۱۶ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۲
کد خبر: ۴۷۲۱۸۷
پژوهشگر حوزوی:

معنویت و عرفان های خارج از اسلام منحرف کننده است

پژوهشگر حوزوی گفت: ایمان منحصر در اسلام است و تمام معنویت ها و عرفان هایی که خارج از اسلام وجود دارد، هرگز برای انسان معنویت آفرین نبوده و منحرف کننده است.
الهامی نیا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علی اصغر الهامی نیا، در چهارمین همایش ملی سلامت معنوی، در سخنرانی خود با موضوع « عوامل معنویت زا و معنویت زدا» گفت: واژه معنویت در قرآن و روایات نیامده است و نزدیک ترین واژه به آن، حیات طیبه است که به معنای زندگی پاک و قرآنی است.

وی افزود: علامه طباطبایی در تفسیر گرانسنگ خود با نام المیزان، در توضیح حیات طیبه گفته اند که این حیات تقویت کننده حیات دنیوی نیست بلکه حیاتی دیگر و فوق و ورای این حیاتی است که انسان ها دارند و بستر این معنویت، در ایمان و عمل صالح وجود دارد.

این پژوهشگر حوزوی تأکید کرد: ایمان و عمل صالح، تنها در چهارچوبه اسلام معنا پیدا می کند و تمام معنویت ها و عرفان هایی که خارج از دایره اسلام ارائه شده است، نه تنها معنویت آفرین نیست بلکه سبب انحراف می شود.

وی افزود: نمونه عالی حیات طیبه را ما در زندگی اهل بیت، علما و شهدا می بینیم که زندگی آن ها برمبنای ایمان و عمل صالح و دستورات الهی است.

حجت الاسلام الهامی نیا، افزایش وسعت وجودی را از دستاوردهای حیات طیبه خوانده و خاطرنشان کرد: همان گونه که ما در تعقیبات مشترکه، خداوند را به خاطر نعمت هایی که به انسان های تمام تاریخ داده است، شکر می کنیم، نشان دهنده این است که نعمات الهی بر تمام موجودات عالم تأثیر گذار است و این حیات طیبه سبب می شود که انسان دارای سعه وجودی و وسعت دید معرفتی شود و منحصر در زمان نماند.

وی تأکید کرد: در بحث معنویت اجتماعی، حاکمیت دینی باید محقق شود، چرا که وقتی یک حاکم خودش اهل معنویت نباشد نمی تواند در جهت سلامت معنوی جامعه گام بردارد و از این نظر باید گفت که در مکتب اسلام، سیاسی ترین افراد، معنوی ترین افراد هستند و بحث ولایت فقیه نیز در همین راستا تعریف و تبیین می شود.

این پژوهشگر حوزوی، مدیریت دینی را از دیگر شرایط تحقق سلامت معنوی در بعد اجتماعی دانست و گفت: مدیریت دینی در تحقق معنویت و سلامت معنوی در جامعه بسیار اثرگذار است و اگر این مدیریت در مسیر اسلامی جهت دهی شود، می تواند معنویت زا باشد.

وی در پایان، ضمن اشاره به برخی عوامل معنویت زدا، اظهار کرد: کفر و شرک، پیروی از شیطان، هواپرستی، حاکمیت غیر دینی، مدیریت غیر دینی از عوامل معنویت زداست و باید گفت حکومتی که در مسیر حکومت الهی نباشد مشروعیت ندارد و ولایت فقیه یک اصل مترقی در گسترش فضای معنویت است./872/202/ب3

 

 

ارسال نظرات