۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۱
کد خبر: ۴۷۱۱۸۵
آیت الله مجتهد شبستری:

با نبود مجتهد مطلق به متجهد متجزی در مسأله انکار یدی رجوع می شود

امام جمعه تبریز با بیان اینکه انکار یدی در صورت حضور امام به اجازه ایشان نیاز است و اگر حضور امام نباشد اجازه از نائب امام لازم است، گفت: در نائب امام نیز سؤال است که آیا باید مجتهد مطلق باشد یا آنکه متجزی باشد، امام راحل بر اذن مجتهد مطلق تأکید دارد اما در صورت نبود مجتهد مطلق می توان به مجتهد متجزی که در باب امر به معروف قدرت اجتهاد دارد، رجوع کرد.
آیت الله شبستری در درس خارج فقه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله محسن مجتهدشبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در جلسه درس خارج فقه امر به معروف و نهی از منکر با اشاره به بهره گیری فقها از لفظ «انکار»، اظهار داشت: انکار تنها مربوط به نهی از منکر نیست، چون انکار در روایات وارد شده است، از این رو فقها آن را جامع میان امر و نهی به کار برده اند.

وی با بیان اینکه بر اساس روایات در برخی موارد انکار یدی مقدم شده است و در برخی موارد اظهار انزجار قلبی تقدم یافته است، ابراز داشت: لازم است، ابتدا اظهار انزجار قلبی مدنظر باشد و سپس به مراتب بالاتر امر به معروف مانند تذکر لسانی و انکار یدی مراجعه شود.

امام جمعه تبریز طی مراتب امر به معروف و نهی از منکر از ایسر به فالایسر را بر اساس جمع میان اطلاقات امر به معروف و نهی از منکر با عدم ایذاء مؤمن دانست و خاطرنشان کرد: بر اساس روایات به رعایت ایسر فالایسر نمی توان حکم کرد،‌ بلکه بر اساس همین جمع میان دو اطلاق باید جمع شود.

وی با بیان اینکه انکار یدی در صورت حضور امام به اجازه ایشان نیاز است و اگر حضور امام نباشد اجازه از نائب امام لازم است، گفت: در نائب امام نیز سؤال است که آیا باید مجتهد مطلق باشد یا آنکه متجزی باشد، امام راحل بر اذن مجتهد مطلق تأکید دارد، اما در صورت نبود مجتهد مطلق می توان به مجتهد متجزی که در باب امر به معروف قدرت اجتهاد دارد، رجوع کرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: لازم است بر عدول مسلمین تا امور حکومت را در دست بگیرند تا به دست حکام ظالم و جائر نیفتد، در امور حسبیه نیز باید به فقیه رجوع شود، در باب امر به معروف یدی نیز لازم است به فقیه مطلق و در صورت نبود فقیه مطلق به فقیه متجزی در باب امر به معروف رجوع شود.

وی با اشاره به اینکه تشکیل حکومت اسلامی لازم و وظیفه است، گفت: برخی فقها بحث حکومت اسلامی را طرح نکرده بودند، شاید به آن جهت بود که احتمال نمی دادند که یک فقیه بتواند بر سر حکومت قرار گیرد، برخی از فقها نیز بحث حکومت اسلامی را مانند شیخ انصاری طرح کرده اند و امام راحل توانست آن را تحقق بخشد.

رییس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) افزود: در عصر غیبت امام زمان(عج) نواب عامه آن حضرت که فقهای جامع الشرائط هستند هم می توانند فتوا دهند و هم در اجرای سیاسات و اقتصاد کشور ورود پیدا کنند و سائر وظایفی که بر عهده امام است مگر جهاد ابتدایی را بر عهده دارند، می توانند اذن در انکار یدی را بدهند./854/202/ب2

ارسال نظرات