۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۸
کد خبر: ۴۷۲۶۱۷
آیت الله مجتهد شبستری:

مقابله با فتنه از اهداف جهاد در قرآن است

امام جمعه تبریز با بیان اینکه در قرآن چهار هدف برای جهاد بیان شده است، گفت: دعوت به توحید، دفاع از مستضعفان و جلوگیری از فتنه گری و صیانت و دفاع از کل بشریت از اهداف جهاد در قرآن کریم است.
آیت الله شبستری در درس خارج فقه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله محسن مجتهد شبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در نخستین جلسه درس خارج فقه باب جهاد، اظهار داشت: دو روش تحریرالوسیله و شرایع را می توان در این باب مورد توجه قرار داد، باب جهاد را بر اساس شیوه شرایع بررسی خواهیم کرد و فتوای امام نیز مورد توجه خواهد بود.

وی با بیان اینکه مرحوم محقق از معنای لغوی جهاد بحث نکرده است، ادامه داد: معنای لغوی جهاد چه از ریشه جهد به فتح باشد و چه از ریشه جهد به ضم بگیریم به معنای کار دشوار و پر مشقت است، در اغلب موارد وارده شده است که اگر از ماده جهد به ضم بگیریم نبردی را که شدید باشد را گرفته اند، اما به فتح نیز به معنای کار دشوار است.

امام جمعه تبریز با اشاره به معنای اصطلاحی جهاد، افزود: صاحب جواهر دارد که جهاد بذل جان و مال و توان در راه اعتلای اسلام و برپا داشتن شعائر دین است، اما باید بر اساس فقه القرآن بررسی کرد هدف از جهاد چیست؟ در قرآن چهار هدف بیان شده است که دعوت به توحید و دفاع در برابر دشمنان است.

وی اضافه کرد: هدف دوم دفاع از مستضعفان و هدف سوم در برابر فتنه گران است، غایت چهارم صیانت و دفاع از کل بشریت است، بر اساس آیه ۴۰ سوره حج جمعی باید جمع دیگری را دفع و طرد کنند تا توحید حفظ شود، اگر این دفاع در برابر برخی نبود تمام محال ذکر الله و مراکز ترویج توحید از میان می رفت، از این آیه استفاده می شود که باید مراکز توحید حفظ شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه در جهاد ابتدایی نیازمند اذن از معصوم هستیم، اما در دفاع نیازمند اذن معصوم نیست، گفت: جلوگیری از فتنه در سوره بقره و آیه ۱۹۳ بیان شده است، قرآن کریم فتنه و فساد و ناامنی در جامعه را بالاتر از قتل فرد می داند.

وی با اشاره به آیه ۲۵۱ سوره بقره، گفت: در این آیه نیز جهاد در دفاع از جامعه بشری مورد اشاره قرار گرفته است، از منظر سنت نبوی و ائمه اطهار(ع) روایات بسیاری وارد شده است، در وسائل باب چهارم هم جهاد نفس و مع العدو را بیان کرده است،

رییس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) افزود: این سخن که ژاپن و آلمان سلاح بر زمین گذاشته و به دنبال صنعت رفته اند، شبهه است، ایران اسلامی دارای دشمنان بسیاری است، دشمن از سلاحهای دوربرد ایران می ترسد، اگر دشمن چشم چپی به ایران نگاه کند تل آویو با خاک یکسان خواهد شد.

وی با بیان اینکه کار فرهنگی جای خود را دارد، ابراز داشت: امام راحل دارد که ای کاش روزی بیاید تمام سلاحها به قلم مبدل شود، کار فرهنگی ارجح است، اما باید زمان آن برسد، این شبهاتی است که جوانان را اغواء می کنند، با وجود دشمنانی که در صورت یافتن فرصتی ایران را خواهند درید، باید از منظر نظامی قدرتمند بود.

آیت الله مجتهد شبستری در توصیه به روحانیت و مبلغان دینی، تصریح کرد: روحانیت در منابر وعظ و خطابه روایات و آیات مربوط به جهاد در راه خدا را بیان کنند تا جامعه از این فریضه دینی فاصله نداشته باشد و در صورت نیاز به جهاد و دفاع از کیان اسلامی همه پیش قدم در دفاع از ایران و اسلام باشند./۸۵۴/202/ب2

ارسال نظرات