۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۵
کد خبر: ۴۷۱۶۴۸
آیت الله نوری همدانی:

پاسخگویی به نیازهای جامعه وظیفه حوزه علمیه است

حضرت آ‌یت الله نوری همدانی تأکید کرد: تفقه در دین و پرورش شاگردانی که پاسخگوی نیازهای جامعه باشند، از وظایف اساتید حوزه علمیه است که باید به آن توجه ویژه داشته باشند.
حضرت آیت الله نوری همدانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله حسین نوری همدانی در دیدار اساتید، طلاب و فضلای حوزه علمیه قم که به مناسبت بزرگداشت قیام تاریخی مردم قم در 19 دی سال  56 برگزار شد، با بیان حساسیت شغل طلبگی، تصریح کرد: از آغاز خلقت تا کنون، خداوند انبیا و ائمه را برای هدایت مردم فرستاده است و کار طلبه ها در امتداد همین مسیر هدایت و ارشاد است.

وی افزود: وظیفه اصلی انبیا و ائمه، در دو حوزه فرهنگ و جهاد قرار داشته است و وظیفه طلاب و حوزه های علمیه، گام برداشتن در این مسیر با درک حساسیت، اهمیت و تأثیرگذاری این وظیفه الهی است.

این مرجع تقلید، با توصیه به مطالعه کتاب های امام خمینی(ره)، اظهار کرد: صحیفه نور امام راحل در 22 جلد، دفتر تبیان در 50 جلد و وصیت نامه سیاسی الهی حضرت امام، باید توسط طلبه های ما مطالعه شود و آهنگ حرکت به سمت آرمان های انقلابی اسلامی با الهام گیری از این کتاب ها شکل گیرد.

وی هم چنین تأکید کرد: خداوند هر پیامبری را که برای هدایت می فرستاد، در یک دست کتاب هدایت و در دست دیگر ابزار جنگ به همراه داشت و این نشان دهنده اهمیت فرهنگ و جهاد به صورت توأمان است.

حضرت آیت الله نوری همدانی، تفقه و علم آموزی را از وظایف طلبه ها برشمرده و خاطرنشان کرد: وظیفه ما تدبر و تفقه در دین است و هرکدام از ما باید چراغی برای جامعه در بیرون آمدن از مشکلات باشیم و باید آن قدر عمیق و فقیهانه مسائل را بررسی کنیم که برای هر کدام از نیازهای جامعه پاسخی مناسب داشته باشیم.

وی افزود: زمانی که امام در نوفل لوشاتو حضور داشتند، حسنین هیکل از مصر به دیدار امام آمدند و با اشاره به کودتای 28 مرداد و بازگشت دوباره شاه به کشور، سؤالی پیرامون احتمال تکرار این موضوع پرسیدند که امام خمینی(ره)  بعد از تعریف فراوان از آیت الله کاشانی، عنوان کردند که آن زمان آیت الله کاشانی تنها بحث ملی شدن نفت را مطرح کرده بودند در حالی که هم اکنون بحث اسلام در میان است و مردم وقتی می بینند مرجع شان به میدان آمده و صدای پیامبر در بدر و حنین از گلوی مرجع تقلیدشان شنیده می شود، به میدان می آیند و اجازه خاموش شدن انقلاب را نخواهند داد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه، وجود ذخایر غنی معرفتی و فرهنگی در جهان تشیع را بسیار ارزشمند خواند و تأکید کرد: ذخایر معرفتی و فرهنگی که در مکتب تشیع وجود دارد، در هیچ ملتی دیده نمی شود و ما افتخار می کنیم که منابعی مانند نهج البلاغه و صحیفه سجادیه داریم و باید این منابع به عنوان درس در حوزه های علمیه تدریس شوند.

وی هم چنین خاطرنشان کرد: تفقه در دین و پرورش شاگردانی که پاسخگوی نیازهای جامعه باشند، از وظایف اساتید حوزه علمیه است که باید به آن توجه ویژه داشته باشند.

حضرت آیت الله نوری همدانی، در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به نقش جهاد در هدایت جامعه، تأکید کرد: هیچ پیامبر و امامی نبوده است که در برابر رواج منکرات و ترک معروف در جامعه، سکوت کرده باشد و جهاد به عنوان یکی از وظایف اصلی هدایتگران جامعه، همواره مورد استفاده بوده است. البته بعضی مواقع مانند زمان امام صادق(ع)، عنصر فرهنگ غالب بوده است و گاهی همچون زمان امام حسین(ع)، جهاد در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: حوزه های علمیه قبل از انقلاب، در زیر پرچم امام خمینی(ره) به مبارزه با رژیم ستمشاهی پرداخته اند و در طول انقلاب نیز همواره حامی و پشتیبان انقلاب، نظام و ولایت فقیه بوده اند و لزوم انقلابی ماندن حوزه، در جهت حفظ انقلاب بسیار مؤثر است چرا که فتنه ها هیچ گاه تمام نشده اند و اگر نسبت به اتفاقات پیرامونی کمی بی تفاوت باشیم، بازهم فتنه جدیدی به وجود خواهد آمد.

این مرجع تقلید، با اشاره به برگزاری برخی برنامه های ضد اسلامی، خاطرنشان کرد: وقتی پس از گذشت 40 سال جمعیتی در پاسارگاد جمع می شوند و به کوروش سجده کرده و دور مقبره او طواف می کنند، نشان دهنده شکل گیری فتنه جدیدی است که باید مراقب باشیم تا اسیر فتنه های جدید نشویم.

وی هم چنین ابراز کرد: وقتی ترزا می، وزیر خارجه انگلستان به کشور بحرین که محل زندگی علمای بزرگی بوده است می رود و سرسپردگان عرب منطقه نیز نزد او می روند و او می گوید من همراه شما هستم و به دشمنی به ایران ادامه خواهیم داد تا آن را نابود کنیم، این فتنه است.

حضرت آیت الله نوری همدانی افزود: اینکه آل خلیفه و آل سعود، نماز جمعه در بحرین را تعطیل کرده اند اما صهیونیست ها به آنجا می روند و با خوردن شراب و رقاصی، به مقدسات توهین می کنند، فتنه است.

وی انقلابی ماندن حوزه ها را موجب افزایش قدرت نظام اسلامی دانسته و تصریح کرد: نظامی که توسط امام راحل پایه گذاری شد و با قدرت و شهامت و درایت رهبر انقلاب به مسیر خود ادامه می دهد، باید همواره از جانب حوزه های علمیه مورد حمایت قرار گیرد و حفظ نظام به معنایی حفظ قدرت نگهدارنده انقلاب و اسلام است و ما باید به این نکته توجه داشته باشیم.

آیت الله نوری همدانی در پایان خاطرنشان کرد: همان گونه که بارها امام فرمودند، انقلاب ما زمینه ساز ظهور امام عصر(عج) خواهد بود و انتظار ظهور که به عنوان بالاترین فضیلت معرفی شده است، با تقویت و پشتیبانی از نظام اسلامی محقق می شود و حوزه ها همواره باید در این مسیر باشند/872/پ202/ج1

ارسال نظرات