۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۴
کد خبر: ۴۷۲۴۹۴
عضو ارشد جنبش امل در گفت‌وگو با رسا مطرح کرد؛

تشیع انگلیسی حلقه مکمل تکفیری‌ها/ اتفاقات موصل و حلب جنگ شیعه و سنی نیست

نایب رییس دفتر سیاسی جنبش امل لبنان با رد وجود جنگ مذهبی در منطقه تصریح کرد: برخلاف ادعاها نه ارتش سوریه شیعه است و نه کشته ها اهل سنت اند بلکه جنگ مقاومت در برابر تکفیری ها است.
حجت الاسلام حسن المصری حجت الاسلام حسن المصری

حجت الاسلام حسن المصری، نایب رییس دفتر سیاسی جنبش امل لبنان در گفت‌وگو با خبرنگار بین الملل خبرگزاری رسا در تبیین شرایط کنونی منطقه گفت: انقلابهای عربی که برخی از آن تحت عنوان "بهار عربی" یاد کردند در واقع "خزانی" بود که هیچ ثمره ای برای جهان اسلام نداشت. ما در این مدت جز قتل و ویرانی چیزی ندیدیم. هدف اصلی از ایجاد این انقلاب‌ها مقابله با مقاومت اسلامی است که توانست جلوی پیشروی صهیونیست‌ها را بگیرد.
 وی افزود: حتی شعارهایی که در این تظاهرات مطرح می‌شد از حیث لغوی شعارهای عربی نبودند بلکه از غربی‌ها وارد شده بود. همین شعار «الشعب یرید تغییر النظام» شعاری انگلیسی آمریکایی است. چرا که آنها فاعل را بر فعل و "مفعول به" مقدم کرده اند.  
این عالم لبنانی همه جنایت‌های امروز جهان اسلام را ساخته و پرداخته نیروهای استکبار دانست و گفت: آنها ابتدا انقلاب‌هایی را به نام خیزش مردمی ایجاد و سپس رنگ و بوی طایفه ای به آن دادند. آنها همین که متوجه شدند احساسات ضدصهیونیستی در جهان اسلام دوباره افزایش یافته است تلاش کردند مسلمانان را درگیر مسائل داخلی کنند.

*جنگ شیعه و سنی کذب محض است
حجت الاسلام حسن المصری به تبیین دلایل ایجاد بحران در سوریه پرداخت و اظهار داشت که آن‌ها تلاش داشتند خط مقاومت که از ایران، به عراق، سوریه و لبنان امتداد یافته بود را قطع کنند. بهترین بهانه برای این کار ایجاد درگیری‌های داخلی در کمربند مقاومت اسلامی یعنی سوریه بود. به نام انقلاب، تکفیری‌ها را به سوریه سرازیر کردند و اتفاقاتی افتاد که همه ما شاهد آن بودیم.
عضو جنبش امل  لبنان وجود جنگ مذهبی در منطقه را به صورت کلی رد کرد. او گفت: ادعای جنگ سنی و شیعه کذب محض است، درگیری‌های منطقه درگیری سیاسی است نه مذهبی. برای نمونه در موصل داعش و حامیان منطقه ای و بین المللی آن به جنگ ارتش و بسیج مردمی عراق رفته اند که متشکل از اهل تسنن، شیعیان و مسیحیان است.
وی با تاکید براینکه درباره سوریه هم همین مصداق صدق می‌کند، خاطرنشان کرد: برخلاف ادعاها جنگ سوریه جنگ ملت و مقاومت در برابر تکفیری‌ها است. رسانه های عربی در حالی ارتش سوریه را ارتشی علوی معرفی می‌کنند که غالب نیروهای نظامی سوریه را اهل تسنن تشکیل می‌دهند. اگر جنگ در سوریه و عراق مذهبی است، جنگ لیبی و مصر با تکفیری‌ها هم باید همین گونه باشد.

*آیا در لیبی و مصر شیعیان و اهل سنت میجنگند؟!
وی ادامه داد: آیا یک شیعه در لیبی و مصر وجود دارد؟ آیا آنچه در مصر رخ می‌دهد هم جنگ میان شیعه و سنی است؟ همه ادعاهایی که به دنبال برانگیختن احساسات مذهبی است با هدف ایجاد پوشش برای اهداف صهیونیستی انجام می‌شود.
شیخ حسن المصری خاطرنشان کرد: اتفاقات سوریه یک جنگ تمام عیار است که یک سوی آن مقاومت و سوی دیگر تکفیر و تروریسم است. همکاری جبهه النصره با اسرائیل و دریافت سلاح از این رژیم بر هیچ
کسی پوشیده نیست.حتی زخمی‌های النصره و گروه‌های دیگر آشکارا در فلسطین اشغالی مداوا می‌شوند. دیگر چه دلیلی واضح تر از اینکه تکفیری‌ها و صهیونیست‌ها موجودیت مقاومت را هدف قرار داده اند.
وی خواستار هوشیاری جهان اسلام نسبت به ماهیت نبردهای منطقه شد و گفت: آیا همکاری روشن رژیم‌های عربی با اسرائیل ملت‌ها را از خواب غفلت بیدار نمی‌کند؟! صهیونیزم در هیچ مسلکی قابل تایید نیست و عامل اصلی مشکلات جهان اسلام است، این مساله آنقدر روشن است که نیاز به برهان و استدلال ندارد.

*غربی ها از حمایت تکفیری ها و اسرائیل پشیمان می شوند
 شیخ حسن المصری تصریح کرد: دیروز صهیونیست‌ها ویروس‌های بیماری زا را در جهان اسلام منتشر کردند تا داروهای خود را به فروش برسانند و امروز ویروس‌هایی مانند النصره و داعش را در منطقه منتشر کردند تا سلاح‌های خود را بفروشند. از جهان اسلام هم جز یک ویرانه چیزی به جا نماند.
 عضو ارشد جنبش امل لبنان بر لزوم خنثی کردن توطئه‌های استعماری به واسطه ایستادگی ملت‌ها تاکید کرد. او خواستار مقابله هوشمندانه با تکفیری‌ها شد و اظهار داشت: خود غربی‌ها هم از ایجاد رژیم صهیونیستی و داعش و القاعده پشیمان خواهند شد. آنها تلاش داشتند تا از اسرائیل به عنوان پایگاهی برای منافع خود استفاده کنند اما امروز صهیونیست‌ها منافع غربی‌ها را تهدید می‌کنند. استفاده ابزاری از تکفیری‌ها هم به همین ترتیب با شکست مواجه شد و نتیجه عکس داد.
وی مصلحت غربی‌ها را در احترام به خواست و اراده ملت‌های منطقه دانست و افزود: غربی‌ها هیچ گاه دموکراسی خود را برای کشورهای دیگر اجرا نکردند. روزی نیست که آنها توطئه جدیدی را برای منطقه طراحی نکنند. حال اینکه جریانی در جهان اسلام با همه قدرت برای خنثی کردن این توطئه‌ها تلاش می‌کند.

*در میان شیعیان هم جریان های تکفیری وجود دارد
شیخ حسن المصری گفت: وحدت جهان اسلام بهترین راهکار برای تغییر وضعیت کنونی است. همکاری و اتحاد شیعه و سنی می‌تواند پیشرفت جهان اسلام را به ارمغان بیاورد. همانگونه که ما در لبنان الگویی از همزیستی مسالمت آمیز را برای دیگر ملت‌ها ارائه کردیم. سنی و شیعه لبنان با یکدیگر وصلت می‌کردند، خود من بارها عقد ازدواج شیعه و سنی را خوانده ام. آن زمان هیچکدام از این خبرها نبود و اصلا مرزبندی شیعه و سنی در زندگی ما معنا نداشت.
 وی با تاکید براینکه در همه طوایف و مذاهب افراد افراطی وجود دارند که آگاهانه یا از روی ناآگاهی به تنش مذهبی دامن میزنند، گفت: تکفیری‌ها فقط از اهل سنت نیستند. در میان شیعیان هم شخصیت‌های وجود دارد که اندیشه آنها واقعا رادیکال است. برخی به نام تشیع از شبکه های ماهواره ای که فرکانس‌های آن از لندن پخش می‌شود به رموز اهل سنت توهین می‌کنند. خطر این شخصیت‌ها چه بسا از تکفیری‌ها بیشتر باشد. این‌ها هرگز به آموزه‌های امیرالمومنین (ع) عمل نمی‌کنند و هیچ سنخیتی با مکتب اهل بیت (ع) ندارند. باید توجه داشت آیات و روایات زیادی اینگونه رفتارها را نفی و نهی می‌کند. باید تاکید کرد که جریان تشیع انگلیسی حلقه مکمل تکفیری ها است.

*آیت الله خامنه ای و آیت الله سیستانی حامی وحدت شیعه و سنی
 وی دین مبین اسلام را زمینه مناسب برای حل اختلافات طرفداران مذاهب مختلف توصیف و تصریح کرد: اهل تسنن و شیعیان باید به گفت‌وگو با یکدیگر بپردازند و اگر اختلافی هم وجود دارد آن را کنار بگذارند و برپایه منافع مشترک و تهدیدها به یک راه حل دست پیدا کنند. برای مثال شاید حضرت آیت الله سیستانی در یک مسئله فقهی با رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران اختلاف نظر داشته باشد، آیا این باید منجر به درگیری بین آنها شود؟ خیر. بلکه با گفت‌وگو و رایزنی می‌توان از مسائل کم اهمیت عبور کرد و به یک راهکار کلی رسید.
 این عضو جنبش امل کنفرانس‌های وحدت بین مذاهب را اقدامی بسیار خوب اما ناکافی دانست. او افزود: در همین کنفرانسی که چند هفته پس در تهران برگزار شد ما و علمای اهل تسنن با یکدیگر دیدار کردیم و به سخنان هم گوش فرا دادیم. ما الحمدلله در دنیای تشیع دو امام بزرگوار را داریم که به شدت حامی وحدت جهان اسلام هستند. هم حضرت آیت الله سیستانی و هم رهبر معظم انقلاب با اقدامات و اظهارات خود از وحدت جهان اسلام در برابر تکفیر و افراط حمایت می‌کنند.

*امام صدر نسبت به دوستی با اسرائیل هشدار می داد
شیخ حسن المصری ادامه داد: آیت الله سیستانی بارها خطاب به اهل سنت گفته است که شما جان و تن ما هستید و حضرت آیت الله خامنه ای هم در فتواهای مختلف توهین به رموز اهل سنت را ممنوع اعلام کرده است.
این عالم لبنانی گفت: مقاومت اسلامی امروز با همه طوایف و مذاهب با یک دشمن واحد که همان ائتلاف صهیونیستی ـ تکفیری است می‌جنگد. این نبرد بر سر موجودیت جهان اسلام است و پیروزی در آن می‌تواند آینده دیگری را برای منطقه رقم بزند.
وی با انتقاد از عادی سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی، گفت: امام موسی صدر همواره تاکید می‌کرد که بزرگ ترین تهدید برای جهان اسلام این است که اسرائیل از دشمن به دوست جهان اسلام تبدیل شود. متاسفانه ما امروز شاهد حرکت برخی حکومت‌های عربی در این مسیر هستیم./983/ب913/ک

ارسال نظرات