۲۳ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۱
کد خبر: ۴۷۲۶۲۸
تحلیلگر مسائل سیاسی مطرح کرد؛

پیروزی دونالد ترامپ محصول تفکر نژادپرستی سفید پوستان است/ برچیده شدن بساط اردوغان با کودتای جدید

انتخاب ترامپ به عنوان رییس جمهور جدید آمریکا نتیجه احساس حقارت سفیدپوستان و پایین آمدن جایگاه و هیمنه این کشور در عرصه جهانی است و در حقیقت با چنین انتخابی فشارهای بیشتری بر سیاه پوستان و رنگین پوستان و حتی مسلمانان در آمریکا صورت خواهد گرفت.
هانی زاده ترامپ میشل عون

به گزارش سرویس اندیشه خبرگزاری رسا حمایت های علنی از حاکمان بحرینی و تلاش برای تجزیه عراق از اقدامات رؤسای جمهور سابق آمریکا است که در این میان رییس جمهور جدید این کشور با ادامه دادن چنین مسیری اولویت کارهای خود را بهبود وضعیت اقتصادی کشورش و افزایش فعالیت های و قدرت سفیدپوستان خواهد بود.

در بخش دوم گفت و گو با دکتر حسن هانی زاده، تحلیلگر مسائل سیاسی و بین الملل درباره آینده بحرین، زمزمه های تجزیه عراق و آینده پیش رو پس از آزادسازی موصل، تشکیل کابینه جدید دولت لبنان و تعامل آن با کشورهای منطقه، انتخاب ترامپ به عنوان رییس جمهور جدید آمریکا و چالش های پیش روی ترامپ در عرصه های جهانی پرداخته ایم که علاقه‌ مندان در ادامه متن این گفت‌وگو را از نظر می‌ گذرانند؛

رسا ـ در هفته های گذشته شاهد بودیم که نیروهای نظامی در بحرین به منزل شیخ عیسی قاسم تجاوز کرده اند، جناب عالی آینده بحرین را با توجه به اتفاقات صورت گرفته چگونه تصور می کنید؟

بحرین جزیره ای کوچک با هفتصد و پنجاه کیلومتر مربع و هشتصد هزار نفر جمعیت که تا سال 1971 میلادی جزوی از ایران بود اما بر اثر توطئه و ضعف ساختاری رژیم شاه از ایران تجزیه شد و آل خلیفه که در واقع جزوی از جزیره العرب بودند، حاکم بحرین شدند.

 80% جمعیت بحرین شیعه که در گذشته گرایش هایی به ایران داشتند اما امروزه حاکمان بحرین تلاش دارند مطالبات و انقلاب هشتاد درصدی ملت خود را با استفاده از شیوه های خشونت آمیز و دستگیری رهبران انقلاب به کمک انگلیس، آمریکا، عربستان سعودی مهار کنند.

اکنون دو گردان کماندو وهابی از سوی ارتش عربستان سعودی در بحرین مستقر و به سرکوب مردم بحرین می پردازد؛ هر چند که ممکن است این سرکوب ها در مدت کوتاه جواب بدهند اما در دراز مدت بحران گسترده ای در بحرین ایجاد خواهد کرد، همچنین با توجه به این که بحرین جزیره ای کوچک و به شدت آسیب پذیر است؛ بنابراین امکان تشدید خشونت ها در آینده وجود دارد و این مسأله سب خواهد شد این جزیره با مشکلات امنیتی مواجه شود، هر چند که آمریکایی ها بر عدم دست برداشتن از حمایت آل خلیفه تحت هیچ شرایطی سخن گفتند.

رسا ـ عراق و عملیات آزاد سازی موصل مراحل آخر را طی می کند، زمزمه هایی مبنی بر تقسیم عراق به سه بخش وجود دارد، آیا چنین احتمالی وقوع دارد؟

وضعیت ویژه عراق از سال 2003 و همزمان با سقوط صدام آغاز شد و طرح تجزیه عراق به سه کشور شیعه، سنی و کردنشین از سوی جو بایدن که در آن زمان جزو مجلس سنای آمریکا و امروزه معاون باراک اوباما است، مطرح و پیگیری شد.

خطر این طرح هنوز عراق را تهدید و گرایش اقلیم کردستان به سوی تجزیه و اختلافاتی که عربستان سعودی در میان شیعیان و اهل تسنن عراق ایجاد کرده، زمینه سازی برای تجزیه عراق را فراهم نموده است در حالی که شیعیان به دنبال وحدت و جلوگیری از تجزیه عراق هستند.

در صورت تجزیه عراق قطعا شیعیان با توجه به جمعیت 65 درصدی نقش برتری خواهند داشت دارند و علی رغم آن از تجزیه عراق ناخرسند و وحدت و یکدستگی آن را خواستار هستند، البته بعد از نابودی داعش و آزادسازی موصل دوباره مسئله کرکوکی که به عنوان یک بمب ساعتی در عراق تلقی می شود، مطرح خواهد شد.

امروزه اقلیم کردستان عراق به سوی همپرسی برای تجزیه حرکت و حتی پول خود را چاپ و تلاش می کند خود را برای یک دوره انتقالی و جدایی آماده بکند؛ بنابراین رهبران این اقلیم در پی تجزیه عراق هستند.

رسا ـ انتخاب میشل عون به عنوان رییس جمهور لبنان و همچنین سعد الحریری به عنوان نخست وزیر را در سال 2016 شاهد بودیم. کیفیت تعامل دولت جدید لبنان با کشورهای جمهوری اسلامی ایران، عربستان سعودی، آمریکا و ترکیه و بیم ها و امیدها تشکیل این دولت بر اوضاع منطقه از دید جناب عالی چگونه ارزیابی می شود؟

بعد از دو سال و نیم کشمکش و اختلاف سیاسی آقای میشل عون از جریان هشت مارس وابسته به حزب الله به عنوان رییس جمهور لبنان انتخاب و وارد کاخ بعبدا شد که در این باره مقداری از مشکلات سیاسی طیف های لبنان حل و وی به عنوان رییس جمهور توافقی بعد از رایزنی های طولانی مدت انتخاب شد.

انتخاب رییس جمهور یکی از مشکلات حل شده لبنان بود و گرایش میشل عون به حزب الله یک امتیاز برای محور مقاومت محسوب می شود اما سعد الحریری از جریان 14 مارس تحمیل شده به لبنان است که کاملا وابسته به عربستان سعودی، آمریکا و رژیم اشغالگر قدس بوده و تلاش می کند کابینه دولت لبنان را به گونه ای تشکیل دهد که برای حزب الله مزاحمت ایجاد کند اما بعد از مذاکرات زیاد و مشخص شدن اعضای کابینه به نظر می آید میشل عون و داماد وی به نام آقای جبران باسیل روابط خود را با ایران حفظ بکنند. ضمن اینکه هم اکنون سعد الحریری با عربستان سعودی دارای اختلاف نظر بوده و ممکن است از مواضع رادیکالی و تندش نسبت به حزب الله عدول و جایگاه خودش را تصحیح و به سوی همکاری با مقاومت حرکت کند.

رسا ـ تشکیل کابینه دولت لبنان با نخست وزیری سعد الحریری را شاهد هستیم از دید شما دسته بندی ها و پست های واگذار شده در کابینه دولت لبنان تمایل آن به جریان 14 مارس را بیشتر نشان می دهد یا جریان 8 مارس و محور مقاومت؟

جریان 14 مارس نقش بیشتری در ترکیب کابینه دولت کنونی لبنان دارد اما از آنجا که مشیل عون به عنوان رییس جمهور در رأس همه امور است قادر به کنترل کابینه خواهد بود و حزب الله لبنان با داشتن 5 وزیر می تواند جلوی زیاده طلبی های سعد الحریری را بگیرد و درباره پست های وزارتی، وزارت کشور در اختیار جریان 14مارس است اما وزارت خارجه، ارتباطات، راه و وزارت  اقتصاد در اختیار جریان هشت مارس قرار دارد و در سایر پست ها و مناصب وزارتی تقریبا توازنی حاصل شده است.

رسا ـ موضوع بعدی در رابطه با انتخاب ترامپ به عنوان رییس جمهور جدید آمریکا است، وی در تبلیغات انتخاباتی شعارهایی مانند پاره کردند برجام، اخراج مهاجران و دیوار کشیدن در مرزهای مکزیک را مطرح کرد، آیا این شعارها در زمان تصدی پست ریاست جمهوری عملی خواهد شد یا صرفا یک شعار تبلیغاتی برای جلب آراء انتخاباتی است؟

پیروزی دونالد ترامپ محصول تفکر نژاد پرستی سفید پوستان است به این معنا که سفید پوستان با ورود باراک اوباما به عنوان یک سیاه پوست به کاخ سفید حقارت خود و سقوط جایگاه و ابهت آمریکا را احساس کردند.

اساساً کلمه کاخ سفید به عنوان نماد نژادپرستی آمریکا از 200 سال پیش به عنوان نماد نژاد پرستی سفید پوستان آمریکا مطرح است و بر این اساس هیچ سیاه پوستی حق ورود به کاخ سفید را ندارد اما پس از ورود باراک اوباما به کاخ سفید، سفیدپوستان تحقیر و پایین آمدن جایگاه آمریکا را احساس کردند و در این باره انتخاب دونالد ترامپ در حقیقت به عنوان نماینده اکثریت سفید پوستان نژاد پرست آمریکا است که سیاست های بسیار تندی نسبت به سایر رنگین پوستان و مسلمانان خواهد داشت.

با انتخاب ترامپ شاهد یک دوره چند ساله خواهیم بود که فشار بیشتری به مسلمانان، سیاه پوستان، رنگین پوستان و کشورهای منطقه خواهد آورد و تلاش می کند جایگاه از دست رفته آمریکا را زنده و بازگرداند.

رسا ـ آیا احتمال پاره شدن برجام از سوی ترامپ وجود دارد و در این صورت عکس العمل 1+5 نسبت به این قضیه همراهی است یا اتخاذ مواضع مختلف؟

برجام یک توافق بین المللی با شش کشور انگلیس، فرانسه، چین، روسیه ، آلمان و آمریکا است که در صورت پاره شدن قطعا افکار عمومی به نفع آمریکا نخواهد بود.

جمهوری اسلامی ایران همه مسیرهای اعتمادسازی در مسأله هسته ای را طی و بیشتر سانتریفیوژهای خود را تعطیل کرد که گزارش های آژانس بین المللی نشان می دهد ایران به تعهدات خود عمل کرده است و هم اکنون توپ در زمین آمریکا است.

اگر آمریکا برجام را پاره کند قطعا سازمان ملل که ضامن اجرایی شدن برجام است باید واکنش نشان دهد اما به نظر می آید کشورهای انگلیس، فرانسه و آلمان چون سیاست های هماهنگ با آمریکا دارند واکنش زیادی نسبت به این مسأله نداشته و سکوت اختیار کنند؛ به هر حال برجام دیگر برجامی که تصور می شود نیست و نمی تواند عملیاتی بشود و ایران هم گزینه هایی مخصوص خودش را دارد.

رسا ـ به عنوان آخرین سؤال ترامپ وزرای کابینه دولت خود را تشکیل می دهد و وزیر دفاعی را که ملقب به سگ هار است، انتخاب کرده است، آیا انتخاب این گونه افراد نشان دهنده حالت تهاجمی و لشکرکشی دوباره در منطقه است؟

دونالد ترامپ برخلاف جورج بوش، با این که مواضع تندی دارد اما بیشتر به مسائل داخلی خواهد پرداخت، هر چند که ممکن است مشکلاتی برای ایران، عراق و سوریه و حزب الله ایجاد کند.

اولویت ترامپ آمریکا است هر چند که احتمالا فشارهای اقتصادی و سیاسی بیشتری علیه جمهوی اسلامی ایران، عراق و سوریه اعمال کند اما از آنجا که آمریکا بدهکارترین کشور با بدهی 20 هزار میلیارد دلاری است به نظر می رسد ترامپ تلاش خواهد کرد در وهله نخست وضعیت اقتصادی را بهبود بخشد و نقش رنگین پوستان را کاهش و بالعکس نقش سفید پوستان را افزایش بدهد.

با وجود افراد افراطی وابسته به لابی صهیونیسم در کابینه دولت دونالد ترامپ شاهد یک دوره پر تنش در زمان ریاست جمهوری وی در منطقه خواهیم بود اما چنین تنشی در حد لشکر کشی نخواهد بود.

رسا ـ در پایان اگر نکته و مطلبی مدنظر است، ممنون می شوم بیان کنید؟

وضعیت میدانی سوریه در حال شفاف سازی و از بحران خارج شده است هر چند که گروهک های تروریستی تا مدتی طولانی تری حضور خواهند داشت؛ اما به نظر می آید که رویکرد فعالیت تروریست ها به ترور شخصیت ها در سوریه و چه در خارج از سوریه آن تغییر پیدا خواهد کرد؛ همچنین آمریکا در دوره ریاست دونالد ترامپ یک دوره کاملا هژومونی و رادیکالی در منطقه اتخاذ خواهد کرد و آینده ترکیه با انفجارها و وضعت ناامن موجود بسیار خطرناک است و احتمالا کودتای اصلی در آینده رخ دهد و بساط دولت رجب طیب اردوغان برچیده شود.

503/ر/9456

تهیه کننده: میلاد ملحانی

ارسال نظرات