی و برای بازماندگان صبر و اجر خداوندی مسألت می‌کند.

ترکیه

* «صلاح الدین اوزگوندوز» رهبر شعیان ترکیه، طی پیامی در گذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصحلت نظام را تسلیت گفت.

صلاح الدین اوزگوندوز، در پیام تسلیت خود با اشاره به نقش آیت الله هاشمی رفسنجانی در پیروزی انقلاب اسلامی ایران، این واقعه جانگداز را تسلیت گفته و با بازماندگان ایشان ابراز همدردی کرد.

اوزگوندوز، طی این پیام همچنین ارتحال ناگهانی آیت الله هاشمی رفسنجانی رییس تشخیص مصحلت نظام را به نظام جمهوری اسلامی ایران و مردم این کشور تسلیت گفت.

* مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه با انتشار پیامی در حساب کاربری اش در رسانه اجتماعی توییتر اعلام کرد: "در نهایت تأسف از درگذشت جناب هاشمی، رییس جمهور اسبق ایران را با خبر شدیم. از خداوند برای این مرحوم طلب آمرزش و به خانواده وی و مردم ایران تسلیت عرض می کنیم".

* «عبدالله گل» رییس‌جمهور سابق ترکیه نیز با انتشاری پیامی در توئیتر، درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را به مردم ایران و خانواده آن مرحوم تسلیت گفت.

گل در توئیتر نوشته: «از شنیدن خبر فوت آقای رفسنجانی خیلی ناراحت شدم. امیدوارم روح ایشان در جوار حق تعالی، آرام گیرد»

امارات

* «انور قرقاش» وزیر مشاور در امور خارجه امارات متحده عربی در پیام توئیتری به مناسبت درگذشت «آیت‌الله  هاشمی رفسنجانی» رییس جمهور سابق ایران و رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام که روز یکشنبه به خاطر ایست قبلی در بیمارستان درگذشت، نام وی را پیوند خورده با انقلاب ایران نام نهاد.

وی آیت‌الله رفسنجانی را «صدای پیوند خورده با انقلاب» و فردی «اعتدالگرا» نام نهاد.

عمان

* سلمان قابوس پادشاه عمان در پیامی به رییس جمهور ایران، درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی رییس تشخیص مصلحت نظام را به دولت، ملت و خانواده ایشان تسلیت گفتند.

سلطان قابوس از خداوند برای آیت‌الله هاشمی درخواست مغفرت کردند.

افغانستان

* «اشرف غنی» رییس جمهور افغانستان در پیامی درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی را به رهبر معظم انقلاب،دولت و ملت ایران تسلیت گفت.

وی ضمن ابراز تاسف اعلام کرد که با رهبر، دولت و ملت ایران همچنین خانواده آیت الله هاشمی ابراز همدردی می‌کند.

اشرف غنی اظهار داشت که آیت الله هاشمی فردی محبوب و شخصیتی تاثیرگذار در مسائل منطقه‌ای بود.

* «عبدالله عبدالله» رییس اجرایی دولت افغانستان در پیام خود آورده است: با کمال تاسف اطلاع یافتیم که آیت الله هاشمی رفسنجانی از پیشگامان انقلاب اسلامی ایران و رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی دعوت حق را لبیک گفته است.

وی افزوده است که آیت الله هاشمی رفسنجانی علاوه بر نقش و جایگاهی که در به ثمر رساندن انقلاب اسلامی ایران و مدیریت تحولات سیاسی و اجتماعی نوین ایران داشت، از لحاظ علمی و فکری نیز یکی از چهره های شاخص و تاثیرگذار در جمهوری اسلامی ایران به شمار می رفت.

عبدالله تصریح کرد: طی هشت سالی که ایشان ریاست جمهوری اسلامی ایران را به عهده داشتند، همواره از داعیه برحق مجاهدین افغانستان حمایت کرده و از بذل کمک به مهاجرین کشور ما دریغ نورزیدند.

رییس اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان افزوده است که ارتحال این شخصیت عالی و مبارز ضایعه جبران ناپذیر برای دولت و ملت بزرگ ایران به شمار می رود.

وی تاکید کرد: مراتب تاسف و تاثر شدید خود را از بابت ارتحال ایشان ابراز داشته و این ضایعه اسفناک را به دولت و ملت شریف برادر ایران به ویژه خانواده و فرزندان آن مرحوم تسلیت می گوید و برایشان از بارگاه خداوند سبحان جنت فردوس مسئلت می نماید.

تاجیکستان

* «امامعلی رحمان» رییس جمهوری تاجیکستان در پیامی به «حسن روحانی»، درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت.

در این پیام آمده است: آیت الله هاشمی رفسنجانی یکی از چهره‌های برجسته جمهوری اسلامی ایران بود و خبر درگذشت او، ما را اندوهگین کرد. این مصیبت را به خانواده ایشان و به مردم ایران تسلیت عرض می‌کنم و برای آن مرحوم غفران و رحمت الهی را مسألت می‌کنم.

* «محمودجان فیض رحمان‌اف» سخنگوی حزب نهضت اسلامی تاجیکستان، با انتشار پیامی در صفحه فیسبوکی خود، درگذشت آیت‌الله علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی را از سوی ریاست عالی این حزب به ملت و دولت ایران و خانوادۀ مرحوم تسلیت گفت.

متن کامل این پیام تسلیت به شرح زیر است:

انا لله و انا الیه راجعون

ریاست عالی حزب نهضت اسلامی تاجیکستان درگذشت آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی، روحانی، سیاستمدار و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی ایران را به ملت و دولت ایران و خانوادۀ مرحوم تسلیت می‌گوید. 

اکبر هاشمی رفسنجانی شخصیت برجسته و سیاستمدار توانایی بود که با میانه‌روی‌ها و عمق نگرش خود به مسائل جهانی، تأثیر بسزایی در حل بحران‌های منطقه و جهان گذاشت. 

مرحوم علاوه بر شخصیت معروف و شناخته بودنش، برای مردم تاجیکستان از آن جهت شناخته شده و سزاوار احترام بود که در آغاز مذاکرات برای حل نزاع تاجیکان در دهۀ 90 میلادی ارتباط و تأثیر مستقیم داشت. از جمله، در زمان ریاست‌جمهوری او، سه دوره از مذاکرات صلح تاجیکان در شهر تهران دایر شد. علاوه بر این، در زمان ریاست‌جمهوری وی، ایران اولین کشوری بود که سفارت خود را در تاجیکستان افتتاح نمود.

همچنین با ابتکار مرحوم رفسنجانی، در سال 1995 استاد سید عبدالله نوری، رییس اتحاد نیروهای مخالفین تاجیک و رییس جمهور تاجیکستان در شهر تهران با هم ملاقات کردند که برای برقراری صلح در کشور و پایان دادن به جنگ شهروندی 5 ساله گام مهمی محسوب می‌شد. خدمت جسورانه و میانجیگری شایسته‌ای که حزب نهضت اسلامی تاجیکستان و مردم مسلمان تاجیکستان از یاد نخواهند برد. 

یاد و خاطرۀ ایشان گرامی و منزل آخرتشان ‌‌آباد باد.

نیکاراگوئه

دانیل اورتگا رییس جمهور نیکاراگوئه در پیامی خطاب به رهبر معظم انقلاب اسلامی درگذشت آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام را تسلیت گفت.

در این پیام آمده است: «صبح امروز با نهایت تاسف از درگذشت همکار عزیزمان جناب آقای اکبر هاشمی رفسنجانی مطلع شدیم. کسی که سال‌های متوالی ملت خود را در زمینه‌های گوناگون از جمله ریاست جمهوری، ریاست مجلس و دیگر شورای‌های این حکومت بزرگ برادر هدایت کرد.

از طرف دولت‌مان، ملت نیکاراگوئه از طرف روساریو و خودم، صمیمانه این غم بزرگ را به خانواده جناب آقای رفسنجانی، مردم ایران و خانواده‌های این ملت بزرگ تسلیت عرض می‌کنم.

احترامات فائقه خویش و مراتب تسلیت و همدردی ملت و خانواده‌های نیکاراگوئه را خدمتتان ابلاغ می‌کنم.

چین

* سخنگوی وزارت خارجه چین روز دوشنبه (امروز) درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت.

به نوشته شینهوآ، سخنگوی وزارت خارجه چین از رفسنجانی به عنوان رهبری تاثیرگذار یاد کرد و گفت چین تسلیت خود را به دولت و مردم ایران و خانواده رفسنجانی تقدیم می‌کند.

لو کانگ سخنگوی وزارت خارجه چین در ادامه افزود، هاشمی رفسنجانی در دوران ریاست جمهوری خود تلاش و کمک زیادی برای روابط دوجانبه میان دو کشور کرد

کوبا

* رائول کاسترو رییس جمهور کوبا در پیامی خطاب به حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران، درگذشت آیت‌الله اکبر هاشمی‌ رفسنجانی رییس جمهور سابق جمهوری اسلامی ایران و ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام را به وی و خانواده هاشمی رفسنجانی تسلیت گفت./980/ب960/د

در حال تکمیل...

ارسال نظرات