۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۵
کد خبر: ۴۷۲۵۴۹
حجت الاسلام والمسلمین تراشیون تشریح کرد؛

جایگاه پدر در نظام خانواده

کارشناس دوره های معارفی آستان حضرت معصومه(س) با اشاره به مقام و شأن والای پدر در نظام خانواده گفت: پدر از نظر کودک مظهر قانون، عدل و انصاف است و می تواند پناهگاه خوبی برای خانواده باشد.
حجت الاسلام تراشیون

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید علیرضا تراشیون، استاد حوزه علمیه قم امشب در آستان حضرت معصومه(س) با اشاره به مقام و شأن والای پدر در نظام خانواده گفت: پدر از نظر کودک مظهر قانون، عدل و انصاف است و می تواند پناهگاه خوبی برای خانواده باشد.

وی افزود: مهر، انصاف، ظلم و ستم، قدرت و مشی پدر در رفتار و آینده کودک بسیار مؤثر است.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه توجه به پاک زادگی فرزند یکی از بهترین راه های حفظ انتساب فرزند به پدر است، تصریح کرد: خداوند در قرآن کریم می فرماید که « آنها را به انتساب به پدرشان بخوان».

حجت الاسلام والمسلمین تراشیون با تأکید بر اینکه دنیای غرب گاهی انتساب به مادر را هم کافی می داند، ادامه داد: این نگرش سبب بی توجهی و عدم توجه فرزندان به خانواده شده و امروز شاهد هستیم که به دلیل همین نگرش محبت میان پدر و فرزند در غرب رو به فراموشی رفته و مسؤولیت اصلی تربیت فرزند به جای پدر بر دوش مادر بوده و مادر با سختی ها و دشواری های فراوان متولی امر تربیت کودک است.

وی با بیان اینکه رسالت و نقش پدر در حدی در خانواده اهمیت دارد که خداوند و رسولش کار و تلاش پدر را برای تأمین رزق و معاش خانواده برابر با جهاد در راه خدا و اجر شهادت می دانند، ادامه داد: فرزندان بر سر سفره پدر و مادر میهمان هستند و پدر و مادر به عنوان میزبان باید وظایف خود را در مقابل این میهمان و امانت الهی به درستی انجام دهند.

کارشناس دوره های معارفی آستان حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه در مقابل حقوق فرزند بر پدر، خداوند برای پدر هم حقوقی نسبت به فرزند قرار داده است، گفت: کسب اجازه از پدر در امور مختلف و پذیرش ولایت او از اولین این وظایف و حقوق است که مانند نماز بر فرزند واجب بوده و فرزند باید به این وظایف عمل کند.

حجت الاسلام والمسلمین تراشیون با تأکید بر اینکه تصور کودک از پدر در سن دو ماهگی شکل می گیرد، گفت: کودک از زمان تولد تا دو ماهگی به شدت به مادر وابسته است اما از دو ماهگی تصور او نسبت به پدر شکل گرفته و پدر وارد ذهن او می شود.

وی افزود: کودک از دو ماهگی در می یابد که پدر برایش پناهگاه، معلم، رهبر و قانونگذار است و کودک در این سن پدرش را مظهر شعور عقل و دانش در خانواده می داند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که کودک در سن دو تا سه سالگی پدر را بزرگترین شخصیت و عاقل ترین فرد می داند، افزود: در این سن اگر کسی چیزی علیه پدر کودک بگوید، کودک از پدر خود دفاع می کند و در این سن کودک در خانه با پدر خود رفتاری رسمی دارد و بیشتر از کانال مادر با پدر ارتباط برقرار می کند.

حجت الاسلام والمسلمین تراشیون یادآور شد: بر همین اساس در این سن مادر باید مراقب باشد که شخصیت پدر را در نزد کودک تخریب نکرده و پل ارتباطی خوبی برای فرزند با پدرش باشد تا به این ترتیب کودک بتواند از نظر روانی و شخصیتی رشدی متعادل و سالم را پشت سر بگذارد./968/202/ب3

ارسال نظرات