۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۳
کد خبر: ۴۷۱۴۵۸
حجت الاسلام ظهیری:

محبت اساس جاذبه و دافعه مؤمن در جوامع انسانی است

کارشناس مسائل مذهبی مدیریت محبت و به طبع آن محبوبیت را از لوازم ایمان حقیقی توصیف کرد و گفت: تفاوت کنش های فردی و اجتماعی گاهی خطوط قرمز دین را زیر پا گذاشته و در بعد شرک اصغر که مشهور به ریا است در رفتار های اجتماعی فرد ظهور می کند در حالی که نهج البلاغه از این گونه انسان ها به عنوان انسانهای متلوم یاد کرده است.
حجت الاسلام علی اصغر ظهیری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علی اصغر ظهیری امروز در مراسم سخنرانی مذهبی آستان مقدس حضرت معصومه(س) که در شبستان بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد به تحلیل قانون جاذبه و دافعه و ظهور آن در بین موجودات زنده پرداخت و گفت: حیوانات بر اساس حکومت غریضه های خود به جذب مبانی موورد نیاز خود می پردازند، بر این اساس جاذبه و دافعه حیوانات محصور در نوع غرائض خدادای آن ها است.

کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به این که قانون جاذبه و دافعه در انسان ساحتی متفاوت را برای خود ترسیم کرده است، اظهار داشت: جاذبه های مهم انسان از بُعد غریضی او تامین نمی شود؛ بنابراین محبت از ویژگی های منحصر به فرد انسان است که خداوند متعال آن را در حقیقت قلب انسان نهادینه کرده است.

استاد حوزه علمیه قم محبت را به زمزم گوارای وجود انسان توصیف کرد که از سوی خداوند متعال بر تمام انسان ها نعمت داده شده است، عنوان داشت: تمام ویژگی های اجتماعی از جمله کنش های فردی و اجتماعی انسان بر محور محبت شکل می گیرد؛ چنانچه انسان با عشق و علاقه ای که نسبت به موضوع محبوبیت اجتماعی دارد زنجیری را در زبان و افعال خود ایجاد کرده است که مقدمه تفاوت ماهوی رفتارهای او در فضای فردی و اجتماعی خواهد بود.

حجت الاسلام ظهیری مدیریت محبت و به طبع آن محبوبیت را از لوازم ایمان حقیقی توصیف کرد و گفت: تفاوت کنش های فردی و اجتماعی گاهی خطوط قرمز دین را زیر پا گذاشته و در بعد شرک اصغر که مشهور به ریا است در رفتار های اجتماعی فرد ظهور می کند در حالی که نهج البلاغه از این گونه انسان ها به عنوان انسانهای متلوم یاد کرده است.

کارشناس مسائل مذهبی به تحلیل واژه«متلوم» در ادبیات امام علی(ع) پرداخت و اظهار داشت: امام در خطبه 123 نهج البلاغه چنین فرموده است«وَ كَأَنِّي أَنْظُرُ إِلَيْكُمْ تَكِشُّونَ كَشِيشَ الضِّبَابِ، لَا تَأْخُذُونَ حَقّاً وَ لَا تَمْنَعُونَ ضَيْماً؛ قَدْ خُلِّيتُمْ وَ الطَّرِيقَ، فَالنَّجَاةُ لِلْمُقْتَحِمِ وَ الْهَلَكَةُ لِلْمُتَلَوِّم؛ گويا مى‏ بينم به وقت فرار مانند صدايى كه از پوست بدن سوسماران به وقت ازدحامشان ظاهر مى ‏شود همهمه مى‏ نماييد نه حقّى را مى‏ گيريد، و نه ستمى را منع مى‏ كنيد. اين شما و اين راه حق، نجات از براى كسى است كه خود را در راه آن اندازد، و هلاكت براى شخصى است كه درنگ نمايد.»

حجت الاسلام ظهیری در پایان به شرح سومین فراز از خطبه 123 نهج البلاغه پرداخت و تصریح کرد: علامه جعفری در شرح این فراز نتیجه ای جذاب بیان فرموده که انسان را به تامل بر می انگیزد چنانچه که در این شرح آمده است «يكي از مختصات بسيار با ارزش درك عظمت و جلالت حق اين است كه كسي كه واقعا حق را درك كرده و خود به جهت حركت بر مبناي حق طعم واقعي آن را چشيده است محال است حق ديگران را پايمال نمايد همانگونه كه اگر يك انسان آگاه جان خود را بشناسد و تلخي دردهاي آنرا بچشد بسيار بعيد است كه صدمه‌اي به جان ديگران وارد بسازد.»/837/202/ب3

ارسال نظرات