۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۸
کد خبر: ۴۷۲۵۶۰
در حرم حضرت معصومه تشریح شد؛

راهبردها و مؤلفه های حفظ کرامت اخلاقی از دیدگاه اسلام

سخنران حرم حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه یکی از مسائل مهم در زندگی هر فردی برقراری تعادل میان حالات درونی و بیرونی است تا به این وسیله کرامت اخلاقی حفظ شود، گفت: یکی از روش های حفظ کرامت اخلاقی تواضع هنگام بزرگی است.
کرامت اخلاقی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم زنجانی، استاد حوزه علمیه قم امشب در آستان حضرت معصومه(س) با بیان اینکه یکی از فرازهای دعای امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه دعای برای تواضع در هنگام بزرگی و رفعت مقام است، گفت: از جمله مسائل مهم موازنه و تعادلی است که باید همواره میان روح و جسم و حالات درونی و بیرونی انسان وجود داشته باشد تا در پناه آن انسان بتواند در مقابل رویدادهای خوب و بد و پیشامدهای مطبوع و نامطوع کرامت اخلاقی خود را حفظ کند.

وی با تأکید بر اینکه یکی از راه های حفظ کرامت اخلاقی تواضع در هنگام بزرگی و رفعت است، افزود: کسانی که در جامعه قدر و منزلتشان بالا می رود خواه به جهت قدرت و مقام و خواه از نظر ثروت و مال مورد توجه مردم قرار می گیرند و همین امر وسیله امتحان آنها می شود.

سخنران حرم حضرت معصومه(س) تصریح کرد: حضرت رسول(ص) در این زمینه حدیثی دارند و می فرمایند که« برای آزمایش و امتحان یک انسان کافی است که مردم با انگشت به وی اشاره کنند و او را از نظر دین و یا دنیا به یکدیگر نشان دهند».

زنجانی با بیان اینکه انسان اگر بتواند در آن موقع حساس بر تواضع خود بیفزاید از عهده آزمایش برآمده است، ادامه داد: رسول اکرم(ص) در حدیث دیگری در این زمینه می فرمایند« برترین مردم کسی است که از موضع رفعت و قدرت، فروتنی نماید و نسبت به مردم متواضع باشد».

وی با اشاره به اینکه میان عزت ظاهری و عزت باطنی تفاوت وجود دارد، گفت: عزت باطنی عزتی است که با روح شخص عزیر آمیخته می شود و در اعماق وجودش جای می گیرد ولی عزت ظاهری احترامی است که مردم نسبت به شخص عزیز معمول می دارند.

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه عزت باطنی عبارت است از حالت معنوی و روحی که نمی گذارد انسان در مقابل تمایلات نفسانی و شؤون مادی مغلوب و مقهور شود، گفت: اما عزت ظاهری با ضعف درونی و پستی روح منافات ندارد.

زنجانی یادآور شد: به همین دلیل امام سجاد(ع) برای حفظ کرامت اخلاقی از خداوند طلب عزت باطنی دارند و همواره از مردم می خواهند که به جای عزت ظاهری به دنبال عزت باطنی باشند زیرا آنچه سبب اعتلای روح و مقام های معنوی انسان می شود عزت باطنی است و این عزت است که به تواضع ختم شده و با حفظ کرامت های اخلاقی انسان را به قرب الی الله می رساند./968/203/ب3

ارسال نظرات