۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۹
کد خبر: ۴۷۱۹۶۹
حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا:

معنویت یک مسأله تمدنی است/ نگاه اسلام و غرب به معنویت متفاوت است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه پرداختن به سلامت معنوی در جامعه پزشکی جهان نشانه اولویت جسم انسان بر روح او است، گفت: اگر ما با نگاه معنا گرایانه و دینی به موضوعات نگاه کنیم حتی ممکن است نگاه ما به علم هم عوض شود و حتی ممکن است برخی علوم را علم ندانیم.
حمید پارسانیا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، در سخنرانی با موضوع فلسفه زیست شناسی و سلامت معنوی در چهارمین همایش ملی سلامت معنوی اظهار داشت: بحث سلامت معنوی بسیار وسیع تر از مسأله پزشکی است.

وی با بیان این که مسأله سلامت هم با حوزه مطالعات عرفانی و دینی، هم با حوزه مسائل روان شناسی و روان کاوی و هم با حوزه مسائل اجتماعی ارتباط دارد، افزود: از نیم دوم قرن بیستم توجه به این مسأله بیشتر شده است و برای معنا سطوح بیشتری در زندگی قائل هستند.

حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا با بیان این که در نیمه اول قرن بیستم غفلت از معنویت بسیار زیاد بود، خاطرنشان کرد: به تدریج غربی ها به این نتیجه رسیدند که با حذف معنویت انسان نمی تواند زندگی کند و برخی اندیشمندان این بازگشت معنویت را به دجال تعبیر کرده اند و معنویت های کاذب را به زندگی باز می گردانند.

وی با بیان این که نبود معنویت در زندگی بشر امروزی تبدیل به یک مسأله شده است، گفت: با توجه به همه جانبه بودن این امر پرداختن جامعه پزشکی به این مسأله قابل تأمل و تقدیر است و شاید یکی از عواملش این باشد که نگاه جسمانی به انسان هنوز هم اولویت دارد و معنویت برای بهبود زندگی جسمانی مطرح است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به ارتباط سلامت معنوی با پزشکی، ابراز داشت: پرداختن به مسأله معنویت یک مسأله تمدنی است و اگر امروز در جهان مدرن مشکل معنویت به وجود آمده است با دانش فلسفی که برای تفسیر جهان و انسان آمده است مرتبط است و نمی شود که معنویت را به عنوان مشکل ببینیم و معنویت شناس را داخل در این چرخه نبینیم و به فرهنگ جامه توجه نکنیم.

وی با اشاره به نقش معنویت در دانش پزشکی ابراز داشت: ما متأسفانه در نظام علمی در مواجهه با علوم مدرن فقط به فنآوری توجه کردیم و نگاه فنآورانه به علم در بسیاری از علوم از جمله پزشکی رسوخ کرده است ولی یک لایه عقب تر از آن باید به فلسفه و علوم پایه توجه شود.

حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا با اشاره به روح حاکم بر علوم ابراز داشت: اگر ما با نگاه معنا گرایانه و دینی به موضوعات نگاه کنیم حتی ممکن است نگاه ما به علم هم عوض شود و حتی ممکن است برخی علوم را علم ندانیم؛ در فلسفه انسان گرایی غربی انسان محور همه چیز است و نگاهی متفاوت از نگاه اسلامی به علم و معنویت در علم می دهد.

وی با بیان این که رویکرد نظری ونظریه های پزشکی باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: باید مباحث زیست شناسی که از علوم پایه پزشکی است مورد بازنگری قرار گیرد؛ زیرا عقبه معرفتی حوزه زیست در دانشگاه تهارن به ادبیات و فلسفه باز می گردد و اگر این رویه را بخواهیم پی بگیریم سر از فلسفه پست مدرن در خوهیم آورد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: کیفیت ارتباط میان نفس و بدن و ارتباط میان ماده و معنا می تواند دیدگاه جدیدی به ما بدهد و این نه تنها در علم پزشکی بلکه در علوم اجتماعی هم به ما رویکرد جدیدی می دهد و اگر ما به این جهان به عنوان آیه و نشانه خداوند نگاه کنیم مفاهیم عوض می شود.

وی اظهارداشت: سطحی ترین کاری که می شود کرد این است که به معنویت بدون توجه به علوم پایه غربی توجه کنیم و به تدریج مبانی اسلامی معنویت را بازشناسی کنیم و در پزشکی رواج دهیم./843/202/ب3

ارسال نظرات