۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۰
کد خبر: ۴۷۱۸۶۴
آیت الله سبحانی:

زندگی و اعمال انسان باید بر اساس برنامه باشد

حضرت آیت الله سبحانی با بیان این که انسان کامل کسی است که افعال و اعمال او بر اساس برنامه باشد، گفت: انسان باید از نظر قلب و جوارج برای خود برنامه داشته باشد.
 ‌آیت الله سبحانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید امروز در درس خارج خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به روایتی از امام باقر(ع) گفت: حضرت فرمودند تمام چشم ها به جز سه دسته در قیامت گریان هستند.

وی افزود: یکی چشمی است که در راه خدا شب زنده داری کند، دوم چشمی به شمار می رود که از خشیت خدا گریه کند، در عبارت از خوف استفاده نشده بلک از خشیت صحبت شده است، خشیبت مربوط به عظمت و خوف برای عقاب است؛ خشیت یعنی عظمت الهی سبب اشک انسان باشد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که غالبا خوف با خشیت یکی گرفته می شود، اظهار داشت: این دو تفاوت دارند؛ سوم چشمی است که اگر منظره حرام و گناهی را می بیند چشم خود را بپوشاند، این تنها مربوط به نگاه نا محرم نیست و موارد دیگر را هم شامل می شود.

وی ادامه داد: امام باقر(ع) در این فرمایش مختصر برنامه های اخلاقی را می فرماید، گریه های نیمه شب برای خشیت الهی وپوشاندن چشم از حرام ها سبب می شود که چشم انسان در روز قیامت باکی نباشد، این فرمایش عملا اخلاق را در خلوت و جلوت به انسان ها آموزش می دهد.

حضرت آیت الله سبحانی با بیان این که انسان کامل کسی است که افعال و اعمال او بر اساس برنامه باشد، ابراز داشت: انسان باید از نظر قلب و جوارج برای خود برنامه داشته باشد./1323/پ202/ج1

ارسال نظرات