۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۷
کد خبر: ۴۷۱۷۷۲

ناامنی حریم خانواده در انحصار فضای مجازی

با گذشت زمان و پیشرفت و توسعه در عرصه های گوناگون، شاهد رشد و توسعه شبکه های اجتماعی و فضای مجازی هستیم که به عنوان فرصت و تهدید برای زندگی ما می تواند تأثیرگذار باشد و حریم امن خانواده ها را درگیر ناامنی کرده است.
فضای مجازی خانواده و فضای مجازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آّباد، خانواده مهم ترین کانون بشری و اجتماعی است و حفظ حریم خانواده نقش بسزایی در مصون سازی این کانون در برابر آسیبها و هجمه ها دارد.

امروزه با گسترش فضای مجازی و شبکه های اجتماعی شاهد هستیم که حریم خانواده درگیر این فضاها شده است و به نوعی می توان گفت حریم امن خانواده با گسترش شبکه های اجتماعی دچار ناامنی شده است.

از فضای مجازی می توان به عنوان فضایی آزاد برای ورود افرادی با گروه های سنی با سطح علمی و اعتقادی مختلف یاد کرد که با در اختیار داشتن یک گوشی اندروید یا تبلت فرصت ورود به شبکه های اجتماعی را برای همگان آسان کرده است.

فضای مجازی؛ تهدید یا فرصت؟

گسترش فضای مجازی و شبکه های اجتماعی موجب شده همه افراد در زندگی یکدیگر سرک کشیده و اسرار زندگی خانواده ها سر به مهر باقی نماند و همین امر زمینه ساز بسیاری از مشکلات خانوادگی در زندگی ها شده است.

فضای مجازی، با وجود مجازی بودن آن بر زندگی حقیقی انسانها اثرگذار است و در سایه غفلت و عدم آگاهی بر زندگی افراد اثرات مخرب باقی می گذارد، چشم و هم چشمی، بالا رفتن سطح توقعات افراد، رواج بی اعتمادی، ایجاد اختلاف بین زوجین و سرد کردن کانون خانواده، گسترش بی مهری، غفلت از تربیت صحیح فرزند، کمرنگ شدن صمیمیت و احترام نسبت به بزرگترها از جمله آسیب های حاصل از شبکه های اجتماعی و فضای مجازی است که در اثر غفلت از استفاده صحیح از آن شاهد هستیم.

امروزه شاهد فعالیت و راه اندازی کانال های اجتماعی در این فضای مجازی هستیم که بر اساس فکر، ذهن و ایده یک نفر طراحی و پست هایی گذاشته می شود، مطالب این کانالها به صورت مستقیم فکر و ذهن مخاطبان را درگیر کرده و اثرات مخربی بر زندگی افراد می گذارد.

برای مقابله با آسیب هایی که آحاد جامعه به ویژه نسل جوان به شدت درگیر آن هستند باید چه کاری صورت گیرد، آیا وقت آن نرسیده است ورود جدی تری در این زمینه صورت گیرد و جلوی آسیب های اجتماعی که حاصل فکر و اندیشه دشمن است، گرفته شود؟

فضای مجازی؛ ابزار جنگ نرم دشمن

دشمن در جنگ نرم به راحتی وارد زندگی بشر شده است، اهداف و برنامه های خود را اجرا می کند و جامعه بشری ما ناآگاهانه در حال فریب خوردن و ابزار دشمن را به حریم خصوصی خویش وارد کردن هستند، از فضای مجازی می توان به عنوان سلاح سردی نام برد که در خاموشی و آرامش فروپاشی زندگی ما را هدف قرار داده است.

البته نباید از فرصتها و امکانات فضای مجازی غافل شد، ولی استفاده درست نداشتن از این فضا و غفلت از اهداف دشمن موجب می شود که آثار مخرب فضای مجازی و شبکه های اجتماعی بیشتر از امکانات و فرصتهای آن دیده شود.

فضای مجازی همچون دیگر تکنولوژی  ها می تواند در بسیاری از موارد مفید باشد، انجام فعالیت هاى علمى و پژوهشى، استفاده از دانش و پروژه های دانشجویی برای نسل جوان در سراسر کشور، ارتباط آسان با اساتید و والدین دانشجویان، دانش آموزان و آموزش های غیرحضوری از جمله فواید بهره مندی از فضای مجازی برای نسل جوان و نوجوان است.

استفاده بیش از حد مردم به ویژه جوانان و نوجوان از فضای مجازی نوعی اعتیاد محسوب می شود و تخریب سلامت، روابط، احساسات، روح و روان افراد را در پی دارد.

امروزه اینترنت، جزء لاینفک زندگی انسانها شده است و افزون بر اثرات مخرب روانی و جسمی، سبک زندگی ما را هدف قرار داده است.

فعالیت جهادی و مدیریت فرهنگی، راه مقابله با آسیبهای اجتماعی

با وجود اینکه اینترنت بسیاری از مشکلات زندگی را برطرف ساخته است، در مقابل اثرات مخرب دیگری همچون استفاده تفریحی و غیرعلمی، دسترسی به مسائل غیراخلاقی، عدم وجود محدودیت در استفاده از اینترنت برای اقشار مختلف در پی دارد و سبک زندگی اسلامی و ایرانی در خانواده ها را کمرنگ و خدشه دار کرده است.

مدیریت فرهنگی و فعالیت جهادی مسؤولان راه مقابله با آسیبهای اجتماعی و آثار مخرب فضای مجازی بر زندگی فردی و اجتماعی افراد است.

حوزه های علمیه نقش بصیرت افزایی در مقابله با آسیبهای اجتماعی دارند

افزون بر مدیریت جهادی نهادهای فرهنگی و دستگاه های اجرایی در استفاده صحیح از فضای مجازی و مقابله با آسیبهای آن، حوزه های علمیه، مبلغان و روحانیت نقش بسزایی در ارتقای سطح فرهنگ جامعه و تبیین ارزشها و سبک زندگی اسلامی دارند.

با توجه به تلاش دشمن در فضای مجازی برای ضربه زدن به مقدسات دینی، باید زمینه حضور پررنگ فعالیت تبلیغی طلاب و مبلغان در فضای مجازی برای مقابله با این دسیسه های دشمن فراهم شود و با پاسخگویی به شبهات نسل جوان را آگاه ساخت.

حوزه با آگاه سازی نسل جوان در برابر هجمه های فرهنگی و تلاش دشمن در قالب هجمه های فرهنگی، گسترش ابزار تبلیغی همچون فضای مجازی و شبکه های اجتماعی برای رسیدن به اهداف استکباری خود برای ضربه زدن به ارزشهای انقلاب که یکی از آنها نسل جوان و نوجوان هستند، می تواند ایفای نقش کرده و هجمه دشمن را خنثی کند.

مبلغان دینی با فعالیت در عرصه تبلیغ می توانند پاسخگوی نیازهای دینی جوانان در فضای مجازی باشند و با ایفای نقش تبلیغی خویش در سایه بصیرت افزایی و تبیین آموزه های دینی نسل جوان را در برابر دشمنان هوشیار سازند.

برای تحقق این مهم و ایفای نقش روحانیت و مبلغان در عرصه فضای مجازی، می طلبد این قشر با شیوه های نوین تبلیغی در فضای مجازی آشنا شوند و دوره های آموزشی ویژه برای آنان برگزار شود، که نیازمند همت حوزه و دستگاه های فرهنگی و تبلیغی است.          

نتیجه:

استفاده صحیح و کارآمد از فضای مجازی و بهره گیری از فرصتها نیازمند مدیریت صحیح آن است، در این راستا باید آموزش های لازم و نحوه استفاده درست و به موقع از فضای مجازی ارائه شود.

متولیان امر، مسؤولان فرهنگی، خانواده ها و اصحاب رسانه در آگاه سازی آحاد جامعه به ویژه نسل جوان در استفاده درست از این فضا و امکانات ایفای نقش کنند، با فرهنگ سازی و بصیرت افزایی باید جلوی هجمه های دشمن گرفته شود.

تبیین و تقویت علم رسانه ای راهی برای تبدیل تهدیدهای فضای مجازی به فرصت بوده و نقش مؤثری در جلوگیری از آسیب شبکه های اجتماعی دارد.

ترویج سبک زندگی اسلامی و استفاده بهینه از فضای مجازی راه تبیین ارزشها، حفظ باورهای دینی جوانان و مصون سازی نسل جوان و نوجوان در برابر آسیبهای اجتماعی و آثار مخرب هجمه های دشمن حاصل از فضای مجازی است./9459/704/ب2

فاطمه ملکی
ارسال نظرات