۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۵
کد خبر: ۴۷۱۹۰۴
آیت‌‌الله ایمانی:

مردم آستانه تحمل خود را بالا ببرند/ گسترش شوراهای حل اختلاف ضروری است

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس گفت: خبرنگاران این را به جامعه منتقل و منعکس کنند که توسعه و گسترش شوراهای حل اختلاف لازم است، اما همکاری مردم با این شورا یک ضرورت دیگر است و همکاری مردم این است که آستانه تحمل بالا برود.
آیت الله اسدالله ایمانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شیراز، آیت‌الله اسدالله ایمانی، نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری، در مراسم افتتاح ساختمان مرکزی شوراهای حل اختلاف استان فارس که با حضور مسؤولان استانی و کشوری برگزار شد، گفت: مسأله قضا و قضاوت و یا مرحله دیگر آن صلح و آشتی بین متخاصمین نکته‌ای است که در اسلام فوق‌العاده مورد عنایت و توجه قرار گرفته است.

وی با بیان این‌که اصل قضاوت پیشانی حکومت است و اساس حکومت بر قضاوت استوار است، افزود: هرکجا جعل امامت و حاکم در قرآن مطرح‌شده بحث قضاوت به دنبال آن آمده است و پیوندی ثابت و استوار بین قضا و حکومت، بین امامت و قضاوت در قرآن مجید شاهد هستیم.

آیت‌الله ایمانی اظهار داشت: از سوی دیگر برقراری صلح و آشتی میان افراد از جایگاهی بلندتر و ارزشمندتر برخوردار است که کار متخاصمین به‌پای قانون نکشد و قاطعیت قانون درباره آن‌ها اجرا نشود.

وی ادامه داد: جمله معروف از ائمه هدا مبین این معنا است که «اصلاح ذات بین افضل من عامه الصلاه و الصیام، اصلاح بین دو نفر از همه نمازها و روز‌ها بالاتر است، در مسأله بین عبادات فردی و اصلاح بین مردم، اصلاح مقدم‌تر است.

امام‌جمعه شیراز بیان کرد: از امام صادق(ع)‌ در کتب روایی ما نقل‌شده که فرمودند «هرکجا دیدید دو نفر از شیعیان ما گرفتارند و با یکدیگر دعوا دارند اختلاف آن‌ها را برطرف کن و اگر هزینه‌ای پرداخت کردی آن هزینه را از من دریافت کن، من مجموع هزینه اصلاح دو نفر از مؤمنان را که گرفتار اختلاف شده‌اند پرداخت می‌کنم».

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: این نشان می‌دهد که مقام امامت و ولایت نسبت به مؤمنان و حفظ محبت و صمیمیت بین آن‌ها چه حساسیتی داشته که می‌فرماید تحمل هزینه مالی به عهده «امام مسلمین» است.

وی ادامه داد: کار برادران و خواهران در شورای حل اختلاف ارزشمند است و باید مورد عنایت و توجه باشد و آن حالت مردمی و صبغه مردمی قضیه در آن حفظ شود و از حالت کلاسیک و دولتی خارج شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس تصریح کرد: این مجموعه را باید با آن الزاماتی که دارد حفظ و تقویت کرد و در آمدن و رفتن مسؤولان این حرکت قربانی نشود و فراز و فرود پیدا نکند، زیرا این مجموعه، مجموعه‌ای است که اسلام، پیامبر و بزرگان دین از آغاز آن را تأیید کرده‌اند.

وی ادامه داد: با همه مسؤولان مختلف در عرصه‌های گوناگون نظام و حکومت، نخبگان فرهنگی، صاحبان رسانه و تریبون فضایی به وجود بیاورند که آستانه تحمل مردم بالا بیاید و این‌چنین نباشد که سخن اول یا دوم آنان را به نیروی انتظامی و تشکیل پرونده بکشاند.

آیت‌الله ایمانی بیان کرد: در مسائل جزئی و پیش پا افتاده با کمی تحمل و آرام کردن طرف مقابل، می‌شود از تشکیل یک پرونده خودداری کرد و ۷۵ میلیون جمعیت با ۸۵ میلیون پرونده هیچ تناسبی ندارد.

وی ادامه داد: باید سراغ این برویم که همه علاقه‌مندان به این مردم به دور از مواضع فکری و جناحی دور یکدیگر بنشینند و از فکر، زبان و قلمشان استفاده کنند و از تشکیل این همه پرونده پیشگیری شود.

امام‌جمعه شیراز تصریح کرد: باید برویم دنبال این‌که فضای تشکیل پرونده از بین برود و جامعه قبل از این‌که گرفتار این قضایا بشود، دل‌های آنان نسبت به هم آرام شود.

وی ادامه داد: خبرنگاران این را به جامعه منتقل و منعکس کنند که توسعه و گسترش شوراهای حل اختلاف لازم است، ضرورت دارد و جزء الزامات نظام و ضرورت‌های دستگاه قضایی است، اما همکاری مردم با این شورا یک ضرورت دیگر است و همکاری مردم این است که آستانه تحمل بالا برود.

آیت‌الله ایمانی در پایان با تأکید بر خویشتن‌داری و ایجاد صلح و سازش میان مردم از آنان خواست، در هنگام مراجعه به شورا با پیشنهاد اول به موافقت برسند و مسأله را مختومه اعلام کنند تا نقارها، گرفتاری‌ها و کدورت‌ها در سطح جامعه به کمترین حد ممکن برسد./202/919/ب1

ارسال نظرات