۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۰
کد خبر: ۴۷۱۳۴۶
گزارشی از حوزه علمیه لرستان؛

فعالیت 14 مدرسه علمیه/ برگزاری درس خارج در مدرسه کمالیه

چهارده مدرسه علمیه در استان لرستان در حال فعالیت هستند و مدرسه علمیه کمالیه خرم آباد نیز در سطح دو مشغول فعالیت بوده و دو درس خارج فقه آیت الله صادقی و خارج اصول حجت الاسلام والمسلمین میرعمادی در این مدرسه علمیه ارائه می شود.
مدرسه علمیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، حوزه در لغت عربی به معنای ناحیه، مجتمع و مکان ثقل آمده است و کلمه حوزه‌های علمیه اصطلاحی رایج به ویژه بین شیعیان بوده و به معنای مرکز تحصیل علوم دینی است.

ریشه شکل‌گیری حوزه علمیه به صدر اسلام و آغاز بعثت پیامبر(ص) باز می‌گردد و امروز به برکت انقلاب این مراکز رشد و ارتقا یافتند.

طلاب فراوانی در مراکز آموزشی و دینی حوزه های علمیه در حال تربیت هستند، طلاب با فراگیری علوم دینی حوزه و ارتقای سطح علمی و دینی خویش در عرصه های علمی، اجتماعی و سیاسی ایفای نقش می کنند.

رسالت حوزه های علمیه ادامه دهنده رسالت انبیا الهی بوده و حوزه نقش بسزایی در ارتقای سطح معرفتی جامعه داشته و دارد، حوزه در دفاع از ارزشهای اسلامی و انقلاب همواره پیش قدم بوده و رسالت خطیری بر دوش دارد.

امروز دشمن در عرصه های گوناگون به ویژه عرصه فرهنگی در پی ضربه زدن به انقلاب و کمرنگ کردن ارزشهای اسلامی است، در این راستا حوزه با انجام رسالت خطیر خود در ارتقای سطح معرفتی جامعه، ترویج و تبیین ارزشهای دینی به مقابله با هجمه های دشمن می پردازد.

حوزه های علمیه با تقویت معنویت و آگاه سازی جوانان نقش مؤثری در خنثی سازی هجمه های فرهنگی دشمن را برعهده دارند و با استفاده از این ظرفیت باید در جهت ارتقای سطح بصیرتی و دینی جوانان بهره مند شد.

فعالیت 14 مدرسه علمیه برادران در لرستان

استان لرستان شاهد فعالیت 14 مدرسه علمیه برادران است که از این تعداد، 13 مدرسه علمیه بلند مدت و یک مدرسه به عنوان سفیران هدایت مشغول فعالیت است.

مدارس علمیه کمالیه، صادقیه، رضویه و امیرالمؤمین(ع) در مرکز استان لرستان مشغول فعالیت بوده و در شهرستان بروجرد مدرسه علمیه ولی عصر(عج) و امام صادق(ع)، مدرسه امام رضا(ع) پلدختر، باقرالعلوم کوهدشت، مدرسه علمیه رضوی در شهرستان الشتر، آیت الله بروجردی در شهرستان دورود، امام صاق(ع) در ازنا، بقیه الله اعظم نورآباد و مدرسه علمیه مهدیه در الیگودرز مشغول فعالیت هستند.

مدارس علمیه رضوی الشتر، پلدختر، دورود، ولی عصر(عج) بروجرد، صادقیه و رضویه خرم آباد در سطح یک مشغول فعالیت هستند.

مدارس علمیه باقرالعلوم کوهدشت، بقیه الله اعظم نورآباد، امام صادق(ع) بروجرد و ازنا و مهدیه الیگودرز در سطح یک و دو به امر تعلیم وتربیت طلاب می پردازند.

گفتنی است، مدرسه علمیه کمالیه خرم آباد نیز در سطح دو مشغول فعالیت بوده و دو درس خارج فقه با حضور آیت الله صادقی و خارج اصول نیز با حضور حجت الاسلام والمسلمین میرعمادی در این مدرسه علمیه ارائه می شود.

مرکز مدیریت حوزه های علمیه لرستان از سال 1389 فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کرده است، در حالی که قدمت فعالیت مدارس علمیه در استان لرستان همچون مدرسه علمیه حجتیه بروجرد به حدود 400 سال پیش بر می گردد و هم اکنون در اختیار میراث فرهنگی این شهرستان قرار دارد.

تحصیل یک هزار و 389 طلبه در مدارس علمیه استان لرستان

حجت الاسلام علی میناپور، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، بیان داشت: یک هزار و 389 طلبه بومی استان لرستان در سطح یک و دو حوزوی در مدارس علمیه استان در حال تحصیل هستند.

وی از حضور 121 استاد حوزه علمیه در مدارس لرستان خبر داد و گفت: اساتید حوزه نقش اساسی در تربیت و هدایت علمی، اخلاقی طلاب بر عهده دارند.

مدیر حوزه های علمیه لرستان اساتید را رکن اصلی ارتقای سطح علمی و اخلاقی طلاب دانست و اظهار داشت: اساتید با توجه به ارتباط مستقیمی که با طلاب دارند، بهترین الگوی علمی، اخلاقی و رفتاری برای این قشر هستند.

حجت الاسلام میناپور بیان کرد: فعالیت جهادی و اخلاص عمل اساتید در انجام  رسالت آنان در امر تربیت و پرورش طلابی توانمند و نقش آفرین در جامعه نقش بسزایی دارد.

وی در ادامه یادآور شد: 14 مدیر زیر نظر مدیریت استان لرستان، معاونت آموزش، تهذیب، پژوهش و تبلیغ در مرکز مدیریت حوزه های علمیه لرستان فعالیت دارند و در مدارسی که دارای 60 طلبه و بیشتر هستند معاونتها به صورت مستقل فعالیت می کنند.

حجت الاسلام میناپور افزود: مدارسی همچون مدرسه علمیه رضوی الشتر که به دلیل نبود امکانات تعداد طلاب آن کمتر از 60 نفر است، دارای رابط آموزشی و پژوهشی می باشد، ساختمان جدید این مدرسه هم اکنون در حال احداث بوده و در سالهای آینده دارای ظرفیت عظیمی در جهت پذیرش طلاب خواهد بود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: احداث استادسرای شهرستان نورآباد، تکمیل مدرسه علمیه رضویه خرم آباد که فاز نخست آن تکمیل و به بهره برداری رسیده است، تکمیل پروژه استادسرای الیگودرز و توسعه مدرسه علمیه ازنا از دیگر پروژه های در دست اجرای مرکز مدیریت حوزه های علمیه لرستان است.

مدیر حوزه های علمیه لرستان یادآور شد: ساختمان جدید مرکز مدیریت حوزه های علمیه لرستان نیز هم اکنون در چهار طبقه با رشد فیزیکی خوبی در حال اجرا و تکمیل است و طبق برنامه ریزیهای صورت گرفته 22 بهمن ماه امسال به بهره برداری خواهد رسید.

وی در ادامه به نقش طلاب در حراست از دستاوردها و ارزشهای انقلاب اشاره و عنوان کرد: برای انجام وظیفه طلاب در این زمینه باید علم و آگاهی کامل از مسائل روز جامعه داشته باشند.

حجت الاسلام میناپور تحصیل، تهذیب، فعالیتهای پژوهشی و تبلیغی را لازمه تربیت و پرورش طلاب دانست و گفت: طلاب در سایه تبلیغ و ترویج آموزه های دینی و بصیرت افزایی نقش مؤثری در تقویت معنویت در جامعه بر عهده دارند.

تبلیغ، رسالت مهم طلاب است

حجت الاسلام محمد ولی پور، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، تبلیغ را رسالت مهم طلاب پس از تحصیل و فراگیری علوم دینی دانست و بیان داشت: در جهت ارتقای کیفیت تبلیغی طلاب در طول سال کارگاه های آموزشی و فن بیان برگزار می شود.

وی با اشاره به فعالیت تبلیغی طلاب در جامعه و مدارس امین خاطرنشان کرد: استفاده از ظرفیت تبلیغی طلاب گامی مؤثر در جهت ارتقای آموزه های اخلاقی و دینی در جامعه به ویژه بین نسل جوان است.

معاون تبلیغ حوزه های علمیه لرستان با اشاره به فعالیت تبلیغی طلاب استان در مدارس امین عنوان کرد: در راستای ارتقای کیفیت تبلیغی طلاب در این مدارس کارگاه های آموزشی با محوریت جذاب سازی برنامه های فرهنگی تبلیغی و ارائه راهکارهای تبلیغی برای استفاده بهینه از زمان تبلیغ در مدارس برگزار می شود./503/9459/ب1

ارسال نظرات