۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۱
کد خبر: ۴۷۱۲۱۴
آیت الله نوری همدانی:

پشت لبخند ظاهری غرب کینه ای عمیق نهفته است

حضرت آیت الله نوری همدانی لبخند دروغین غربی ها را ظاهر سازی دانست و تاکید کرد که پشت پرده این لبخند کینه ای عمیق از ملت و نظام اسلامی نهفته است.
حضرت آیت الله نوری همدانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله حسین نوری همدانی، ظهر امروز در دیدار با اعضای کنگره تاریخ معماری و شهرسازی استان قم، توجه به معماری اسلامی را ضروری دانست و تأکید کرد: در بخش مرتبط با مأموریت های سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، باید دو محور را در نظر داشت، یکی بحث معماری و شهرسازی است و دیگری، توجه به بخش گردشگری است که باید هر دو محور مورد توجه ویژه قرار گیرد.

وی افزود: اسلام از ابتدا تأکید فراوانی به بحث عمران و شهرسازی داشته است به طوری که در نامه امیرالمومنین(ع) به مالک اشتر، یکی از 4 محور مهمی که مورد تأکید قرار گرفته، توجه به آبادانی شهرها است و آن حضرت، این موضوع را از وظایف حاکم اسلامی دانسته و تأکید فراوانی بر آن داشته است.

این مرجع تقلید تربیت اسلامی و فرهنگ سازی مورد نیاز را از برنامه های اسلام در قرن های گذشته دانست و خاطر نشان کرد: این فرهنگ در گذشته وجود داشته است که مردم، بیش از آن که به خانه و بناهای خود اهمیت دهند، به مشاهد، مساجد و عمارت های اسلامی توجه داشته اند و آثار فراوانی هم که از آن دوره به جا مانده است، حاکی توجه ویژه به معماری اسلامی است.

وی با نقل خاطره ای از ساخت مسجد اعظم قم، تصریح کرد: زمانی که قرار بود این مسجد ساخته شود، آیت الله بروجردی تمام معماران مشهور کشور را دعوت کرد و به آن ها گفت که بنای مسجد اعظم باید بنایی منطبق بر معماری اسلامی باشد و این نشان دهنده توجه ویژه آن عالم بزرگوار به بحث فرهنگ اسلامی در ساخت بناها بوده است که ما نیز باید از این ظرفیت فرهنگی و معماری نهایت استفاده را ببریم.

حضرت آیت الله نوری همدانی هم چنین افزود: در طول قرن های پیشین، سه خواهر، سه بنای مهم را در کشور ما ساخته اند و یادگار از آن ها مانده است، یکی بنای مسجد گوهر شاد، دیگری بنای شاهچراغ و در آخر بنای حرم حضرت معصومه (س)، که نشان دهنده اهمیت این موضوع و ماندگاری تفکر معماری اسلامی در طول تاریخ بوده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، توجه به بخش گردشگری و سرمایه گذاری در این بخش را عامل رونق اقتصادی برشمرده و خاطرنشان کرد: بنده دو سال نماینده امام در اروپا بودم و از نزدیک شاهد بودم که آن ها چگونه با جذب گردشگر و بازدید گردشگران از اماکن تاریخی و فرهنگی، اقتصاد کشور خود را مدیریت می کنند و طی سالهای اخیر نیز یکی از مسئولین کشورهای اروپایی گفت که ما درآمدمان از بخش گردشگری، بیش از درآمد کشور شما در بخش نفت است؛ که این نشان دهنده اهمیت این بخش در جهان امروز است که متأسفانه در کشور ما کمتر به آن توجه می شود.

حضرت آیت الله نوری همدانی در ادامه تأکید کرد: باید توجه ویژه ای به ظرفیت های بخش گردشگری شود و با سرمایه گذاری مناسب، از این ظرفیت ها استفاده بهینه ای برد، به طور مثال در شهر قم دریاچه نمکی وجود دراد که می توان با اندکی توجه به آن، گردشگران فراوانی را جذب آن کرد، هم چنین کاروان سراهایی که از قدیم وجود داشته است نیز می تواند به عنوان محلی برای جذب گردشگر مورد توجه قرار گیرد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه، حضور گردشگران در کشورمان را برای به تصویر کشیدن فرهنگ و امنیت ایران بسیار مناسب توصیف کرد و افزود: در حالی که کشورهای مختلف جهان درگیر ظلم و به جریانات تکفیری دچار شده اند، کشور ما در اوج امنیت به سر می برد و این می تواند کار را برای جذب گردشگر راحت تر کند و گردشگران می توانند با حضور در ایران با فرهنگ مهر و عطوفت و مهربانی اسلامی مواجه شوند.

وی هم چنین خاطرنشان کرد: برخلاف آن چه دشمن به دنبال القای آن است، ما تنها با دشمنان اسلام مخالفیم و با دیگر کشورها و انسان ها با مهر و محبت برخورد می کنیم و همان طور که در دین اسلام وجود دارد، ما یک خشم مقدس و یک محبت مقدس داریم که محبت و دوست داشتن اولیای خدا در بخش محبت و دشمنی با دشنان دین و خدا، در بخش خشم مقدس جای می گیرند.

حضرت آیت الله نوری همدانی، دشمنی نظام اسلامی با دشمنان را برخاسته از اسلام دانست و افزود: ما با کسانی که دستکش مخملی پوشیده ولی زیر آن دست چدنی دارند، دشمنی داریم و هرقدر هم که دشمن به ما لبخند بزند، ما نباید فریب آن ها را بخوریم چرا که آنها در پشت این لبخند، عمق کینه ای که از اسلام و کشورمان دارند را هیچ گاه فراموش نمی کنند و ما نباید فریب این لبخند ظاهری را بخوریم.

وی در پایان تأکید کرد: دشمنان بارها، داشته ها و میراث فرهنگی ما را غارت کرده اند و ما می بینیم که بسیاری از آثار تاریخ ما در موزه لندن وجود دارد؛ ما باید قدرتی ایجاد کنیم که ابتدا این آثار را حفظ و سپس بتوانیم آثار جدیدی تولید کنیم که این موضوع، مستلزم تلاش فراوان و نشان دهنده کار سخت و سنگین و مهم سازمان میراث فرهنگی است./872/پ202/ج

ارسال نظرات