۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۶
کد خبر: ۴۷۲۴۴۳
با سخنرانی آیت الله استادی؛

مراسم بزرگداشت مرحوم آیت‌الله مجتهدی تهرانی برگزار می شود

مراسم بزرگداشت استاد آیت‌الله احمد مجتهدی تهرانی(ره) با سخنرانی آیت‌الله استادی برگزار می‌شود.
آیت الله مجتهدی تهرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم بزرگداشت استاد آیت‌الله احمد مجتهدی تهرانی(ره)  برگزار می‌شود.

بر اساس این گزارش، آیت‌الله استادی سخنران این جلسه است.

گفتنی است، این مراسم روز چهارشنبه 22 دی‌ماه سال جاری بعد از نماز مغرب و عشا در مدرسه علمیه آیت‌الله مجتهدی تهرانی(ره) واقع در قم، میدان ارتش(ایران مرینوس) به طرف شاه جمال، بلوار دانش برگزار خواهد شد.

خاطرنشان می‌شود، آیت‌الله مجتهدی تهرانی(ره) در نهم مهرماه سال 1302شمسی برابر با دوم رجب المرجب سال 1343 قمری در تهران چشم به جهان گشودند.

ایشان در خاندانی با تقوی و ورع و فضل و شرف پرورش یافتند، پدر ایشان مرحوم محمدباقر از کسبه‌های معروف و با تقوی و متدین تهران بوده و جد ایشان مرحوم میرزا احمد از تجار مشهور و از مومنین و متدینین عصر خود بودند. بعد از این دو بزرگوار اجداد حضرت آیت الله مجتهدی همگی در کسوت روحانیت و ازعلماء جلیل القدر و مبلغین اسلام و از ائمه جماعات مشهورِ کاشان بودند.

از جمله اجداد ایشان آیات و حجج اسلام، حاج ملا محمد علی مجتهد و حاج ملا محمد باقر مجتهد و حاج ملا محمد کاظم مجتهد کاشانی بودند.

داستان طلبه شدن آیت‌الله مجتهدی تهرانی

حضرت آیت الله مجتهدی در سال 1362 قمری و در سن 19 سالگی به کسوت روحانیت در آمدند و قبل از آن در بازار تهران مشغول به کار بودند و پدر ایشان یعنی مرحوم محمد باقر راضی نبودند که فرزندشان طلبه شود ولی بر اثر عشق و علاقه زیادی که جناب استاد به علم و دانش داشتند به سوی طلبگی روی آوردند. با توجه به مخالفت پدر، سالها با عُسرت و سختی زیادی، در لباس روحانیت به تحصیل علم پرداختند( زیرا در آن زمان حضرت آیت الله مجتهدی از مرحوم آیت الله العظمی سید ابوالحسن اصفهانی ـ رحمه الله ـ تقلید می‌کردند و ایشان رضایت پدر را در ادامه تحصیل شرط نمی‌دانستند) و بعد از سالها نه تنها پدر راضی شدند بلکه بر وجود چنین فرزندی در نزد خویشان و نزدیکان و در اجتماع افتخار می‌کردند.

آیت‌الله احمد مجتهدی تهرانی درباره طلبه شدن خود گفته است«یادم می‌آید وقتی تازه طلبه شده بودم موهای سرم را كوتاه كرده بودم و محاسنم را گذاشته بودم. وقتی كه به خانه رفتم، دائی من، لب و لوچه‌اش را آویزان كرد و با اشاره به من گفت این چه قیافه‌ای است كه برای خودت درست كرده‌ای؟ و پدرم به من گفت: من ندارم خرج تو را بدهم و حتی دیگران می‌گفتند از خر شیطان بیا پایین و طلبگی را رها كن و چون دوست داشتم طلبگی را، لذا رها نكردم و روی همین اصل بود كه پدرم مدتی با من قهر كرد. ولی این موارد ذره‌ای در من اثر نكرد و استقامت می‌كردم. مهم این است كه استقامت داشته باشی اگر استقامت كنی ملائكه هم بر تو نازل می‌شوند: إنَّ الَّذينَ قالوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ استَقاموا تَتَنَزَّلُ عَلَيهِمُ المَلائِكَةُ أَلّا تَخافوا وَلا تَحزَنوا.

بعضی اصلا نمی‌گذارند فرزندشان طلبه شود. آیه‌الله حاج شیخ محمد تقی بروجردی وقتی كه پدرشان فوت كرد او را در خواب دیدند، پدرشان گفت: ما هنوز در این عالم گرفتاریم زیرا در اوائل طلبگی تو نمی‌گذاشتم به حوزه بروی و سخت می‌گرفتیم و این در حالی بود كه ایشان مجتهد شده بود. چرا بعضی پدر و مادرها این طورند. نقل می‌كنند كه اهل علمی، به فرزندش گفته بود اگر طلبه شوی تو را عاق می‌كنم. اینها جواب خدا و پیغمبر را چه می‌دهند این وقایع و روایت‌ها را برای این پدر و مادرها بگویید تا قدری بیدار شوند و شما به خاطر این سخت‌گیری‌ها و توهین‌ها هیچ ناراحت نباشید و بدانید كه برترین اعمال سخت‌ترین آنهاست.»

وفات

سرانجام این عالم ربانی به علت عفونت ریه در سن 85 سالگی درتاریخ ۲۳/دی ماه/۱۳۸۶ برابر با چهارم محرم‌الرحرام ۱۴۲۹ قمری در بیمارستان بازرگانان تهران دار فانی را وداع گفت. پیکر مطهر این روحانی وارسته پس از تشییعی باشکوه از مدرسه عالی شهید مطهری تا حوزه علمیه ایشان و اقامه نماز توسط آیت‌الله محمد‌رضا مهدوی کنی در حوزه علمیه مجتهدی به خاک سپرده شد./841/303/ب3

ارسال نظرات