۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۳
کد خبر: ۴۷۱۹۷۶
رییس مرکز تحقیقات علوم قرآن، حدیث و طب:

تقوا یکی از مبانی تندرستی در اسلام است

اصفهانی با بیان این که در اسلام رضایت الهی به معنی خوشبختی است، گفت: ما مبانی مادی و معنوی زیادی برای تندرستی در اسلام داریم ولی باز هم به دنبال تقلید از غرب هستیم.
محمد مهدی اصفهانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد مهدی اصفهانی، رییس مرکز تحقیقات علوم قرآن، حدیث و طب، در سخنرانی با موضوع «سلامت معنوی از مفهوم شناسی تا رفتار»، با اشاره به این که خداوند راه های دستیابی به سلامت را به کسی که رضوان الهی را دنبال کند وعده داده است، ابراز داشت: سلامت علیرغم داشتن جنبه های مختلف یک مفهم یکپارچه است.

وی با اشاره به این که اساس کار پزشکی پیشگیری، حفظ سلامت، ارتقاء سلامت و در انتها درمان بیماری است، گفت: سه حیطه حیات نباتی حیوانی و ملکوتی برای انسان وجود دارد که انسان تنها در حیات ملکوتی با سایر موجودات متفاوت است.

اصفهانی با اشاره به آثار حیات ملکوتی انسان در علم طب امروزی خاطرنشان کرد: در مکاتب الهی اول حیات معنوی که بخش مهمی از حیات انسان است و هویت انسان را حفظ می کند دیده می شود برخلاف مکاتب لائیک که زندگی انسان از لقاء آغاز می شود و با مرگ پایان می یابد.

وی با بیان این که در اسلام انسان غایت آفرینش مخلوقات است، ابراز داشت: از همین جا بحث کرامت و توجه به انسان در مکاتب الهی مطرح است که انسان موجودی مسؤول، خداجو، معتقد به ثواب و عقاب و دارای هویت جسمانی روحانی است در حالی که در مکاتب لائیک انسان موجودی است مادی که همه چیز را فقط برای زندگی این دنیا می خواهد.

استاد برجسته دانشکده طب سنتی با بیان این که خوشبختی در اسلام به معنای رضایت است برخلاف غرب که خوشبختی را در رفاه می دانند، افزود: در اسلام تقوا یکی از عوامل تندرستی است ولی ما به این مبانی تندرستی در منابع اسلامی توجه نداریم و منتظریم غربی ها چیزی بگویند و ما هم از آنان تقلید کنیم.

وی با بیان این که معنویت به معنای سلامت دل است، گفت: دل ظرفی است که خدایی که در آسمان ها و زمین جا نمی گیرد در آن جا می گیرد و از این جهت است که تعریف غرب با اسلام از سلامت معنوی متفاوت است.

رییس مرکز تحقیقات علوم قرآن، حدیث و طب با اشاره به آثار لقمه حلال و حرام در معنویت انسان، اظهار داشت: انسان محصول دو عامل وراثت و محیط است ولی بحث اصلی این است که انسان قابل تغییر است و ما در آموزه های اسلامی وراثت غیر کورموزومی داریم که دانش روز بلد نیست.

وی با بیان این که سلامت معنوی از سلامت جسمانی جدا نیست، افزود: در اسلام بحث بر سر اعتدال است و همه چیز در حالت اعتدال در سلامت انسان مهم است./843/202/ب3

ارسال نظرات