۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۱
کد خبر: ۴۷۱۵۰۹
استاد حوزه علمیه:

افزایش آسیب‌های اجتماعی حاصل فاصله‌ گرفتن نسل جوان از مساجد است

مدرس حوزه علمیه با تاکید بر اینکه افزایش آسیب‌های اجتماعی حاصل فاصله‌ گرفتن نسل جوان از مساجد است، گفت: نقش محوری مسجد در رفع و رجوع معضلات فرهنگی و اجتماعی جامعه، به خودی خود ارزشمند است و حرکتی رو به جلو به شمار می‌رود.
آسیب های اجتماعی

حجت الاسلام محمد صحرانشین مدرس حوزه علمیه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در هرمزگان، افزایش آسیب‌ های اجتماعی را حاصل فاصله‌ گرفتن نسل جوان از مساجد دانست و گفت: مساجد، مهم ‌ترین کانون حیات جامعه در دهه اول انقلاب اسلامی و نگین محله بودند و یک روحانی نیز محور اعتقادات و اخلاق اهالی هر مسجد بود.

​وی با بیان اینکه مسجد مانند روحانیت، دین و خانواده، نهاد است و نهادها کارکرد فراسازمانی دارند، افزود: امور مساجد، یک سازمان ساختاری، دستوری و غیر پویا نیست بلکه کانون حل مشکلات مردم با کمک‌گرفتن از خود آنان است.

مدرس حوزه علمیه با توجه به اینکه مسجد، منهای روحانی، نمازگزار و کانون فرهنگی هنری نیز منشأ معرفتی دارد و معرفت مسجدی قابل تولید در سایر فضاها نیست، تصریح کرد: هر انسانی که به مسجد می‌رود الزاما از گناه دور می‌شود ولی کسی که به کنسرت و سینما می‌رود الزاما از گناه دور نمی‌شود.

وی بیان کرد: اگر جوانی را بتوانیم به مسجد بیاوریم افزون بر افزایش معارف دینی وی، آسیب‌ های اجتماعی نیز کم می‌ شوند، بنابراین صرف حضور جوانان در مسجد، دورکننده آنان از آسیب‌های اجتماعی است، این موضوع را در محرم، صفر، اربعین و ماه رمضان مشاهده می‌کنیم، همان‌طور که کمترین میزان آسیب‌های اجتماعی در روز عاشورا روی می‌ دهد.

حجت الاسلام صحرانشین تصریح کرد: نقش محوری مسجد در رفع و رجوع معضلات فرهنگی و اجتماعی جامعه، به خودی خود ارزشمند است و حرکتی رو به جلو به شمار می‌رود و نباید این طور فکر کرد که حالا مسجد مکانی است برای اقامه نمازهای جماعت، بلکه همان طور که ما در تاریخ اسلام مشاهده می‌کنیم، مساجد جایگاه بسیار ویژه ای در تحولات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و حتی نظامی جوامع اسلامی داشته‌اند.

وی با تأکید بر اینکه تشدید آسیب‌ های اجتماعی به کاهش و لطمه خوردن سرمایه‌ های اجتماعی منجر می‌ شود، گفت: اگر ما بتوانیم با محوریت مساجد و نقش آفرینی روحانیان فاضل و دغدغه مند به تحکیم رابطه اخوت و برادری، تعمیق عقلانیت مبتنی بر معنویت در جامعه بپردازیم، خواهی نخواهی بسیاری از آسیب‌های اجتماعی کاهش پیدا می‌ کند.

استاد دانشگاه، مهمترین راهکار مقابله با آسیب های اجتماعی را فراهم آوردن بستر مناسب و فرهنگ سازی دانست و بیان داشت: امروزه همه خانواده های جامعه به ویژه زنان در معرض تهدید آسیب های اجتماعی ناشی از نفوذ فرهنگ بیگانه به کشور بوده و آگاهی خانواده ها با راهکارهای مقابله با تهدیدهای فرهنگی آنها را از این آسیب ها مصون خواهد کرد.

حجت الاسلام صحرانشین گفت: یکی از این راه های مقابله با آسیب های اجتماعی علم و آگاهی و مهارت آموزی است و خانواده هایی که در زندگی خود ساده زیستی را پیشه کرده اند از انواع آسیب های اجتماعی مختلف در امان هستند چرا که هدف جنگ نرم کمرنگ کردن اعتقادات خانواده هاست./302/851/ب1

ارسال نظرات