۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۹
کد خبر: ۴۷۱۹۵۳
رییس فرهنگستان علوم پزشکی کشور:

سلامت معنوی از آموزه های اصلی اسلام است

مرندی با بیان این که اسلام و روحانیت تأکید زیادی بر سلامت معنوی انسان دارند، گفت: بعد از 1400 سال به تازگی غرب به این نتیجه رسیده است که سلامت انسان در جسم خلاصه نمی شود و انسان نیاز به معنویت دارد.
سید علیرضا مرندی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سید علیرضا مرندی، رییس فرهنگستان علوم پزشکی کشور، در چهارمین همایش ملی سلامت معنوی که پیش از ظهر امروز در مرکز همایش های غدیر قم برگزار شد، با تقدیر از رهنمودهای مراجع و روحانیت در زمینه سلامت معنوی، ابراز داشت: مؤسسات حوزوی به ما کمک های زیادی کرده اند و آیت الله اعرافی زمینه بهتری را برای همکاری ما با حوزه فراهم کرده اند و امیدواریم بتوانیم از این فرصت استفاده کنیم.

وی با بیان این که سلامت معنوی ظرفیت جدیدی در جامعه پزشکی است، گفت: ما باید با ارتباط مستقیم با حوزه علمیه از انحرافاتی که در غرب در زمینه سلامت معنوی شکل گرفته است خود را مصون کنیم و بتوانیم به نحو صحیح وارد این موضوع شویم.

مرندی با بیان این که در اسلام خداوند برای انسان ارزش زیادی قائل است و ضرر وارد کردن به بدن را حرام می داند، گفت: همه بخش های نظام در تأمین و ارتقاء سلامت جامعه نقش دارند ولی حرفه پزشکی این توفیق بیشتر را دارند تا برای تأمین و ارتقاء سلامت جامعه بیشتر تلاش کنند و اگر کوتاهی شود بیشتر از بقیه حرفه ها سر افکنده هستیم.

وی با بیان این که سلامت ابعاد مختلفی دارد، افزود: موضوع سلامت معنوی که نماینده نروژ در سازمان بهداشت جهانی مطرح کرد به تازگی وارد عرصه پزشکی جهان شده است و بُعدی به ابعاد پزشکی در جهان افزوده است؛ و جامعه پزشکی جهانی به این نتیجه رسیده اند که ابعاد جسمی و روحی سلامت باید به صورت همزمان مورد توجه قرار گیرد.

رییس فرهنگستان علوم پزشکی کشور بعد معنوی را در سلامت انسان بسیار مهم دانست و تصریح کرد: سلامت معنوی همان چیزی است که روحانیان در اسلام از دیرباز بر آن تأکید داشته اند و به مردم و جامعه گوشزد می کردند و امروز دنیا هم به این نتیجه رسیده است.

وی ارتباط با خدا را در سلامت معنوی بسیار با اهمیت دانست و گفت: امروز به صورت علمی هم آثار  ارتباط با خدا در سلامت جسم و روان انسان ثابت شده است و یکی از مطالعاتی که در شهر سانفرانسیسکو انجام شده است نشان می دهد که دعا و ارتباط با خدا می تواند در جلوگیری از بیماری ها مؤثر باشد.

مرندی با بیان این که ما در کشور جمهوری اسلامی ادعای مذهب هم می کنیم ولی توجه به عظمت اسلام و معنویت نداریم، افزود: از این رو ما در فرهنگستان علوم پزشکی به این مقوله پرداختیم و افتخار می کنیم و وظیفه خود می دانیم که خداوند به ما توفیق داده است تا در این زمینه ورود پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه ما در زمینه سلامت معنوی هر چه کتاب داریم مربوط به غرب است، اظهار داشت: با این که روحانیت ما در این زمینه سابقه زیادی دارند ولی منابع قابل توجهی وجود ندارد و ما با آغاز این حرکت به دنبال این هستیم که منابع اسلامی را در این زمینه افزایش دهیم و مردم بتوانند از این ظرفیت روحانیت بهره ببرند.

رییس فرهنگستان علوم پزشکی کشور با بیان این که مراجع عظام تقلید در این زمینه بسیار به ما کمک کرده اند، خاطرنشان کرد: ما در سال 92 خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم و ایشان گفتند که سلامت معنوی در حیطه فعالیت طلاب و حوزه های علمیه است و حتما باید به آنها مراجعه کنید زیرا تمام تأکید سلامت معنوی بر دین است و در جای دیگر فرمودند به کارهایی که غربی ها در زمینه سلامت معنوی کرده اند اصلاً نمی شود اعتماد کرد.

وی با بیان اینکه غربی ها به دنبال معنویت وجودی که با مرگ همه چیز از بین می رود هستند، گفت: ما باید سلامت معنوی را بر پایه اعتقاد به معاد و رستاخیز دنبال کنیم و سلامت معنوی را با این نگاه به جامعه تزریق کنیم.

مرندی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری در رابطه با سلامت معنوی اظهار داشت: ایشان فرمودند که سلامت معنوی وابسته به نماز است و باید این سلامت را با دعا و توسل به اهل بیت(ع) و یاد شهدا در جامعه دنبال کنیم./843/202/ب3

ارسال نظرات