۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۸
کد خبر: ۴۷۱۱۳۶
در حرم مطهر حضرت معصومه تشریح شد؛

احکام فقهی حجاب و عفاف؛ تبیین ابعاد پوشش معیار از منظر شرع مقدس

کارشناس مسائل فقهی با بیان این‌که در احکام حجاب پوشش مچ پا و پائین آن توصیه اکید شرع مقدس است، گفت: پوشش و حفظ حجاب در برابر پسربچه‌های نابالغ از سوی مراجع عظام ازجمله امام خمینی(ره) مورد تأکید است.
احکام و مسائل شرعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام افتخاری امشب در آئین بیان احکام شرعی آستان مقدس حضرت معصومه(س) که در شبستان بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد به تشریح احکام فقهی حجاب و عفاف پرداخت و گفت: هرگونه انکار حقیقت حجاب در ساحت دین مبین اسلام نشان خروج مسلمان از دین است؛ بر این اساس اگر کسی مدعی شود که اصل فریضه الهی حجاب در منابع ثقلین نیامده است مرتد و از دین اسلام خارج است.

کارشناس مسائل فقهی با اشاره به این‌که در احکام حجاب پوشش کامل از سوی شرع مقدس توصیه‌شده است، اظهار داشت: در احکام حجاب پوشش بدن و مو از نگاه نامحرم الزام شرع مقدس است و کیفیت بیان‌شده برای این پوشش چنین توصیف‌شده است که حتی نباید یک تار مو در معرض دید نامحرم قرار گیرد.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) بابیان این‌که در احکام حجاب پوشش مچ پا و پائین آن توصیه اکید شرع مقدس است، عنوان داشت: پوشش و حفظ حجاب در برابر پسربچه‌های نابالغ از سوی مراجع عظام ازجمله امام خمینی(ره) مورد تأکید است؛ بر اساس این لازم است خانم‌ها بدن و موی خود را از پسربچه‌هایی که به سن بلوغ نرسیده ولی خوب و بد را تشخیص می‌دهند بپوشانند.

حجت‌الاسلام افتخاری با اشاره به این‌که وظیفه شرعی مؤمن در مواجهه با نامحرم احیاء و انجام فریضه الهی امربه‌معروف و نهی از منکر است، تصریح کرد: پوشیدن هر نوع لباس تحریک‌کننده که مقدمه مفسده اجتماعی است از منظر شرع مقدس برای مرد و زن مؤمن حرام توصیف‌شده است.

گفتنی است امام خمینی(ره) در بیاناتی چنین به تشریح اهمیت و جایگاه حجاب در جوامع اسلامی پرداخته‌اند«از جوانان، دختران و پسران، می‌خواهم که استقلال و آزادی و ارزش‌های انسانی را، ولو با تحمل زحمت و رنج، فدای تجملات و عشرت‌ها و بی‌بند و باری‌ها و حضور در مراکز فحشا که از طرف غرب و عمال بی‌وطن به شما عرضه می‌شود، نکنند.»

خاطرنشان می‌شود بر اساس برخی از استفتائات استعلام شده از حضرت آیت‌الله خامنه‌ای عرف معیار چنین توصیف‌شده است«سؤال کردند این عرف چه کسانی هستند؟ متدین‌ها هستند یا مردم عادی جواب این است که همهٔ مردم هستند، آن‌هایی که آرایش را تشخیص می‌دهند ولو متشرع هم نباشند ولی آرایش را می‌شناسند اگر بگویند این کار آرایش است، آرایش محسوب شده و در غیر این صورت آرایش نیست.»

لازم به ذکر است رهبر معظم انقلاب در پاسخ این سؤال که چه نوع پوششی از حیث رنگ، جنس و نوع برای خانم‌ها در مقابل نامحرم اشکال دارد؟ فرموده‌اند«به‌طورکلی اگر لباس به‌گونه‌ای باشد که فرد را در نگاه دیگران انگشت‌نما نموده و یا جلب‌توجه نامحرم کند حتی در کیفیت پوشیدن آن جایز نیست. در پوشش بیرون شرایطی برای لباس گفته‌اند: اینکه بدن را به مقدار کامل بپوشاند، خیلی نازک نبوده و بدن‌نما نباشد، از نظر حجم طوری باشد که برجستگی‌ها و برآمدگی‌های بدن را بپوشاند، خیلی تنگ و چسبان نباشد و همچنین این لباس مروج فرهنگ ابتذال و یا فرهنگ دشمنان نباشد؛ یعنی خودتان استقلال داشته باشید.»/837/202/ب3

 

 

ارسال نظرات