۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۵
کد خبر: ۴۷۲۳۴۸
آیت الله زنجانی:

توحید واقعی، اعتقاد راسخ به قیامت را در پی دارد

آیت الله سیدمحمد حسینی الموسوی زنجانی در جلسه تفسیر قرآن، گفت: یکی از مسائلی که در آغاز بعثت مورد تأکید قرار گرفت، دعوت به توحید بود زیرا توحید واقعی، اعتقاد راسخ به روز قیامت را به دنبال دارد.
آیت الله زنجانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سیدمحمد حسینی الموسوی زنجانی، استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان جمعه 17 دی ماه، در جلسه درس تفسیر قرآن که در بیت وی برگزار شد، به تفسیر آیات سوره «المدثر» پرداخت و اظهار کرد: مشرکان برای مقابله با پیامبر(ص) ایشان را به سحر و جادو و ایجاد تفرقه بین همسران و خانواده‌ها متهم کردند و با این اتهامات و استهزاء و مسخره‌ ایشان سعی در مقابله و ایستادگی در برابر نهضت الهی و توحیدی را داشتند؛ این گروه در عین حال توقعات و پیشنهادات بی‌اساس را مطرح و درخواست می‌کردند تا وحی بر آن‌ها هم نازل شود.

وی افزود: خداوند در آیات سوره «المدثر» با سوگند به ماه، صبح و شب و روز این توهمات را رد و تأکید می‌کند که این افراد به طور حتم در جایگاه سقر در جهنم که یکی از نشانه‌های قدرت خداوند است قرار می‌گیرند.

آیت الله حسینی الموسوی زنجانی با تأکید بر اینکه فلسفه قسم خداوند به ماه و شب و روز، نشان دادن عظمت این مخلوقات الهی است، عنوان کرد: خداوند در این آیات از علت فراری بودن کفار از قرآن و حق سخن می‌گوید و در پایان به عنوان نتیجه گیری تأکید می‌کند انگیزه این گونه رفتارها، ایمان نداشتن به روز قیامت است، از این رو یکی از مسائلی که در آغاز بعثت مورد تأکید قرار گرفت، دعوت به توحید بود زیرا توحید واقعی، اعتقاد راسخ به روز قیامت را به دنبال دارد.

وی ادامه داد: مشرکان در آغاز بعثت عنوان می‌کردند توان مقابله با موکلان جهنم را دارند اما خداوند در آیات سوره «المدثر» با ادای سوگند به ماه این موضوع را یک توهم و علت بیان این سخنان را اعتقاد نداشتن به روز قیامت بیان می‌کند.

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان اظهار کرد: خداوند به صبح که انسان را از تاریکی و ظلمت نجات می‌دهد و به ماه و روز و شب قسم می‌خورد که این افراد که نگهبانان دوزخ را استهزاء می‌کنند، گرفتار سقر که یکی از گرفتاری‌های بزرگ بشر و از نعمت‌های الهی است خواهند شد.

وی افزود: سقر به معنای دگرگون و ذوب شدن و تغییر رنگ دادن در برابر اثر تابش آفتاب است و از آنجایی که جهنم این دگرگونی‌ها را در انسان به وجود می‌آورد و آزار شدیدی در او ایجاد می‌کند نام سقر را بر جهنم نیز گذاشته اند؛ برخی هم عنوان می‌کنند سقر نام یکی از طبقات هولناک انگیز جهنم که سوزندگی فوق العاده ای دارد است و در برخی روایات نیز سقر جایگاه انسان‌های متکبر و مستکبر در جهنم معرفی شده است.

آیت الله حسینی الموسوی زنجانی با تأکید بر اینکه در این آیات به ویژگی انذار و هشدار دهنده آیات قرآن اشاره می‌شود، ابراز کرد: هشدار در زمانی انجام می‌شود که عاقبتی ترسناک و مخوف در انتظار انسان باشد از این رو به پیامبر(ص) منذر نیز اتلاق می‌شود؛ در واقع این آیات اطلاعی است که همراه با عاقبت اندیشی و ترس از عاقبت که همان جهنم است ارائه می‌شود و مخاطب آن هم انسان های اهل طاعت و هم انسان‌های بی‌توجه به معاد است./202/1308/ب1

ارسال نظرات