۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۱
کد خبر: ۴۷۱۸۳۲
استاد حوزه علمیه تشریح کرد؛

علم مطلوب از منظر اسلام

حجت الاسلام آل داوود علمی که سبب کبر و غرور شود را بی ثمر و عقیم دانست و گفت: علم سرآمد هر خیری است و جهل سرآمد هر بدی است، علم باید به عالم عبودیت عطا کند، علم پیشوای عمل و عمل تابع علم است، ائمه معصومین(ع) با درک باطن گناه به مقام عصمت رسیدند.
علم از منظر اسلام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام آل داوود، استاد حوزه علمیه شب گذشته در مسجد امام حسین(ع) اصفهان، گفت: مبنای احکام در مذهب تشیع بر قرآن، سنت، اجماع و عقل استوار است، دین مبین اسلام منطبق بر عقل است و کسانی که عاقل هستند اسلام را می پذیرند، هر چند در ظاهر مسلمان نباشند، خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید «فَسئَلوا اَهلَ الذِّکر اِن کُنتُم لا تَعلَمون».

استاد حوزه علمیه ادامه داد: خداوند در این آیه ‏یک اصل کلی عقلی را بیان می کند، وقتی انسان چیزی را نمی داند باید به کارشناس آن و اهل علم رجوع کند، طبق تفاسیر شیعه و سنی منظور از اهل علم معصوم(ع) هستند، جهل عذر نیست و پرسیدن وظیفه است و کسی در قیامت نمی تواند ادعا کند که من نمی دانستم و چون نمی دانستم مسؤول نیستم.

وی افزود: پیامبراکرم(ص) می فرمایند «علم سرآمد هر خیری است و جهل سرآمد هر بدی است»، خوشبختانه در جامعه ما فضای باسوادی حاکم است، اما متأسفانه با وجود سواد بالا شر و فتنه زیاد است و  وجود عالمان، شر را دفع نمی کند، برخی از علوم هم برای دنیا و هم برای آخرت انسان مفید هستند.

حجت الاسلام آل داوود اظهار داشت: ابوریحان بیرونی عالمی بود که جوشش درونی داشت و به دنبال مدرک و منصب نبود و علم را به عنوان ابزاری برای سعادت بشر در دنیا و آخرت می خواست، واقعاً دوست داشت بفهمد و به دیگران هم بفهماند، به همین دلیل در آخرین لحظات عمر خود هم به دنبال کسب علم بود.

علمی که سبب کبر  و عجب شود بی ثمر و عقیم است.

استاد حوزه علمیه ابراز داشت: پیامبر اکرم(ص) می فرمایند «طلب علم فریضه واجب است و علمی که کسب کردی باید سبب اطاعت پروردگار شود و بعد از اطاعت باید سبب پرستش و تواضع و صله ارحام و تشخیص حلال و حرام شود، این علم را خداوند به کسی که سعادتمند است عطا می کند» ، بنابراین با کسب علم باید چهارچوب زندگی برای عالِم مشخص شود و دچار غرور نشود.

وی در ادامه گفت: علمی که سبب کبر و عُجب در عالِم شود بی ثمر و عقیم است، زیاد شدن فتنه و شر در جامعه نشان می دهد که هیچ یک از علوم آنطور که پیامبر(ص) می خواستند و خدا برای سعادت بشر اراده کرده نیستند، علم باید به عالم عبودیت عطا کند، علم پیشوای عمل و عمل، تابع علم است، اگر انسان عالم حقیقی باشد عمل به دنبال آن می آید و نمی تواند از آن تخلف کند.

حجت الاسلام آل داوود تصریح کرد: از امام صادق(ع) پرسیدند شما چگونه به مقام عصمت رسیدید و گناه نمی کنید، حضرت(ع) فرمودند «اگر جلوی شما آتشی باشد آن را بر می دارید، ما ظاهر و باطن گناه را می بینیم، باطن گناه همان آتش است»، باطن انسان باید سعید و پاک باشد تا علم درون آن قرار بگیرد، در باطن آلوده علم قرار نمی گیرد، در حال حاضر با اینکه هزینه های زیادی صرف آموزش و پرورش و آموزش عالی می شود ولی کارایی لازم را ندارد و شاهد گسترش فتنه هستیم، از این رو جامعه ما باید به اصل علم بازگردد و از فضای علم جهل آلود دور شود تا باطن جامعه طیب شود./869/202/ب2

ارسال نظرات