۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۴
کد خبر: ۴۷۱۹۸۷
آیت الله غروی:

معنویت به معنای دلبستگی انسان به خداوند است/ نبود معنویت سبب بیماری انسان می شود

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه با بیان این که معنویت جزئی جدا نشدنی از هویت انسان است، گفت: معنویت به معنی دلبستگی به خداوند است و این دلبستگی نیاز واقعی انسان است.
آیت الله سید محمد غروی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سید محمد غروی، عضو شورای عالی حوزه های علمیه، بعد از ظهر امروز در نشست سلامت معنوی از دیدگاه اسلام که در مرکز همایش های غدیر قم برگزار شد، در رابطه با مفهوم معنویت در اسلام با بیان این که در متون دینی ما نیازی به پرداختن به معنویت نبوده است، گفت: پیامبر(ص) وقتی به رسالت رسیدند فرمدند که فلاح و رستگاری در پرتو توحید است.

وی ابراز داشت: وقتی معبود او باشد و خالق و رب او باشد و انسان هم آفریده شده است تا به حضرت حق واصل شود انسان باید مسیر خود را به سمت قرب الهی تنظیم کند و در این مسیر سلامت هم حاصل می شود.

آیت الله غروی با بیان این که معنویت در اسلام به معنی ارتباط و دلبستگی نسبت به خداوند است، خاطرنشان کرد: در غرب معنویت یک وضعیت متفاوتی داشته است و در قرن 18 و 19 این مفهوم به صورت جدی دنبال شد زیرا تفکرات الحادی با مشکل پوچ گرایی مواجه شدند و واژه معنویت را استخدام کردند تا جنبه های کارکردی را از آن استفاده کنند.

وی تعریف معنویت در غرب را به معنی هدف داری، ارزش و امید دانست و گفت: امروزه در ارتباط با معنویت تعاریف مختلفی وجود دارد و جای بحث زیادی دارد ولی از نگاه اسلام معنویت دلبستگی قلب است به خداوندی که عادل و حکیم و احساس وجود چنین خداوندی در جهان است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که معنویت بنا بر تعریف دلبستگی به خدا می تواند سلامت واقعی را به انسان بدهد، گفت: این امر به نظر یک امر فطری است و اگر در گذشته صرفا فطریات را در جنبه های روحی معرفی می کردند امروزه جنبه های مادی فطریات هم دیده شده است.

وی با بیان این که جدا کردن انسان از معنویت جدا کردن انسان از خودش است، افزود: اگر معنویت نباشد و یا در مسیر صحیح دینی نباشد انسان به سلامت واقعی خودش دست پیدا نمی کند زیرا معنویت نیاز واقعی وجودی انسان است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم معنویت را جزئی از هویت انسان دانست و خاطرنشان کرد: این بخش هویت انسان اگر از سایر بخش های هویتش جدا شود طبیعتا هویت کلی انسان دچار بیماری می شود؛ معنویت باید به وسیله دین حق هدایت شود و در مسیری به دور از افراط و تفریط قرار بگیرد./843/202/ب3

ارسال نظرات