۱۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۵
کد خبر: ۴۷۲۱۱۰
کارشناس مسائل سیاسی در گفت و گو با رسا؛

اقدامات اردوغان امنیت ملی ترکیه را به خطر انداخته است/ همکاری روسیه با محور مقاومت ادامه دارد

کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به همکاری روسیه با ترکیه در عملیات سپر فرات گفت: این همکاری به معنای تغییر مواضع درباره سوریه و دست کشیدن از محور مقاومت نیست.
روسیه

غلامحسین بهمنی، کارشناس مسائل سیاسی و فعال فرهنگی، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، با اشاره به آتش بس وضع شده در سوریه و عدم پایبندی تروریست ها به آن ابراز داشت: این آتش بس داعش، جبهه النصره و گروه های زیردست آنها را شامل نشد و ادعاهای ترکیه در پایبندی تروریست ها و کارشکنی های دولت سوریه به هیچ وجه درست نیست.

این کارشناس سیاسی با بیان این که دولت سوریه با گروه های خارج از طرح آتش بس به مبارزه می پردازد، اظهار داشت: در سال های اخیر شاهد سردرگمی و عدم ثبات در سیاست خارجی ترکیه در سطح منطقه و بین الملل به دلایل متعددی از جمله فقدان امنیت، اوضاع نابسامان داخلی، نزاع های سیاسی و فشارهای ناشی از حامیان تروریست ها هستیم.

این فعال فرهنگی به نقش کلیدی ترکیه در ایجاد امنیت منطقه اشاره و خاطرنشان کرد: بی ثباتی سیاسی در تصمیم گیری های دولت اردوغان این کشور را با چالش های بسیاری روبه رو و امنیت ملی ترکیه را به خطر انداخته است.

بهمنی با بیان این که همکاری روسیه با ترکیه در عملیات سپر فرات به معنای تغییر مواضع روس ها درباره بحران سوریه نیست، عنوان کرد: سیاست روسیه تابع منافع ملی و فشارهای وارده در صحنه بین الملل از سوی غرب و آمریکا است؛ هرچند که چرخش های سیاسی روسیه به معنی تغییر دیدگاه با کشورهای حامی دولت سوریه و محور مقاومت نیست.

وی با اشاره به ترور سفیر روسیه و عدم واکنش جدی دولتمردان روس ادامه داد: این اقدام همزمان با جلسه وزاری خارجه جمهوری اسلامی ایران، روسیه و ترکیه پیرامون طرح آتش بس سوریه رخ داد و عدم واکنش روسیه نشان از ارجحیت منافع ملی و کشاندن ترکیه به سمت خود است؛ چرا که در مسائل متعددی از جمله قفقاز، رویارویی با آمریکا، ریاست ترامپ و سوریه به کشور ترکیه نیاز اساسی دارد.

این کارشناس سیاسی با بیان این که روس ها به دنبال تنش جدی با ترکیه نیستند، خاطرنشان کرد: روسیه برای دستیابی به اهداف منطقه ای و بین المللی نیاز به همراهی ترکیه دارد./9456/ب301/ک

ارسال نظرات