۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۸
کد خبر: ۴۷۲۳۶۰
حجت الاسلام والمسلمین ‌آقاتهرانی:

افرادی که انتظار نمی رفت در فتنه 88 سکوت کردند

حجت الاسلام والمسلمین آقا تهرانی با اشاره با سکوت برخی خواص در فتنه سال 88، گفت: در ایام فتنه از برخی مسؤولان که سکوت کرده و موضع خود را بیان نمی‌کردند انتظار نمی‌رفت در چنین فتنه‌ای این گونه ساکت بمانند و موضع خود را اعلام نکنند.
حجت الاسلام و المسلمین آقا تهرانی آقاتهرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌ و المسلمین مرتضی آقا تهرانی در سلسله نشست‌های دهه بصیرت در مسجدحضرت زینب(س) پردیسان، با اشاره به خصوصیت ذاتی غالب انسان‌ها، اظهار داشت: بسیاری از انسان‌ها در حالات عادی انسان‌های خوبی هستند اما مهم آن است که همان انسان‌ها سربزنگاه‌ها و آن زمانی که شیطان وارد عمل می‌شود نیز انسان خوبی باقی بمانند و فریب شیطان را نخورند.

حجت‌الاسلام‌ و المسلمین آقا تهرانی با اشاره با سکوت برخی خواص در فتنه سال 88، ابراز داشت: در ایام فتنه برخی از مسؤولان سکوت کرده و موضع خود را بیان نمی‌کردند و در میان آنها افرادی به چشم می‌خورد که هیچ گاه احتمال نمی‌رفت در چنین فتنه‌ای اینگونه ساکت بمانند و موضع خود را اعلام نکنند.

وی‌ ادامه دارد: در آن دوران هر چه مقام معظم انقلاب خطاب به مسؤولان می‌فرمود موضع خود را شفاف بیان کنند اما این افراد از بیان صریح موضع خود امتناع می‌کردند و در سخنرانی‌های خود یا موضع خود را نمی‌گفتند و یا دوپهلو سخن می‌گفتند.

این استاد اخلاق حوزه خاطرنشان کرد: بهترین حالت برای سنجش تقوای انسان آن زمانی است که شیاطین او را احاطه کرده باشند تا او را به گمراهی بکشانند در آن هنگام می‌توان فهمید آن انسان متقی است یا خیر، چرا که در حالت عادی که هیچ وسوسه‌ای وجود ندارد، نمی‌توان متقی بودن انسانی را ارزیابی کرد.

وی با بیان این که شیعه خصوصیات ویژه‌ای دارد، تصریح کرد: از خصوصیات شیعه آن است که زمانی که شهوتش تحریک شود، زمانی که غضبت به جوش آید و همان مواقعی که انسان‌های عادی توانایی کنترل کردن خود را ندارند، بتواند بر خود مسلط باشد چرا که کنترل کردن خودرویی که با سرعت اندک و در شرایط عادی حرکت می‌کند کار سختی نیست بلکه کنترل خودرویی که با سرعت فراوان به سوی دوراهی می‌رود دشوار خواهد بود.

آقا تهرانی با قرائت آیه «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا عَلَيْكُمْ أَنْفُسَكُمْ لا يَضُرُّكُمْ مَنْ ضَلَّ إِذَا اهْتَدَيْتُمْ إِلَى اللّهِ مَرْجِعُكُمْ جَمِيعاً فَيُنَبِّئُكُمْ بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ»، اظهار داشت: خداوند در آیه 105 سوره مائده تأکید می‌کند تا انسان‌ها خودشان مراقب خودشان باشند تا گمراه نگردند.

وی با بیان این که انسان فطرتاً زیبا طلب است، گفت: فطرتِ زیبا طلبی را خداوند متعال در وجود انسان نهاده است از این رو طبیعی است که امام حسین(ع) را دوست داشته باشیم و محب امام حسین(ع) باشیم اما از شرایط محب بودن آن است که زمانی که امام(ع) چیزی می‌فرماید او را تبعیت کنیم.

این مدرس حوزه علمیه با اشاره به این که امام راحل فرمودند حفظ این نظام و انقلاب از هر واجبی واجب‌تر است، ابراز داشت: ضروری است تا در برابر خطراتی که برای انقلاب اسلامی ایران وجود دارد ایستادگی کنیم منتها نباید تندروی کرد بلکه باید بصیرت داشت و راه صحیح را انتخاب کرد.

وی فتنه سال 88 را به جنگ صفین تشبیه و تصریح کرد: همان‌ گونه که دشمنان اسلام در جنگ صفین در مقابل امام معصوم(ع) ایستاده بودند، رؤسای فتنه نیز همچون باغیان در مقابل ولی‌فقیه ایستاده و علیه او قیام کردند.

حجت‌الاسلام و المسلمین آقا‌تهرانی با بیان این که به آمریکا نمی‌توان اعتماد کرد به ویژگی‌های آمریکا اشاره و عنوان کرد: آمریکا متعهد به احدی نیست چرا که به خدا تعهدی ندارد و تنها به دنبال مکتب لذت‌گریی و فردگرایی خود است.

وی با تأکید بر این که مردم می‌توانستند در همان روز‌های آغازین فتنه آن را از بین ببرند، تصریح کرد: بسیاری از مردم پس از هتک حرمت و آتش گرفتن پرچم امام حسین(ع) متوجه شدند کشور گرفتار چه فتنه‌ای شده است از این رو به نظر می‌رسد برای بصیرت یافتن در مسأله ولایت، کار بیشتری باید صورت پذیرد چرا که ولی‌ فقیه از همان نخستین روز‌های فتنه وضعیت را به مسؤولان و عموم مردم تشریح کرده بود./878/پ202/ج

ارسال نظرات